Батьківські збори у новому форматі: як їх можуть проводити вчителі в НУШ
Джерело:
"Освіторія"Нова українська школа потребує оновленого формату батьківських зборів. Офіційних рекомендацій, як їх проводити, поки немає. Але вчителі вже діляться незвичними та цікавити форматами зустрічей з батьками.
Експертка, вчителька та фіналістка премії Global Teacher Prize Ukraine 2019 Наталія Гутарук виокремила дієві правила підготовки до батьківських зборів у стилі Нової української школи.
До теми Як минув перший семестр пілотування НУШ у 5 класах: відгуки та думки батьків і директорів
Батьківські збори – це ефективна взаємодія
У НУШ є тріада гравців – учні + батьки + адміністрація. Щоб їх співпраця на батьківських зборах видалась успішною, треба продуктивно взаємодіяти з усіма членами команди. Універсальна порада для всіх учасників: хочете, щоб вас почули? Почуйте першими.
За словами вчительки, найважливіша функція батьківських зборів – командоутворююча. Інформативну, яка була до цього панівною, перебрали на себе соціальні мережі, тематичні шкільні чати у вайбері.
Під час пандемії батьки втратили звичну точку опори. Тож організатору батьківських зборів спершу треба надати можливість батькам озвучити все, що турбує, болить і викликає неприємні емоції. Знявши цю стресову ситуацію, сторони будуть здатні приймати продуктивні рішення.
Вчителька радить домовитися з батьками під час зборів бути "тут і зараз": аналізувати актуальні проблеми, а не те, що було місяць чи рік тому.
Встановіть правила, зокрема:
- не переходити на особистості,
- не обговорювати окремо взяту дитину.
А збори, де вам потрібна присутність усіх батьків одночасно, проводьте після особистого спілкування з мамами й татами. Навіть 5 – 7 хвилин персонального спілкування буває достатньо, а формат обирайте самі:
- зустріч у ZOOM,
- звичайний телефонний дзвінок,
- спільна кава,
- 10 хвилин під час дороги на роботу тощо.
Дозвольте батькам спілкуватися між собою. Для цього перед зборами розставте парти в класі парами (на 4 місця кожна пара), а з приходом батьків поділіть їх на групи.
Після цього обов’язково озвучте умову: "Розмовляємо фактами". Оціночним судженням – "ні", емоціям – "ні". Кожна група батьків обирає спікера, який озвучить проблеми, називаючи факти,
– каже Наталія Гутарук.
Після озвучення вчитель може одразу прокоментувати або зробити помітку в блокноті, щоб дати зворотний зв’язок згодом. Про терміни домовляєтесь одразу.
Корисні поради для батьківських зборів
Міні-пам’ятка правил комунікації на батьківських зборах:
- Факти, а не емоції.
- Соціальна дистанція – не означає відстороненість. У жодному разі не відсторонюйтеся від проблем, а шукайте нові формати взаємодії.
- Якісний і позитивний зворотний зв’язок.
- Пропонуйте алгоритм дій та кроків наперед і давайте людям час. Батькам потрібно обговорити й обдумати почуте на зборах, провести трохи часу з цією інформацією, порадитись, а вже після прийняти власне рішення.
- Якщо є проблемні питання – не бійтеся їх, а одразу обговорюйте. Проте маєте бути суворим модератором обговорення.
- По-хорошому провокуйте батьків на озвучення власних способів вирішення ситуацій і конкретних проблем.
- Озвучуйте, що відповідальність за результат рівноцінно розподілений між усіма учасниками освітнього процесу.
Цікаві вправи й форми роботи на батьківських зборах
Обговорення в стилі speed-dating
Напевно, ви чули про формат "швидких побачень" – коли кожні 3 – 7 хвилин люди послідовно пересідають від одного столика зі співбесідником до іншого. Ця вправа чудово працює на батьківських зборах.
Отож, поділіть батьків на 2 команди. Перша група пише на аркушах запитання, відповіді на які хоче отримати. Друга команда стає навпроти, це – відповідачі. Зазвичай, люди встигають за цей час поставити й обговорити 1 – 3 запитання.
Потім варто помінятися ролями. Так, за 7 хвилин батьки можуть отримати від інших відповіді.
Приклад! Хтось із батьків вважає, що вчителька математики "не пояснює правила, і діти змушені шукати їх самостійно". У процесі хвилинного обговорення з іншими батьками з’ясовується, що інші діти не відчували нестачу пояснень із математики, і написали вчительці особисто, і вона все пояснила.Плюси вправи:
Батьки діляться один із одним практичними кейсами вирішення проблем і спірних запитань. А вчитель під час такої вправи інтенсифікує спілкування, яке й так відбувалося б між батьками, але за межами школи і у вигляді пліток.
"Батьківський інсайт"
Цю вправу варто застосовувати в класі, де "назріла" дуже болюча проблема, і ви бачите, що батьки прийшли на зустріч, налаштовані вкрай рішуче.
Для участі у вправі потрібні двоє батьків. Перший отримує роль "Мами": "Уявіть, що ви прийшли до школи та маєте написати пояснювальну, чому ваша дитина пропустила навчальний день".
Другий із батьків отримує роль "Дитини": "Уявіть, що ви – стурбована дитина 2 років, яка плаче і якій дискомфортно. Вона постійно щось хоче: їсти, спати, дивитись книжку".
"Мама" отримує завдання: "Ви маєте одночасно розказувати дитині казку, писати пояснювальну і їсти яблуко". Коли дія починається, "Дитина" має додатково заважати матусі.
Плюси вправи:
Несподівано для себе батьки отримують візуалізацію, в якій ситуації опинились їхні діти. Сучасним школярам одночасно потрібно встигати навчатись і виконувати гору "домашок", займатись в гуртках, створювати проєкти тощо.
Тому якщо комусь із батьків видавалось, що дитина "недопрацьовує" в певному предметі, не завжди показує хороші результати – зможуть оцінити стрес від мультитаскінгу.
Чергуйте різні формати спілкування з батьками
Індивідуальні зустрічі з батьками
Проблеми конкретного учня ніколи не слід виносити на загальні батьківські збори – для цього існують зустрічі індивідуальні зустрічі з батьками.
Мами й тата можуть дізнатись про індивідуальні досягнення дитини та успішність (і прогрес) із різних дисциплін, вектори навчального і творчого зростання. Варто обговорити і те, як комунікує дитина.
Я наполягаю на тому, щоб батьки під час індивідуальних вражень заговорили першими та озвучили хвилювання, плани, побажання на майбутнє. А вчитель, в свою чергу, називатиме реальні факти про успішність, зони росту,
– пояснює Наталія Гутарук.
Такі зустрічі – найкраща можливість для батьків зрозуміти свою дитину краще. Вчитель може їм донести і хороші, й тривожні моменти, яких вони, можливо, вдома не бачать.
Неформальне спілкування з батьківським колективом
До неформального спілкування можна віднести тренінги для батьків у школах, дні відкритих дверей. Ось ми, наприклад, кілька разів на рік влаштовуємо "Родинний день у школі", де батьки проводять з дітьми всі 6 уроків та активно залучені в процес.
Батьківські збори: командоутворюючі або настановчі
Загальні настановчі збори можна проводити на початку шкільного року, – окремо для батьків початкової чи старшої школи або ж за паралелями класів. Обговорюються правила, цілі, відбувається сесія "Запитання-відповіді".
Про командутворюючий формат батьківських зборів ми говорили вище: наважтеся спробувати кілька ігор, і ви переконаєтесь, що батьківські збори можуть бути значно більш конструктивними.