Укр Рус
22 серпня, 13:00
6

Метро в Києві у воєнний час: як працює під час тривог і в комендантську, схеми та графік роботи

Основні тези
  • Київське метро має три чинні лінії з 52 станціями, працює як транспорт і бомбосховище під час тривог.
  • Час роботи метро з 05:30 до 23:00, проїзд коштує 8 грн, є можливість оплати через банківські картки та смартфони.
  • Під час повітряної тривоги станції працюють в режимі укриття, а на відкритих ділянках рух потягів зупиняється.
  • Планується розширення метро на Виноградар та Троєщину, будівельні роботи тривають з 2024 року.

Київське метро – головний швидкісний транспорт столиці України, перший метрополітен в Україні (відкрився 6 листопада 1960 року) і третій за рахунком в СРСР. Нині – один з чотирьох метрополітенів України (разом із харківським, дніпровським метро та криворізьким метротрамом).

Сьогодні київське метро налічує три чинні лінії та 52 станції, загальна довжина ліній близько 70 кілометрів. У столиці працюють три лінії: Святошинсько – Броварська (червона, лінія М1), Оболонсько – Теремківська (синя, лінія М2) та Сирецько – Печерська (зелена, лінія М3). 

Архітектурний ансамбль київського метро є унікальним. Старі станції першої лінії зберігають оздоблення в стилі архітектури 1950-х (мармурові балюстради, бронзові світильники на "Університеті", "Арсенальній", "Вокзальній" тощо. На станціях 1970-х – 1980-х років – вітражі та мозаїки (це "Олімпійська", "Поштова площа", "Золоті ворота"). Більш сучасні станції мають елементи з хайтеку – "Славутич", "Позняки", "Сирець".

24 Канал докладно розповідає, як працює київське метро під час війни у 2025 році – про час роботи станцій, а також роботу метро під час повітряної тривоги.

Перша черга столичного метро із пʼяти станцій ("Арсенальна", "Вокзальна", "Університет", "Хрещатик", "Дніпро") відкрилася ще в 1960 році (причому "Арсенальна" – найглибша станція – розташована на глибині 105,5 метрів). 

  • Надалі червона лінія поступово розширювалася: до 1979 року вона дійшла до кінцевої "Лісової", а у 2003 році – до "Академмістечка".
  • Друга (синя) лінія протяжністю 20,95 кілометра з 18 станціями почала працювати з 16 грудня 1976 року. Остання станція – "Теремки" – відкрила двері для пасажирів у 2013 році.
  • Третя (зелена) лінія відкрита 31 грудня 1989 року. 

Читайте також "Погоня" замість "Мінська": чому не варто перейменовувати нерадянські назви метро

До теперішнього часу гілки метрополітену сполучають житлові масиви правобережного та лівобережного Києва, а під час повномасштабної війни стали додатково важливими як бомбосховища.


Гілки та станції метро Києва / Агенти змін

Час роботи станцій загалом з 05:30 до 23:00 (останній потяг перед комендантською годиною). Інтервали руху потягів складають приблизно 2,5 – 3,5 хвилини у годину пік, 5 – 6 хвилин у середньому та 6 – 7 хвилин у вихідні. 

Зверніть увагу! Щоб встигнути на останній потяг, краще заходити до станцій до 22:30.

Тарифи: одна поїздка в метро коштує 8 гривень. Однак можна заощадити, придбавши на транспортну карту через застосунок "Київ Цифровий" відразу 50 поїздок – тоді одна коштуватиме 6,50 гривні. 

Також у метро доступна оплата через одноразові QR-коди та безпосередньо з банківської картки чи смартфона через Google Pay або Apple Pay. Для цього потрібно прикласти смартфон чи картку до валідатора (жовті турнікети старішого зразка чи будь-який турнікет нового, "високого" типу).

Режим роботи станцій метро: червона, синя і зелена лінії / Київський метрополітен

З червня 2024 року київське метро збільшило інтервали руху поїздів через дефіцит кадрів. Як тоді прокоментував в.о. начальника метрополітену Віктор Вигівський, причина нестачі фахівців у метро – міграція кадрів у воєнний час, мобілізація та довготривала підготовка спеціалістів (навчання машиніста триває роками).

Попри кадрову кризу, у метро запевняють, що безпека руху та обслуговування поїздів забезпечені. Для залучення працівників метрополітен проводить курси машиністів для чоловіків і жінок, співпрацює з агенціями з пошуку роботи та розміщує оголошення навіть у вагонах. 

Частину працівників бронюють від мобілізації – але не більше 50% військовозобов’язаних, як передбачає закон.

Під час повітряної тривоги потяги метро на відкритих ділянках припиняють рух, і станції працюють у режимі укриття. 46 підземних станцій доступні пасажирам цілодобово як бомбосховища – під час повітряної тривоги на станцію можна потрапити без оплати. 

Метро як укриття також доступне вночі – під час російських обстрілів на станціях ховаються десятки тисяч киян.

Зверніть увагу! Станції "Дніпро", "Гідропарк", "Лівобережна", "Дарниця", "Чернігівська", "Лісова", а також ділянка між станціями "Видубичі" та "Славутич" під час повітряної тривоги припиняють роботу. 

Під час загрози обстрілів також можливе обмеження руху поїздів на підземній ділянці червоної лінії – через скупчення пасажирів.

Читайте також Занедбана руїна та станція-привид: що не так із Лівобережною лінією швидкісного трамвая в Києві

На кожній станції київського метрополітену можна пересісти на інший міський транспорт – автобуси, тролейбуси, трамваї та маршрутні таксі. 

На низці станцій можна пересісти на інший швидкісний транспорт – міську електричку Kyiv City Express, приміські поїзди та швидкісний трамвай:

  • "Святошин" (червона лінія): пересадка на станцію "Святошин" міської електрички та приміського сполучення;
  • "Берестейська" (червона лінія): пересадка на станцію "Берестейська" міської електрички;
  • "Політехнічний інститут" (червона лінія): піша пересадка на станцію "Політехнічна" швидкісного трамваю;
  • "Вокзальна" (червона лінія): пересадка на станцію "Старовокзальна" швидкісного трамваю, "Вокзальна" міської електрички, Приміський, Центральний та Південний вокзали;
  • "Лівобережна" (червона лінія): пересадка на станцію "Лівобережна" міської електрички;
  • "Почайна" (синя лінія): пересадка на станцію "Почайна" міської електрички;
  • "Деміївська" (синя лінія): вихід до Центрального автовокзалу;
  • "Сирець" (зелена лінія): пересадка на станцію "Сирець" міської електрички;
  • "Видубичі" (зелена лінія): пересадка на станцію "Видубичі" міської електрички та приміських поїздів, вихід до автостанції "Видубичі".

Нові гілки метро закладені у планах розвитку міста.

До теми Коли поїде метро на Виноградар у Києві: чи добудують врешті зелену лінію і чому це важливо

  • До Виноградаря: побудова продовження Сирецько – Печерської лінії від станції "Сирець" до масиву Виноградар (дві нові станції та нове депо) активізувалася у 2024 – 2025 роках. 

5 квітня 2025 року було оголошено про закриття ділянки проспекту Європейського Союзу в Подільському районі для будівельних робіт. Очікується, що будівництво (за попередніми оцінками) триватиме кілька років, а відкриття нових станцій може відбутися після 2026 – 2027 років.

  • На Троєщину: у довгостроковій перспективі планується четверта лінія Подільсько – Вигурівська до житлового масиву Вигурівщина – Троєщина. Вона має перетнути центральні лінії та забезпечити пересадки з чинних станцій метро (наприклад, "Вокзальна", "Лук’янівська", "Тараса Шевченка"). 

Про точні строки будівництва на Троєщину офіційно ще не повідомляли, адже зараз триває проєктування.

Часті питання

Коли в Києві з'явилося метро і як розвивалося?

Київське метро з'явилося 6 листопада 1960 року з відкриттям першої черги, що складалася з п'яти станцій. З часом червона лінія розширилася до станції 'Лісова' у 1979 році, а синя лінія була відкрита в 1976 році. Зелена лінія почала працювати з 31 грудня 1989 року.

Як працює київське метро під час повітряної тривоги?

Під час повітряної тривоги потяги на відкритих ділянках припиняють рух, а станції функціонують як укриття. Пасажири можуть безплатно користуватись підземними станціями, які доступні цілодобово для укриття.

Чи планують відкривати нові лінії метро у Києві?

Планується розширення зеленої лінії до Виноградаря з двома новими станціями, а також розробляється проєкт четвертої лінії до Троєщини. Відкриття нових станцій очікується після 2026—2027 років.

Скільки коштує проїзд у метро Києва і як пасажарам можна оплатити?

У київському метро доступні кілька способів оплати проїзду. Можна придбати одноразовий квиток за 8,00 грн або використати транспортну карту через застосунок "Київ Цифровий", де одна поїздка коштує 6,50 грн при купівлі 50 поїздок. Також пасажири можуть скористатися одноразовими QR-кодами або безконтактною оплатою через банківську картку чи смартфон, використовуючи Google Pay або Apple Pay, приклавши їх до валідатора.

Яка роль київського метро під час війни, як укриття?

Під час повномасштабної війни київське метро стало додатково важливим як бомбосховище, де 46 підземних станцій доступні пасажирам цілодобово для укриття під час повітряної тривоги, а також вночі під час російських обстрілів.

Чому дизайн та архітектура київського метро є унікальним?

Архітектурний ансамбль київського метро є унікальним і охоплює різноманітні елементи різних епох. Старі станції першої лінії зберегли оздоблення в стилі архітектури 1950-х років з мармуровими балюстрадами та бронзовими світильниками. Станції 1970-х – 1980-х років мають вітражі та мозаїки, а більш сучасні станції характеризуються елементами з хайтеку.