Як підтвердити право власності на квартиру: усі законні способи
- Документи, що підтверджують право власності: нотаріально завірені договори, виписка з Держреєстру, свідоцтво про спадщину, судове рішення, свідоцтво про приватизацію.
- Перевірити документи можна через Держреєстр на сайті Мін'юсту або через Дію.
У процесі купівлі, спадкування чи перевірки нерухомості варто знати, які документи підтверджують право власності. Бути обачними не завадить й тому, що зараз зростає шахрайство щодо нерухомості або ж змінюються правові норми.
Які документи підтверджують право на власність, як перевірити інформацію про наявність документів та як діяти, якщо з ними виникли проблеми, інформує 24 Канал з посиланням на Центральне міжрегіональне управління Мін'юсту.
Читайте також Що зміниться для українців: нові правила іпотеки за стандартами ЄС
Які є форми підтвердження власності
- Нотаріально завірені договори
Тут йдеться про угоди щодо купівлі-продажу, дарування квартири чи зміна нерухомості – усе це оформлюється у нотаріуса, адже підписаний та зареєстрований договір є юридичним фактом переходу права.
- Виписка з Державного реєстру речових прав
Документ такого зразка підтверджує наявність права власника.
- Свідоцтво про спадщину
Обов'язково мати нотаріальне свідоцтво про право на спадщину, адже без цього не можливо зареєструвати право в реєстрі.
- Судове рішення
Коли власність оспорюється, встановлюється або підтверджується судом — рішення набирає законної сили після апеляційного строку й підлягає державній реєстрації.
- Свідоцтво про приватизацію
Це свідоцтво потрібно зберігати допоки право на власність не буде підтверджене у реєстрі.
Де та як можна перевірити документи щодо права на власність
Довідку щодо цього можна замовити самостійно з Державного реєстру речових прав на сайті Мін'юсту чи через Дію. Вартість цієї довідки – від 40 до 80 гривень залежно від способу подачі.
У довідці буде зазначено:
- хто є власником об'єкта,
- коли та на підставі чого набуте право,
- наявність арештів чи обтяжень,
- судові рішення, які стосуються об'єкта.
Електронний реєстр – основне джерело інформації, яке має перевагу перед паперовими формами, – повідомляються у Мін'юсті.
Якщо ж документи щодо права власності втрачені, то їх можна відновити через виписку з реєстру або ж звернутися до нотаріуса, який оформляв угоду. Натомість в інших складних ситуаціях потрібно діяти відповідно:
- Немає запису в реєстрі. Якщо право не зареєстровано, як-от квартира отримана до 2013 року, то треба звернутись до ЦНАПу для внесення відповідних відомостей.
- Підозра на фальшиві документи. Звернення до нотаріуса або юриста, а в разі підтвердження – до поліції.
- Спір щодо права власності. Розв'язати це питання зможе лише суд. А після рішення – варто звертатися до держреєстратора.