У системі нових антикорупційних органів НАЗК має найширші повноваження, пов’язані з виявленням і запобіганням корупції. Згідно з законодавством, цей орган формує та реалізує антикорупційну політику. І для цього в НАЗК передбачено багато інструментів, яких ніхто ніколи не мав.
Саме НАЗК контролює фінансування політичних партій, може проводити планові і позапланові перевірки коштів, які вони використовують. Орган може вимагати конфіскації коштів, що надійшли з недозволених законом джерел. НАЗК звітує про майже мільйон внесків політичних партій, що підлягають конфіскації за рішенням суду і про 171 адмінпротокол, складений за порушення законодавства щодо політичних партій. Втім, це стосується в основному позапарламентських партій.
Читайте также: Чому перевірка електронних декларацій НАЗК неефективна і як це виправити
Агентство розробляє Антикорупційну стратегію та має контролювати її виконання; погоджує антикорупційні програми державних органів і відстежувати, як вони їх виконують. НАЗК звітує про погодження 58 з 98 антикорупційних програм, що до них надійшли. Втім, відстежувати їх виконання ще не почали та навіть не визначились, як саме це робитимуть.
НАЗК виявляє конфлікт інтересів в діяльності посадовців, суміщення і сумісництво, порушення вимог про подарунки, порушення вимог про володіння корпоративними правами. НАЗК звітує про майже тисячу наданих роз’яснення, 250 проведених перевірок, 60 складених протоколів і 8 приписів про усунення порушень. Виявлення конфлікту інтересів направду важливий напрямок роботи, бо це ж і є те кумівство, і дерибан бюджетних коштів серед потрібних компаній. Від якого наші з вами податки не використовуються за призначенням, а потрапляють до кишень чиновників.
Але найголовніше — це система електронного декларування. Бо саме НАЗК володіє Реєстром, до якого всі державні службовці зобов’язані щорічно подавати електронні декларації, які саме НАЗК має перевіряти.
Запуск системи — це безумовний успіх, до якого саме керівництво НАЗК має відносну причетність. Що, напевно, добре, зважаючи на те, що з моменту подання перших декларацій вони перевірили аж 39, так й ті неякісно. За те, щоби подані декларації були перевірені, нам ще треба буде поборотись. Проте зараз вперше в історії України абсолютно усі державні службовці всіх рівнів не тільки зобов’язані публічно декларувати свої статки. Вони будуть нести кримінальну відповідальність за вказання недостовірних відомостей в своїх деклараціях.
Читайте также: Як влада вбиває е-декларування своєю брехнею
Безпрецедентними є обсяги інформації, які мають декларуватись:
не тільки нерухомість, але й недобудови;
не тільки кошти на рахунках в банках, але й готівка;
не тільки нерухоме майно, але й цінне рухоме майно, як-то предмети розкоші;
не тільки корпоративні права, але й компанії та організації, кінцевим бенефіціарним власником якого є декларант;
не тільки власне майно, але й все, що належить або чим користуються члени його сім’ї.
Всього таких декларацій було подано близько мільйона. Ці декларації ми можемо перевірити онлайн 24 години на добу, 7 днів на тиждень. Якщо виявимо якісь невідповідності — маємо право запитати в посадовця для пояснення цих статків. У разі правопорушення – звернутись до відповідних антикорупційних або правоохоронних органів, які можуть притягнути його до відповідальності.
Саме цим займається Громадський люстраційний комітет, який я очолюю — ми не тільки перевіряємо декларації в пошуках корупціонерів, але й звертаємось з відповідними заявами до правоохоронних і антикорупційних органів. Люстраційний комітет формує єдиний електронний реєстр осіб із сумнівними даними в деклараціях і вимагаємо пояснення звідки походять статків в самих посадовців. Якщо це робимо ми, це може робити і кожен із вас — для того, аби суспільство домоглось вигнання з влади тих, хто не може пояснити походження власних статків.
Це стало можливим завдяки запуску системи е-декларування. Можна уявити, що інформація з е-декларацій може зробити, наприклад, під час наступних виборів. Коли замість того, щоб слухати пусті передвиборчі обіцянки безкінечних популістів кандидатів, запитувати: а звідки у вас мільйонні статки в країні, де 60% громадян живе за межею бідності?
Читайте также: Чи змінило е-декларування українську історію корупції
Чи ви думаєте, що Петру Порошенку подобається відповідати на питання як при подальшому зубожінні людей він, чинний Президент цієї крани, примножує свої статки? Чи ви думаєте, що у прем’єра може бути адекватне пояснення походження 20 мільйонів гривень готівкою, коли він останні 12 років працює на державних посадах?
Чи ви думаєте, що більшість депутатів в парламенті не розуміють, що ви більше не повірите їхнім порожнім передвиборчим обіцянкам про відстоювання інтересів простих людей. Коли ці депутати показали в своїх деклараціях, що єдині інтереси, які вони відстоюють — їхні власні? Чи ви думаєте, що 17 тисяч чиновників, які стали мільйонерами в 2016 році, мріяли пошвидше заповнити декларацію, щоб поділитись цією радісною новиною з вами?
Е-декларації вже розкрили українцям очі на те, хто насправді представляє наші з вами інтереси у владі. Але головне ще попереду — е-декларації мають змінити не тільки обличчя, але й суть політичних еліт. Тому противники е-декларування так сильно борються і намагаються його якщо не знищити, то дискредитувати. Вони намагаються всіма шляхами заблокувати, затягнути, саботувати як роботу самої системи, так і перевірки декларацій. Представники влади намагаються тримати НАЗК, як власника системи, яке відповідальне за перевірку декларацій орган під ручним контролем.
Читайте также: Єдине, чого боїться влада – контакту з людьми, – Шабунін
І головний невтішний підсумок року роботи НАЗК саме в тому, що агентство так і не стало незалежним органом. І якби не постійні і наполегливі зусилля громадських організацій, міжнародної спільноти та прогресивних патріотичних депутатів, система е-декларування вже б давно не існувала. І з початком нового політичного сезону за кілька тижнів спроби зруйнувати і знівелювати її суть розпочнуться з новою силою. І першим це робитиме Кабмін, який з весни намагався форсувати свій законопроект про "рішуче перезавантаження НАЗК". Таке рішуче, що експерти Ради Європи вже назвали цей законопроект прямою загрозою незалежності органу і спробою взяти його в ручне управління.
У наступних випусках я розкажу, як під виглядом вирішення проблем із неефективним керівництвом НАЗК відбувається банальний перерозподіл сфер впливу. Його метою є отримати потужний інструмент для знищення політичних опонентів. І що робити для того, щоб цей орган став справді незалежним. А поки що раджу перевірити декларацію вашого депутата або чиновника і запитати: а звідки в нього мільйони готівки і все це майно?
В кінці кінців все буде добре, і якщо зараз не добре, значить — це ще не кінець.