На сайті "Тести ПДР оnline", де можна перевірити свої знання, у коментарях до розділу 37 "Надання першої медичної допомоги" майбутні водії пишуть: "Як звичайна людина, не лікар, може визначити, що у потерпілого – перелом? Навіть лікар направляє на рентген для підтвердження", "Видаліть ці питання взагалі з тестів". І подібних коментарів досить багато.

Читайте також: Столичні водії отримали дивні повідомлення про порушення ПДР

Дійсно, з липня минулого року змінилися вимоги до складання іспитів майбутніми водіями, в тому числі, в нових білетах ПДР змінено медичні вимоги. Й нарікань, справді, теж чимало, але це тому, що майбутні водії не отримують в автошколах правильного навчання, ефективного тренінгу.

Хочу акцентувати увагу на тому, що на сьогоднішній день питання щодо надання медичної допомоги при ДТП приведені до європейських стандартів, до тих директив, які прийняла Україна, в тому числі, й за протоколами з надання медичної допомоги. Є окремий протокол і для надання допомоги на місці ДТП. Відповідно, питання в оновлених білетах спрямовані на те, щоб водій знав, як діяти при двох основних ситуаціях в ДТП: це зупинка кровотечі і правильна, своєчасна серцево-легенева реанімація.

Також є питання, які стосуються транспортної іммобілізації – це те, що необхідно знати, якщо раптом доведеться доставляти потерпілого до медичного закладу самостійно, без швидкої допомоги. Такі випадки бувають.

Тобто, в тестах ПДР немає жодного такого завдання, яке не змогла б виконати людина без медичної освіти. Але автошколи працюють за старою системою. Як правило, є викладач – медпрацівник, який навчає майбутніх водіїв, в основному, теорії. А керівництво автошколи вважає, що цього достатньо.

Читайте також: Жертви ДТП в Україні: Гройсман озвучив шокуючу кількість загиблих

Також у багатьох школах вчать за старою літературою, яка втратила свою актуальність. Однак на сьогодні для того, щоб стати викладачем домедичної допомоги, потрібно пройти інструкторський курс. Коли автошкола перенавчить викладача, а він, у свою чергу, донесе ці якісні знання слухачам школи – нарікання з приводу складності питань і необхідності їх змінити зникнуть. Адже слухач отримає, по-перше, правильний виклад матеріалу, алгоритм своїх дій при ДТП, по-друге, сучасну, грамотну літературу, а у підсумку – правильні навички домедичної допомоги. І тоді зникне та негативна думка, що медичні питання – "надто медичні".

Тому завдання організацій, які навчають кандидатів у водії – підібрати та навчити фахівців, які викладатимуть даний предмет. І найголовніше: система надання домедичної допомоги має бути для всіх єдиного зразка.

Ще одне важливе питання: де і хто навчає інструкторів з медичної допомоги за такими програмами?

Відзначу, що ринок сьогодні досить великий, це і Київська міжрегіональна філія ДП Український науково-дослідний інститут медицини транспорту МОЗ, і Центр медицини катастроф, та інші навчальні центри. Є спеціально розроблені програми для інструкторів. Зокрема, 24-годинна програма, яка складається з двох частин: теоретичної та практичної. Викладач отримує як практичні ази надання домедичної допомоги, так і алгоритм – як потрібно викладати людям, які не мають медичної освіти. Як правило, заняття проводяться в групах не більше 12 чоловік, що дає можливість отримати якісні навички. Директори шкіл повинні відправити своїх інструкторів на курси з викладання домедичної допомоги, а також обов'язково оновити літературу, яка зберігається роками.

Сьогодні у більшості шкіл немає наукового матеріалу – плакатів, відеоматеріалів... А навіть якщо є тренувальний манекен, на якому відпрацьовують навики, то цього недостатньо.

Мають бути і правильні витратні матеріали, обов'язково мають бути джгути, і маски-клапани, й одноразові рукавички. І коли викладач проходить такий інструкторський курс, він точно розуміє, що, які матеріали йому потрібні для роботи.

Поки що в більшості автошкіл медична частина навчання зводиться лише до теоретичного вивчення, а насправді це навчання – практичне. Тобто теорії – тільки 20%, а практичних відпрацювань медичних навичок має бути 80%.

Читайте також: В Росії чоловік звернувся до суду через "геноцид пішоходів"