Пам'ятаєте цю історію? Коли за часів президентства Януковича Каськів підписав угоду про будівництво терміналу скрапленого газу в Україні начебто з керівником іспанської енергетичної компанії. А цей керівник потім виявився звичайним іспанським лижним інструктором.
У схожу історію нещодавно потрапив державний концерн "Укроборонпром", який майже монопольно виготовляє та продає українську зброю та військову техніку. Щороку концерн заробляє мільярди гривень, але, як він їх витрачає, з’ясувати не вдається, бо уряд цю інформацію засекретив як таку, що може завдати шкоди державній безпеці в умовах війни з Росією.
Отож днями, керівництво "Укроборонпрому" повідомило, що знайшло потужного американського інвестора, який вкладе 150 мільйонів доларів у відновлення виробництва літаків АН-74 на Харківському авіазаводі, який входить в структуру "Укроборонпрому".
Читайте также: Почему "Укроборонпром" заключил миллионный контракт с компанией, зарегистрированной в обычной квартире
Цим інвестором мала стати американська фірма Oriole Capital Group, з представниками якої генеральний директор "Укроборонпрому" Роман Романов урочисто підписав угоду про співпрацю та інвестиції.
Але, як помітив журналіст Юрій Бутусов, фірма Oriole Capital Group щось мало схожа на потужного американського інвестора. Про її керівника Хосейна Мусаві мало що відомо. А стосовно його заступника Паші Салеха відомо взагалі тільки те, що він працює звичайним пілотом в авіакомпанії Alaska Airlines.
Більше того, як виявилося, сайт самої американської компанії був створений лише кілька місяців тому, а за адресою її офісу в Лос-Анджелісі зареєстровано ще десятки інших фірм. Причому ніякої відповідальності за порушення інвестиційної угоди ця так би мовити американська корпорація не несе.
А от до чого вона одразу отримає доступ, навіть не вкладаючи жодного долара в спільний проект, так це до креслень та всієї інженерно-технічної документації літака АН-74, який є унікальною розробкою авіаційного бюро "Антонов". Потім цю документацію можна за непогані гроші продати китайцям, індусам чи пакистанцям, які вже можуть налагодити власне серійне виробництва літака.
Читайте также: Як меру Одеси живеться з російським громадянством в Україні
Можна було б подумати, що керівництво "Укроборонпрому", яке загрузло в корупційних скандалах, втрапило в цю халепу ненавмисне, просто по наївності не перевіривши надійність і репутацію партнера. Але ні. Ні.
Чомусь думається, що в "Укроборонпромі" прекрасно знали, з ким підписують угоду і хто що з керівників державного концерну особисто з цього матиме. Тим більше, "Укроборонпром" вже не вперше проколюється на сумнівних посередниках, з якими укладає угоди і які при першій же перевірці виявляються зовсім не респектабельними компаніями зі світовим ім’ям, а звичайними самозванцями.
Три роки тому "Укроборонпром" пафосно заявив, що знайшов постачальника тепловізорів для українського війська, яке б’ється на Донбасі. У державному концерні повідомили, що уклали великий контракт з потужним американським виробником військового спецобладнання – фірмою ATN Corportation. Суму котракту в "Укроборонпромі" мені називати відмовилися.
Читайте также: Про безкарних сепаратистів і новий виборчий закон
Як мені вдалося тоді з’ясувати, насправді ця американська фірма ATN Corportation заснована синами скандально-відомого українського банкіра часів Януковича Бориса Тимонькіна. Причому один з синів підозрювався в Україні в шахрайстві. Ну а в Міністерстві оборони зрештою таки змушені були визнати, що закупівля тепловізорів "Укроборонпромом" містила ознаки корупційної оборудки.
Напевне, в концерні вирішили, що скандал з тепловізорами успішно забутий, а про іспанського лижника тим більше ніхто не пам’ятає, то ось знайшли льотчика з Аляски. Тим більше, приклад Каськіва надихає, як витягти з державного бюджету мільйони доларів, позасмагати в Панамі, повернутись в Україну і позакривати за смішні гроші кримінальні провадження проти себе. Американським та іспанським виробникам зброї такі легкі гроші точно не снилися.