Фінансовий оборот перевізника номер один в країні, компанії, яка повністю є державною та однією з тих, яка справді може наповнювати казну, не може не вражати. Лишень за 2017 рік "Укрзалізниця" провела тендерів на 28 мільярдів гривень. Третина цієї суми – 9 мільярдів – пішла на закупівлю нафтопродуктів. Трати для транспортної компанії на перший погляд цілком обґрунтовані, але якщо придивитись уважно, з ким укладалися угоди – стає цікавіше.

Читайте также: Як Дубневичам вдається успішно заробляти на схемах із бюджетними грошима

Одним з постійних постачальників палива для "УЗ" і в 2017 році, і в попередньому була компанія "Трейд Комодіті". Так, це та сама компанія, яка фігурує в розслідуванні НАБУ про постачання нафтопродуктів для міноборони із маржою у 150 мільйонів гривень.

І навіть після цього скандалу, після арешту чиновників, що підписували контракти з відкатами та втечі за кордон керівництва компанії "Трейд Комодіті", "Укрзалізниця" все одно продовжила закуповувати в них пальне. Цієї осені на користь ТОВ "Трейд Коммодіті" "УЗ" перерахувала майже півмільйона гривень.

Нікуди не поділася і геніальна монопольна схема з постачання залізних кріплень для колій від компанії братів Дубневичів "КРТ". Попередньо експерти називали завищення ціни на цьому товарі у 30%, а приблизний заробіток від згаданих контрактів – мільярд гривень на рік.

До списку тих, кого ще доволі щедро годує "Укрзалізниця" належить і олігарх Рінат Ахметов. Принаймні ми дослідили як компанії, які прямо чи опосередковано належать до його оточення, впродовж року отримують мільйонні підряди на постачання металевих виробів із заводів, що входять до бізнес-групи олігарха.

А одна з компаній така собі "Сота Україна" взагалі за рік натендерила в "Укрзалізниці" на півмільярда гривень. Щоправда, компанія, якій так таланить на державних конкурсах, навіть не має офісу, а її директор не на жарт перелякалася простих запитань від журналістів. А зацікавилися ми не просто так. За всіма ознаками ця та ще кілька згаданих фірм – банальні "пустушки" для відмивання грошей із державних закупівель. Ну, а далі вирішуйте самі сміятись чи сумувати із контрактів, які укладала "Укрзалізниця" в 2017 році. Це небанальні закупівлі. Це дорогі, задорогі подарунки. От тільки кому – досі для преси загадка.

Рінат Ахметов
Український олігарх Рінат Ахметов

"Укрзалізниця" настільки багата компанія, що може без проблем витратити 2 мільйони 200 тисяч гривень на закупівлю сувенірних підсклянників. По 1 650 гривень закупили 450 підсклянників, і ще майже 400 наборів на дві персони, вартістю по 3 та 6 тисяч гривень відповідно Чи знає Міністр інфраструктури про такі трати підконтрольного йому відомства?

– Вам відомо скільки коштують підстаканник, стакан і маленька чайна ложка на Укрзалізниці?
– Ви знаєте, я був шокований, коли дізнався. Свого часу я хотів зробити подарунок іноземному колезі і попросив "УЗ", якщо можна – купити у них, щоб я заплатив їм гроші. Мій колега назвав суму чи 5, чи 7 тисяч гривень, від чого я так присів і кажу: ні, дякую, ми ще подумаємо над іншим.
– На ринку така продукція коштує 1 000-1 600 гривень, але "УЗ" підписала контракт з ціною по 2 600 гривень за один набір.
– Це бачите, для міністра, вони сказали, в два рази більше, так що вам ще пощастило, бачите, як вони на мені хотіли заробити?

Жарти жартами, але перелік подібних шокуючих закупівель можна продовжувати і далі.

Як вам костюмна тканина темно-синього кольору, вартістю 3 тисячі гривень за погонний метр. Загальна сума контракту на понад 620 тисяч гривень за 200 метрів. Переглядаючи цей контракт, мені спочатку здалося, що це помилка. Але ж ні. Я детально розглянула специфікацію – закуплена "Укрзалізницею" тканина виявилась від бельгійської марки Scabal. З неї шиють дизайнерський одяг у найдорожчих ательє.

Провідники
Провідники "Української залізниці" та форма за "понад півмільйона гривень"

Ну що ж, напевне "Укрзалізниця" може собі це дозволити. Але ж чекайте, знову чиновників "Укрзалізниці" вдягатимуть у дизайнерські костюми наш із вами рахунок. Ну, я точно не вірю, що з цієї бельгійської тканини шитимуть фірмовий одяг для провідників.

Далі, аналізуючи тендери "Укрзалізниці", ми дивуватися вже втомилися. Мільйон туди – мільйон сюди. Це і півтисячі рушників , вартістю понад 3 тисячі за штуку, і 3 сотні лляних сорочок теж понад 3,5 тисячі гривень за одиницю і навіть спроба закупити на мільйон наручні годинники. Щоправда, витратити ці гроші залізничникам не вдалося, бо один з учасників тендеру заявив про надто дискримінаційні умови, ймовірно прописані під конкретного учасника.

Читайте также: Як українські чиновники нахабно наживаються на державних пільгах

Отже, те що ми розповіли та помітили лише дещиця витрат залізниці, які очевидно можна було б оптимізувати. І зазначу, усе це відбувається на тлі розмов про збитковість державної транспортної компанії. Якби гроші йшли не на захмарної вартості підсклянники, королівську тканину та не в кишені олігархів, "Укрзалізниця" приносила б державі мільярди прибутків.

Маю до вас прохання, як подорожуватимете залізницею, не забудьте спитати в провідників чи пошили хоч для когось костюм із дизайнерської тканини або ж замовте чай у віп-підсклянику. Може, дарма ми сумніваємось у тому, що гроші були витрачені не за призначенням.