Як наслідок, коли треба було, вони закривали очі на відвертий підкуп виборців під час дообрання в парламенту президентського смотрящого Сергія Березенка, який засіяв округ на Чернігівщині. А в іншій ситуації, коли так само треба було, вони знаходили підстави не проводити вибори замість померлого Ігоря Єремеєва.
Читайте также: Чому Порошенко не підписує сотні указів про призначення і переведення суддів: цинічна причина
Але всім зрозуміло, що Порошенко не міг вступати у виборчий цикл 2019 року по переобранню президента і парламенту із простроченим складом ЦВК– такі вибори не визнав би ніхто в світі.
Водночас Порошенко в схибленій логіці політичної корупції мав вирішити задачу з двома невідомими – зберегти контроль над ЦВК та при цьому виконати вимогу Ради Європи про представництво всіх політичних сил, які є в Раді, у складі ЦВК. У результаті цього на світ народився абсурдний закон про збільшення членів ЦВК. Це вчергове – як і в випадку закону про генпрокурора без вищої освіти – ухвалення новацій під конкретну людину.
Як і у випадку з прокурорським законом під Луценка, цей так само був внесений до порядку денного та проголосований за один день. На все про все вистачило 25 хвилин – тому це відповідь на питання тим адвокатам влади, які кажуть, що "реформи потребують часу". Коли припікає Банковій та змовникам серед фракцій коаліції, закони здатні ухвалювати безпрецедентно швидко.
При чому ухвалення закону про ЦВК вже традиційно супроводжувалося кнопкодавством – цього разу відзначилася права рука Яценюка. Цілий голова комітету Андрій Іванчук переконаний, саме тому кнопкодавство безкарне – саме на ньому тримається нинішня влада.
Андрій Іванчук
І тому між першим і другим читанням у Раді застряг закон мого авторства про покарання кнопкодавів – бо за ним такі депутати-порушники, окрім штрафів та виключення з міжнародних делегацій, позбавлялися би керівних посад у комітетах.
Логіка збільшення кількості членів ЦВК з 15 до 17 дуже проста – роздати всім фракціям по представнику, але при цьому залишити за Порошенком контрольовану більшість: згідно із запропонованими кандидатурами, до квоти БПП і НФ належать 9 членів, ще один кандидат від "Волі народу" (яка через Олеся Довгого контролюється Банковою) плюс уже є чинний член виборчої комісії від "УДАРу". Разом це дає 11 членів з 17.
Але щоб контроль Порошенка був гарантований, він не лише збільшив кількість членів ЦВК, але також змінив кворум на засіданнях ЦВК. За законом, коли було 15 членів ЦВК, засідання були правочинними за присутності двох третин, тобто 10 членів Центрвиборчкому. Зараз при 17 членах кворум в законі змінено на 11 членів, хоча це менше, ніж дві третини ЦВК – але це рівно стільки, скільки членів контролює Порошенко.
І цей кворум в 11 членів ЦВК дозволить Порошенку фактично проводити засідання лише складом лояльних членів. Якщо, наприклад, хтось із членів Центрвиборчкому, як колись в 2004 році, захоче виступити проти самоуправства більшості, його дії будуть нейтралізовано.
Читайте также: Порошенко-Медведчук-Путін: як кремлівський кум проривається до влади
Колишня заступниця голови ЦВК Марина Ставнійчук вважає новий закон "таким, що свідчить про повну політичну деградацію у парламенті". Склад ЦВК свого часу був визначений у кількості 15 осіб пропорційно до кількості та розмірів регіонів, населення України, обсягу завдань, і головне – організації роботи в комісії.
Зараз збільшення числа членів ЦВК суперечить навіть логіці – Україна мала 15 членів для забезпечення виборів на всій конституційній території. Зараз, коли вибори не проводяться в Криму та більшій частині Донецької та Луганської областей, де живе близько 10% виборців, – і відбувається збільшення кількості членів ЦВК.
Будівля ЦВК
У ЦВК навіть розташування столів і крісел в двох залах засідань орієнтовані на 15 членів комісії. Особливо цинічно, що в пояснювальній записці спікер Ради Андрій Парубій, який є автором закону, написав, що збільшення числа членів ЦВК не потребує додаткових бюджетних грошей.
Це відверта брехня, адже, окрім забезпечення двох додаткових членів виборчкому (вони отримуватимуть зарплату на рівні міністрів), буде необхідно нарощувати апарат ЦВК для обслуговування двох додаткових членів.
Усі ці маніпуляції вказують на одне – влада готується до фальсифікації на виборах. Порошенко не збирається просто так віддавати владу – надто багато грошей вона приносить, а також рятує від переслідування правоохоронними органами. Щойно Порошенко стане екс-президентом, як він стане підслідним Антикорупційному бюро. І можна лише уявити, які кримінальні справи буде відкрито на чинного ще главу держави.
Але в умовах такого політичного схематизму неможливо побудувати чесну країну. Саме тому ми повинні готуватися захистити свій вибір, вкрасти який вже зараз замислили Порошенко і його команда.