Президент України у своїй програмі, назва якої вже стала мемом – "Жити по-новому", обіцяв очищення правоохоронних органів. Попри це, люстрація податкової закінчилася фікцією і кишенькові судді Банкової звільнили керівницю податкової Києва, близьку соратницю президентського аудитора Ніни Южаніною — Людмилу Демченко. Замість випадково ліквідованої податкової міліції президент хоче створити нового монстра – Національне бюро фінансової безпеки.

Читайте также: Як віддані Порошенку посадовці Нацкомісії займаються фальсифікацією заради прибутку

Петро Порошенко обіцяв пришвидшити реформу про очищення митниці та вона так і не відбулася за чотири роки його перебування при владі. Ось лише кілька схем, які збереглися за часів Порошенко. Перша — це розмитнення через наближених до влади митних брокерів.

Тільки на одних автомобілях тіньовий навар чиновників може сягати чотирьох мільйонів доларів на місяць,
— вважає керівник громадської ради при фіскалах Одеської області Віктор Берестенко.

Все робиться для того, аби оформленням машин спрямовувалося через декілька компаній, що належать до Асоціації "Південна Пальміра", якою керує помічник депутата від Оппоблоку Скорика Олександр Едельман. Їхні послуги складають 1200 доларів за одне авто при тому, що середня ціна на ринку брокерських послуг – 600 доларів. Але конкурентів, які не хочуть вступати в змову, витіснили з ринку. Тобто 600 доларів тільки з цього платежу йде на хабарі.

Митники максимально ускладнюють оформлення автоброкерам, які не входять до числа обраних. Роблять це всіма доступними способами – невмотивовано відмовляючи в оформленні не на дні, а на тижні, ігнорують електронні черги, завищують митну вартість. Але якщо ти йдеш оформлятися до "правильного" брокера зі схеми, то ніяких проблем немає.

Мовою цифр корупція виглядає так. В рамках автохабу в Одеській області оформляється до шести тисяч машин на місяць. З кожної – 600 доларів в кишеню. Тобто лише на перекладанні папірців лише в цьому одному питанні тіньова схема може генерувати 3,5 мільйони доларів надприбутків у місяць, а це майже 50 мільйонів доларів на рік для всіх учасників процесу.

Крім того, "правильні" брокери занижують вартість автомобілів, що в підсумку призводить до втрат бюджету. Конкретний приклад, який досліджували антикорупціонери. Автомобіль Audi Q7 було куплено за понад 37 тисяч доларів. За законодавством, митні платежі мають скласти близько 12 000 доларів, але кишенькові брокери митної верхівки опустили інвойсову вартість до 21 тисячі долара. Заплатити в казну довелося не 12, а шість з половиною тисяч доларів. Це втрати бюджету, тобто нас з вами, через корупцію та відсутність реформ.


Після чотирьох років роботи Президентом, митниця залишається нереформованою

Друга схема – це підміна вантажу. Крім Одеси, вона налагоджена в Сумській і Дніпропетровській митницях. В схемі беруть участь компанії-одноденки, які роблять чорну справу та перереєстровуються заново з новими реквізитами. Вони оперують контейнерами з коштовними вантажами, але на папері відбувається підміна товару, а щоб контейнери не оглядали в пункті пропуску, брокер та органи, які контролюють вступають в змову на взаємовигідних умовах.

Читайте также: Як соратник Порошенка Кононенко збирається отримати депутатський мандат: схема

До прикладу, в Україну приходить 12-тонний контейнер зі взуттям. Коли він заявляється для митного оформлення, то за документами там лежить всілякий непотріб – шкіра композиційна, застібки для сумок, ложки, ремінь, нитки. Тобто оформлення відбувається з дуже низькою митною вартістю. Так само на папері можуть фігурувати олівці, лінійки, ліхтарики, маркери, а реально завозиться дверні ручки і замки. Чи завозяться тканини, а заявляють про скловолокно. Тільки з листопада минулого року група таких компаній завдали шкоди у вигляді недоплати до бюджету України понад 10 мільйонів доларів.

Ще одна схема – це підміна не просто документарна, а фізична. Як це робиться? Наближені до митниці компанії домовляються з службами, які контролюють пункт пропуску, щоб їх контейнера не оглядали та не зважували. Подейкують, що на цьому етапі хабар становить 1000 доларів за один контейнер. Контейнер без будь-яких перевірок виїжджає з порту та прямує до Сумської митниці ДФС, але дорогою машина з контейнером під митним контролем і з пломбами, заїжджає на склад і вивантажує весь високоліквідний товар, наприклад, взуття або одяг. Замість нього завантажується дешевий – нитки, картонні коробки тощо. Коли ж машина прибуває на Сумську митницю, то збирається корупційна рента ще по 1000 доларів за контейнер. Це все не абстрактні цифри, а реальні хабарі за те, що крутиться колесо корупції на митниці. Гроші йдуть знизу до самого верху, і тому ніхто не зацікавлений в змінах.

Президент Порошенко розуміється в митниці. Коли в 2005 році він боровся за посаду прем'єр-міністра з Юлією Тимошенко і не отримав її, тодішній президент Ющенко дав Порошенку посаду секретаря Ради безпеки та оборони, а також кілька посад на додачу для особливо довірених осіб. Одна з них була посада голови керівника митниці.

Без зміни влади чесні правила гри не настануть, бо люди кровно зацікавлені в корупції, від неї не відмовляться. Тим більше якщо в них є союзник в особі чинного президента України. Тільки зміна політичної псевдоеліти має покращити життя і всіх громадян України.