Чи штрафуватимуть водіїв з 1 травня за новим законом
На позачерговому засіданні Верховна Рада ухвалила закон, яким скасувала норму нарахування штрафних балів для водіїв. З 1 травня порушників правил дорожнього руху мали б карати по-новому, проте карантин вніс свої корективи.
Які зміни очікують на водіїв та що саме прописано в ухваленому законі, – аналізували журналістка 24 каналу та керуючий партнер АО "Тарасюк і партнери" Сергій Тарасюк.
Навіщо вводили штрафні бали
Верховна Рада ухвалила закон про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) щодо нарахування штрафних балів. Закон ще має підписати президент. За цим законом відміняється поки ще діюча на законодавчому рівні система з нарахування балів, яка була запроваджена в 2015 році.
Варто знати Якими будуть нові штрафи за порушення ПДР для водіїв у 2020 році
За цією "бальною" системою протягом року кожному водієві повинно було нараховуватись 150 балів. Їх списували б за порушення правил дорожнього руху. Після закінчення балів, водіїв мали б притягати до відповідальності. Списувати порушення за бали дозволялось лише тричі: за кожне порушення ПДР планували знімати 50 балів. Цю норму планували застосовувати лише для правопорушень, за які водіям не загрожувало негайне позбавлення волі. Важливо – система списання балів мала б почати працювати лише після введення автоматичної фіксації. Щоправда, запуск повноцінної роботи системи постійно відклався і лише і лютому вона запрацювала та й то в тестовому режимі.
На водіїв очікують неприємні " сюрпризи" / Фото 24 каналу
Зокрема, бали пропонувалось списувати лише за такі порушення ПДР:
- проїзд на заборонений сигнал (світлофора або регулювальника);
- порушення вимог дорожніх знаків і розмітки;
- перевищення швидкості (більш, ніж на 20 км на годину, але менш, ніж на 50 км на годину);
- порушення правил перевезення вантажів і буксирування;
- порушення правил зупинки, стоянки або паркування;
- порушення правил проїзду пішохідних переходів, перехресть і зупинок;
- проїзд по тротуару або пішохідній доріжці;
- порушення правил обгону і зустрічного роз'їзду;
- порушення правил дистанції;
- порушення правил руху на автомагістралі;
- порушення правил використання освітлювальних приладів.
Рекомендуємо За викрадення якого авто – ув'язнення, а за яке лише штраф: зміни до закону
Тепер такий вид покарання піде у забуття, по суті й не почавши працювати. На переконання авторів закону, ситуація, коли водій не відповідає за неодноразові порушення ПДР не лише не сприяє дотриманню учасниками дорожнього руху встановлених правил, а навпаки, створює почуття безкарності та спонукає до наступних порушень.
Щоправда, на думку керуючого партнера АО "Тарасюк і партнери" Сергія Тарасюка, із пояснювальної записки не зрозуміло чому покарання у вигляді “штрафних балів” необхідно скасувати.
Новації в дії
Раніше повідомлялось, що Автоматична система фотовідеофіксації порушень ПДР (АСФП) мала розпочати роботу з 1 травня 2020 року. Проте пандемія відкорегувала ці плани. 11 березня уряд ввів суворий карантин, аби не допустити поширення COVID-19 на території України. Ці обмеження частково стосувались і роботи певних підрозділів Національної поліції та інших організацій, задіяних в процесі роботи системи автофіксаціі.
Тому в МВС прийняли рішення з відтермінування роботи системи відеофіксації порушень правил дорожнього руху до закінчення режиму суворого карантину. Таким чином система почне працювати лише 1 червня.
Наразі у Києві та Київській області вже встановлено 50 камер автоматичної фотовідеофіксації. Загалом на території України ми плануємо зупустити в роботу приблизно 700 таких камер. Відповідний графік, адреси та порядок представимо публічно, щоб кожен зміг ознайомитися, після прийняття цієї постанови,
– наголосив Міністр внутршніх справ Арсен Аваков.
На переконання Тарасюка, за час відтермінування початку дії системи авто і відео фіксації, водії отримали ще трохи часу аби зрозуміти – після повноцінного старту роботи системи, сперечатися із працівником поліції та доводити, що водій нічого не порушив – не доведеться.
Адже автоматична система зафіксує порушення, винесе постанову про порушення та надішле її за місцем реєстрації власника авто. Звичайно, АСФП це не лише технічний комплекс із фотокамер і серверів. На усіх необхідних етапах працюють уповноважені працівники поліції, які, наприклад, розглядають адміністративні правопорушення та складають протоколи. Цього вимагає КУпАП, програмно-технічний комплекс поки що не уповноважений на такі функції, та й до суду його не викличеш.
Водії вже готуються до нових штрафів / Фото 24 каналу
Запровадження автофіксації порушень достатньо для того, щоб переважна більшість водіїв зрозуміла, що це не щось ефемерне, а дуже реальний удар по кишені,
– переконаний Сергій Тарасюк.
У багатьох водіїв виникло питання – кому саме приходитиме штраф, якщо кермує автівкою не власник, а інша людина, приміром, за дорученням. Звісно, "листи щастя" від МВС приходитимуть власнику. Юристи кажуть, аби його оскаржити доведеться звертатись до суду. В позові потрібно зазначити, що людина не була за кермом, а, приміром, видала довіреність і не користується авто. Вірогідність того, що суд скасує постанову про притягнення до адміністративної відповідальності – доволі висока.
А от у кого можуть виникнути проблеми, так це у водіїв так званих євроблях (автомобілі з іноземною реєстрацією). За кермом багатьох таких автомобілів водії, які не є власниками, в такому разі відповідальність покладатиметься на того, хто ввіз машину на митну територію України.
Тож, усіх водіїв чекає холодний душ із штрафів, адже останнім часом вони часто нехтували правилами. А дехто взагалі кермував в стилі – як хочу і вмію так і їжджу. Про останню практику водіям доведеться забути, або бути готовими платити суттєві штрафи, бо домовитись з камерою фото-відео фіксації – не вийде.