Космічний корабель Starliner вперше в історії успішно вивів на орбіту астронавтів
Джерело:
Space.comУ середу, 5 червня, зі стартового комплексу 41 на мисі Канаверал космічний корабель Starliner компанії Boeing здійснив свій перший політ з екіпажем. Це стало знаковим досягненням для комерційних космічних польотів, оскільки NASA отримало ще один пілотований транспортний засіб для польотів своїх екіпажів.
Історичний старт
О 10:52 ранку за східним часом (16:52 за Києвом) капсула Starliner з астронавтами NASA Баррі "Бутчем" Вілмором і Сунітою "Суні" Вільямс злетіла в космос на борту ракети-носія Atlas V компанії United Launch Alliance (ULA). Це перший запуск астронавтів на борту ракети Atlas V за 22-річну історію її існування.
Дивіться також NASA планує будівництво залізниці на Місяці
Екіпаж Starliner: Баррі Вілмор та Суніта Вільямс / Фото NASA
Завдання місії
Основною метою Crew Flight Test (CFT) є перевірка продуктивності та можливостей Starliner. Вілмор і Вільямс протестують ручне управління польотом, аварійні сценарії та інші критичні системи.
- Також CFT, має на меті пристикування до Міжнародної космічної станції (МКС) о 12:15 за східним часом (18:15 за Києвом) 6 червня.
- Вілмор та Вільямс проведуть близько восьми днів на борту МКС, проводячи серію випробувань для сертифікації Starliner – це потрібно для наступних пілотованих місій.
У разі успіху ця місія відкриє шлях до першого польоту Starliner з екіпажем, Starliner-1, запланованого на 2025 рік, в якому візьмуть участь астронавти NASA Майк Фінке, Скотт Тінгл та астронавт Канадського космічного агентства Джош Кутрик.
Момент запуску Starliner з екіпажем / Фото NASA
Довга дорога до успіху
Успішний запуск Starliner є значним кроком на шляху до мети NASA – розгортання двох американських комерційних кораблів для пілотованих місій на МКС. Коріння цієї ініціативи сягає 2006 року, і цей шлях був пов'язаний з багатьма викликами.
Спочатку запланований на 6 травня запуск CFT кілька разів відкладався через технічні проблеми.
- Перша затримка була спричинена "гудінням" клапана на верхньому ступені ракети-носія Atlas V, що вимагало його заміни і перенесення запуску на 17 травня.
- Наступний витік гелію в одному з реактивних двигунів Starliner ще більше відтермінував місію до 1 червня.
- Ця спроба також була перервана через вихід з ладу джерела живлення в наземному обладнанні, що призвело до сьогоднішнього успішного запуску.
Програма комерційних екіпажів NASA розпочалася з ініціативи комерційних вантажних перевезень у 2006 році, спрямованої на розробку приватних роботизованих і пілотованих кораблів для польотів на МКС.
Перші успіхи включали кораблі Dragon компанії SpaceX і Cygnus компанії Northrop Grumman. Прогрес програми призвів до укладення перших комерційних контрактів з екіпажами в 2010 році на загальну суму 50 мільйонів доларів з п'ятьма компаніями, включаючи Boeing і SpaceX.
У період з 2010 по 2014 рік додаткові раунди фінансування підтримали подальший розвиток.
У 2011 році компанія Boeing отримала 92 мільйони доларів за Starliner, а в 2012 і 2014 роках і Boeing, і SpaceX отримали значні контракти на розробку своїх пілотованих космічних кораблів.
Starliner під час тестового стикування з МКС / Фото NASA
Попри численні виклики та затримки, включаючи технічні проблеми та дефіцит фінансування, SpaceX запустила свою першу пілотовану місію у 2020 році, а тепер Boeing досяг цієї віхи зі Starliner.
Подорож Starliner не обійшлася без невдач.
- Його перша безпілотна місія в грудні 2019 року не досягла МКС через помилку в системі синхронізації.
- Після тривалих розслідувань і виправлень у травні 2022 року відбувся успішний політ без екіпажу.
- Додаткові проблеми, виявлені у 2023 році, включаючи проблеми з парашутами та електропроводкою, були вирішені перед сьогоднішнім запуском.
Читайте на сайті Зонд NASA Psyche запустив свої інноваційні двигуни та увійшов в режим крейсерського польоту
Очікується, що МКС залишатиметься в експлуатації щонайменше до 2030 року, і NASA планує використовувати три космічні кораблі для ротації екіпажу: Dragon компанії SpaceX, Starliner компанії Boeing і російський "Союз". Така диверсифікація забезпечує надмірність і стійкість можливостей транспортування екіпажів.