Як якісно організувати навчання за змішаною формою у школі в умовах війни
Джерело:
Державна служба якості освітиВ Україні у час повномасштабної війни з Росією триває навчання у дитсадках, школах та вишах. Однак форми здобуття освіти значно змінилися.
Для учителів та директорів шкіл проблемою стала якісна організація навчання дітей за змішаною формою навчання. Державна служба якості освіти натомість підготувала роз'яснення, як правильно подолати недоліки дистанційки та виклики війни.
Читайте Як українським дітям навчатися, якщо вони – за кордоном або їхня школа зруйнована
Які є варіанти змішаної форми навчання
- поєднання очної форми з дистанційною;
- поєднання різних форматів навчання у межах одного класу (основне очне навчання з використанням технологій дистанційного навчання та різних форм роботи з електронними ресурсами, онлайн-курсами тощо);
- поєднання самостійного навчання та роботи в класі;
- змішування підручників та навчальних матеріалів з електронними ресурсами.
Найбільш популярною в Україні зараз є практика поєднання очної форми з дистанційною.
Основні моделі змішаного навчання
- Ротаційна модель
В її основі – так звана "ротація" учнів у школі. Відбувається також і "ротація" різновидів діяльності учнів – онлайн і офлайн. Різновидом цієї моделі є робота за технологією "Перевернутий клас". Так, частину матеріалів учні опрацьовують самостійно, а в класі обговорюють дискусійні питання, консультуються з учителем або вивчають наступну частину матеріалу. Саме таку модель сьогодні реалізують більшість шкіл в Україні, які обрали змішаний формат навчання.
- Гнучка модель
У межах цієї моделі учні працюють за індивідуально налаштованим розкладом переважно онлайн. Учитель є інструктором, який координує їхню діяльність та консультує. Консультації педагог може надавати як очно, так і онлайн у синхронному режимі. Таку модель часто обирають школи з дистанційним навчанням.
- Особистісно орієнтована модель
Зазвичай учні навчаються очно, а паралельно працюють із онлайн-курсами. Таку модель можуть використовувати для поглибленого вивчення деяких предметів у разі поєднання різних форм освіти.
- Модель збагаченого віртуального середовища
Вона передбачає основну роботу в режимі онлайн за дистанційними курсами. Водночас учень може відвідувати певні уроки. Або ж для учнів усього класу проводять певні уроки, наприклад, на початку та наприкінці вивчення теми. Така модель корисна громадам, де внаслідок воєнних дій школа зруйнована або пошкоджена.
Важливо Як діяти, якщо ваша дитина під час ядерного вибуху перебуває у школі або садочку
Як директорові організувати якісне змішане навчання у школі
Аби організувати якісне змішане навчання у школі, керівнику закладу освіти варто:
- провести опитування серед батьків та вчителів щодо форми навчання їхніх дітей;
- відкрити нові форми навчання у школі;
- відкрити дистанційні класи, якщо є потреба;
- організувати навчання за індивідуальними освітніми формами;
- розподілити учнів на підгрупи для ротації. Учні можуть ділитися на підгрупи в класі та відвідувати школу, чергуючись;
- розподілити навчальне навантаження учителів;
- адаптувати розклад уроків;
- адаптувати календарно-тематичне планування вчителів.
Варіанти ротації учнів
- початкова школа / базова школа / старша школа;
- паралелі класів;
- певні класи по черзі: новостворені класи, початкова школа, випускні класи тощо.
Як триває навчання в Україні в умовах війни
- Очільниця підкомітету з питань вищої освіти ВРУ Юлія Гришина розповіла, що 61% закладів освіти в Україні готовий до офлайн-навчання.
- Очільник Міносвіти Сергій Шкарлет розповів, що станом на 3 жовтня в Україні функціонує майже 13 тисяч шкіл. У більшості з них діти вчаться офлайн та у змішаному форматі.
- Очно та у змішаному форматі у майже 8 тисячах шкіл вчиться понад 2,1 мільйона учнів. Близько 5 тисяч шкіл навчають дітей дистанційно.
- Найбільше дошкільнят вчаться очно у Львівській, Київській, Закарпатській областях та у Києві.