"Публічний аудит" перевірив, що справді, за останні три роки фінансування доріг збільшилося в чотири рази (з 660 млн до 2,4 млрд грн), як і помітно зросли темпи ремонту дорожнього покриття – в 13 разів. Проте чому це ніяк не вплинуло на якість доріг і на сьогодні, за повідомлення корпорації, майже 90 % вулиць та доріг Києва вимагають негайного ремонту?
Контроль, і ще раз контроль
Ситуація з дорогами у Києві вказує на проблемність у сфері використання міських бюджетних грошей.
Не проблема "списати" гроші на якийсь умовний ремонт доріг і показати: ось, гроші витрачені – дороги відремонтовані. Але при цьому має бути жорсткий контроль за якістю виконання робіт. І компетенція ця лежить не стільки на мерові, як на керівництві "Київавтодору". Це воно оголошує тендери, запрошує підрядні організації і власне здійснює ремонт на вулицях Києва,
– відзначив керівник "Публічного аудиту" Максим Гольдарб.
За його словами, до роботи "Київавтодору" протягом останніх років є великі питання. Наприклад, чому допускалося укладення договорів із сумнівними офшорними компаніями? Чому давалося "добро" на співпрацю з підрядними організаціями, які завищувати вартість ремонтів автошляхів на десятки мільйонів гривень?
Так, Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА наприкінці 2015-го виявив завищення вартості та обсягів виконаних будівельно-монтажних робіт у ПП "Автомагістраль", ПП "Київшляхбуд", ПрАТ "Броварське шляхо-будівельне управління №50". Тим не менше, у 2016-му цих підрядників було знову допущено до участі в торгах.
У травні 2016-го "Київавтодор" також замовляв у ТОВ "Будівельна компанія "Ескадор" (Одеса) асфальтобетону майже на 50 млн грн, хоча цей же асфальтобетон у 2015-му купувався на 10% дешевше в іншої компанії, "СБМУ "Підряд" (м. Київ).
Завищення майже на 11 млн грн виявили й фахівці Держаудитслужби, які проповодили ревізію фінансовою діяльності "Київавтодору" з січня 2014 по вересень 2016 рр. "Підрядники безпідставно збільшили обсяги виконаних робіт, внесли до актів виконаних робіт недостовірні відомості про використані матеріали та будівельні машини, а також неправильно застосували норми та розцінки", – йдеться в аудиторському висновку.
Крім того, вказувалося, що корпорація не скасувала торгів та уклала з підрядниками договори на загальну суму майже 418 млн грн попри невідповідність пропозицій учасників торгів вимогам документацій конкурсних торгів.
Ми також промоніторили, що в торгах із ремонту асфальтового покриття та постачання компонентів для такого ремонту досить часто вигравали фірми з офшорними власниками, хоча такі поточні ремонти цілком могли б виконувати комунальні підприємства – шляхово-експлуатаційні управління районів. У них для цього є й наявна база, й обладнання, і досвід тощо. А головне, місту це значно вигідніше, бо гроші залишаються в межах бюджету столиці",
– вказав аналітик "Публічного аудиту" Володимир Тарчинський.
Фахівець додав, що з кадровими змінами, які нещодавно відбулися в "Київавтодорі", далі тягнути не можна було.
У 2017 році на потреби транспорту, дорожнього господарства столиці у бюджеті міста передбачено майже 4,1 млрд грн, тобто фінансування навіть у порівнянні з 2016 роком вказаної галузі збільшено ще в 1,5 рази. Звісно, використовувати такий об’єм коштів необхідно ефективно та під великим контролем. В ідеалі, за ці гроші можливо вже до кінця цього року, як і було заплановано, відремонтувати 300 км доріг, розпочати реконструкцію Шулявського шляхопроводу, Одеського шляхопроводу, шляхопроводу на перетині проспекту Науки, розв'язку на перетині проспекту Л.Курбаса та вул. Г.Юри (47,9 млн грн), естакадну частину Південного мостового переходу через р. Дніпро.
Європейські дороги в Києві – міф чи реальність?
"Публічний аудит" має дві прості рекомендації, завдяки яким Київ буде вкритий не вбитими дорогами, а якісними автошляхами європейського зразка.
1. Контроль якості.
На сьогодні вкрай важливо, щоб відбувалося комісійне обстеження доріг, в актах яких чітко вказано – як мають усуватися недоліки, в які терміни, які обсяги коштів для цього потрібні. Далі – справа за моніторингом якості та негайним усуненням дефектів, якщо такі виявлені. Причому, контроль має відбуватися в першу чергу з боку "Київавтодору", але й громадськість повинна активно залучатися до цього процесу.
2. Введення санкцій.
По-перше, виявлені дефекти мають усуватися за рахунок підрядних компаній, які займалися ремонтними роботами. По-друге, за настання гарантійних випадків такі компанії повинні сплачувати штрафи – це їх значно дисциплінує виконувати покладені на завдання на всі 100 %.
Як свідчить практика, часто підрядник штучно здешевшує свою роботу, використовуючи, до прикладу, сировину неналежного технічного стану, вказуючи в кошторисній документації зовсім інші параметри. Усе це – його халатність підрядника, і він має за неї відповідати. Причому, в подальшому такі недобросовісні підрядники не повинні допускатися до участі в конкурсах "Київавтодору", переконані експерти.