Анатомія травми за Володимиром Тихим
На українські екрани вийшла довгоочікувана «Зелена кофта». Український трилер чи черговий жестяк, вирваний з життя народу? Читайте далі у блозі.
Велике безіменне місто, стандартна «хрущовка», типова розвалена сім’я - розведена жінка і двоє дітей. Стан «стабільного лайна» – мама сидить на транквілізаторах, діти без догляду, у батька інша сім’я. Дочка Оля – у розпалі підліткового дозрівання не має часу на розваги, адже доглядає маленького братика Міху. Одного разу – Міха зникає, і «лайнове» життя перетворюється на жах без кінця.
Головна героїня, дівчинка Оля, починає шукати брата, бо дорослі у фільмі – безпорадні: вживають наркотики, зчиняють скандали і говорять – «все пропало».
Володимир Тихий признається – актори в нього непрофесійні, хоча типажі підібрані ідеально. Головній героїні, не зважаючи на юний вік, не дорікнеш поганою грою.
Фільм розпочинається сірими розтягнутими кадрами. Мовчанка і детально зображений побут створює ілюзію документального кіно. Тихий цього не заперечує, адже він таки документаліст, один із творців «Вавилону 13».
Все документальне у фільмі – частина розповіді про характер героїні. А вона цілковито самотня, її оточує не лише мертва мовчанка, але й жорстокість однолітків та байдужість батьків.
Не зважаючи на те, що батьки змирились зі зникненням Михасика, Оля не може заспокоїтись.
На перший погляд – здається, що в Олі підліткове бунтарство. Проте Тихий копнув глибше – за його ідеєю Оля втілює наївний протест проти брудного затурканого суспільства.
Коли всі принишкли і продовжують жевріти, кожен у своєму болоті, дівчинка шукає правду.
Не обминає Тихий «доблесну міліцію», медиків і всю бюрократичну ієрархічну систему – де люди вже навіть не гвинтики, а трухляві патички.
«Зелена кофта» не лише страшна до болі знайомими кадрами, вона моментами занадто розтягнута. Режисер намагався подати це - як особливість свого стилю. Проте інколи складається враження, що Тихий ще не зовсім вийшов з жанру короткометражного кіно і йому бракує досвіду на повнометражний продукт.
Фільм задумувався як дуже жорстокий, та за винятком фінальної сцени, жорстокість більше морального плану, а ніж візуального. Зважаючи на захоплення режисера Ларсом фон Трієром, Тихий таки дуже не дотягує за візуалізацією до жорстокості автора «Антихриста» і «Меланхолії».
Українське самоїдство на прикладі дитини - ось що справді жорстоко виглядає у фільмі Тихого. Адже Оля не може простити собі зникнення братика і навіть видумує вбивцю Михасика. Для неї на реальності вже давно поставлене табу. Тепер треба довести справу до кінця і покарати винного. Для Олі не важливо, що чоловік, якого вона обрала вбивцею, може ним зовсім і не є…
Тепер для Олі розквитатись з вбивцею – єдиний спосіб позбутись синдрому травми від втрати брата.
На прикладі дівчинки Тихий хоче розказати про дитячо-наївних відчайдухів, котрі ідуть до кінця за правду. Про тих, хто ціною власного життя готовий отримати відповідь та позбутись болю від безкінечної несправедливості.
Трейлер до фільму
Колонка является личным мнением автора, редакция 24 Канала может не разделять ее.