29 июня, 00:23
4

Говорить і показує вулиця

Сучасне мистецтво і два документальних фільми про нього

В той час, коли вчорашні випускники журналістських факультетів вкотре ставлять собі питання про стріт-арт: мистецтво це чи вандалізм, уся наша голуба планета уже давно сприйняла цю мистецьку субкультуру, як невід’ємний атрибут сучасного арту. Тут є свої митці, канони, легенди і техніки. В рамках цієї культури є свій андеграунд і свій мейнстрім… то чому б не порівняти два знакових документальних фільми про стріт-арт: американський і російський?! Подумати і зрозуміти: чи є різниця між вуличним мистецтвом Росії та Америки, а заодно і просто насолодитись приємними візуальними образами. Я це і зробив в рамках цього блогу.

Вихід через сувенірну крамницю

Документальний фільм про стріт-арт, який знятий на межі жарту та серйозної документалістики - це вже прецедент, а коли його знімає такий відомий персонаж, як Бенксі (один з найвідоміших вуличних художників сучасності, який ніколи не показує свого лиця), то пахне, як мінімум сенсацією. Але в черговий раз – все залишається в рамках і глядачі бачать лише те, що повинні побачити. Взагалі-то, фільм – це, в першу чергу, зібрання малюнків та робіт самого Бенксі і розповідь про них. Художник міняється місцями з оператором і все йде по новому сценарію: Бенксі знімає, а Тьєрі Гуетта (оператор, який захоплюється стріт-артом) перетворюється на вуличного художника. Далі – розказувати не потрібно: ви все зможете побачити самі.

В фільмі, окрім самого Бенксі присутній інший стріт-арт діяч – американський художник Шепард Фейрі, який відомий усьому світу під псевдонімом Obey. Саме таким іменем Шепард підписувався в Нью-Йорку середини дев’яностих, коли і займався своїм нелегальним мистецтвом. Його наклейки і надписи тоді були справжньою проблемою для поліції, але Шепард уникав пасток правоохоронців і з часом його роботи уже були відомі на увесь світ. Фейрі, взагалі, знаковий персонаж для усього сучасного мистецтва, бо він зумів пройти шлях від нелегальних малюнків до світового визнання і навіть встиг оформити головний передвиборчий плакат в президентській кампанії Барака Обами. Обличчя, тоді ще кандидата в американські президенти і великий надпис Hope (Надія) – справа рук саме Шепарда Фейрі.

Зараз у Шепарда своя компанія з виробництва одягу, а його малюнки прикрашають усе, що тільки можна прикрашати: від обкладинок музичних альбомів до постерів з фільмів. Підбірку робіт Obey – показуємо вам тут і зараз.

Девіантна поведінка

А тепер із Заходу, де вчорашні злочинці стають поп-іконами, повернемо в реалії Східної Європи, де такий сценарій, здається, просто неможливим для втілення. Люди, які малюють тут – до сих пір невідомі для широко кола поціновувачів мистецтва, а їх документальні фільми не нагороджуються преміями та призами. Все, що тут робиться, - це скоріше спосіб самовираження і виклик суспільству, адже стріт-арт пострадянського простору має стійке соціальне забарвлення, а інколи зводиться і до звичайного вандалізму. Але ж і в мистецтві є свої радикальні форми. Що ж… висновки робити вам, а ми просто покажемо вам нарізку з фільму "Девіантна поведінка" від московської команди ЗАЧЕМ, де вони демонструють свій підхід до стріт-арту.

Ось такий він стріт-арт і наступний раз, коли ви проходите повз якийсь малюнок на вулиці, поцікавтесь хто його автор, бо, можливо, цей художник уже завтра прославиться на весь світ!

Колонка является личным мнением автора, редакция 24 Канала может не разделять ее.