Укр Рус
8 октября, 13:30
8

Рост акциза на табак: увеличение доходов в бюджет или развитие теневого рынка в Украине

Необходимым условием качественной законотворческой деятельности является требование подавать документы в парламент с оценкой ожидаемого влияния на благосостояние всех экономических агентов, сфера деятельности/интересов которых регулируется законодательным актом. Далее читайте на русском.

Практика аналізу законопроєктів, що подаються до Верховної ради України, говорить нам про те, що у більшості випадків суб'єкти законодавчої ініціативи не дуже переймаються такою необхідністю. Але поданий до Верховної ради України проєкт Державного бюджету на наступний рік є виключенням, оскільки супроводжується якісними аналітичними матеріалами. В експертному середовищі вже активно обговорюється проєкт державного бюджету, адже його вивчення дозволяє отримати уявлення про те, яку політику (бюджетну, боргову, податкову, соціальну тощо) не на словах, а на справах збирається реалізовувати уряд.

Читайте також Податки на IQOS: як "бюджетні компенсатори" вбивають економіку України та її майбутнє

У цьому контексті особливий, науковий, інтерес становить кейс з тютюновою галуззю вітчизняної економіки, адже з метою "збалансування бюджетних надходжень" та "усунення логічних суперечностей" відбувається зростання ставок акцизного податку на її продукцію, споживачі та виробники якої змушені щороку сплачувати все більшу й більшу частку податкового тягаря.

Зумовлено це благими намірами турботи про здоров'я населення і потребою імплементації європейських стандартів оподаткування до українського законодавства. Але у даному випадку мова піде не про здоров'я населення, а про доходи державного бюджету в частині справляння акцизного податку на тютюнові вироби. Що цікаво не лише з наявності певних застережень щодо наповнення державної скарбниці, а й з огляду на те, що подібні рішення ставлять під сумнів перспективи розвитку ринку цієї продукції, доброчесної конкуренції на ньому, інвестиційної привабливості економіки в цілому.

Отже, у пояснювальній записці до проєкту бюджету зазначається, що показники дохідної частини державного бюджету розроблені з урахуванням таких особливостей як "незастосування у 2022 році до ставок оподаткування, визначених в абсолютних значеннях, акцизного податку, екологічного податку та рентної плати індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції". Водночас вже у наведеній поруч таблиці бачимо, що на 20% все ж таки зростають ставки специфічного акцизу на сигарети і тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН). Тому ставки змінюються, а податкове навантаження на платників податків, щонайменше курців, зростатиме.

До теми Податки на IQOS: у Philip Morris розкрили наслідки збільшення акцизу в Україні

Слід зазначити, що акцизний податок сьогодні є вагомим фіскальним інструментом, який забезпечує доволі значну суму доходів державного бюджету України. Наприклад, сума надходжень є навіть більшою ніж надходження від сплати податку на прибуток підприємств. У поточному році планується отримати від оподаткування акцизом тютюнової продукції на суму 61,9 мільярда гривень, що становить трохи більше 40% усіх надходжень від акцизу. У сукупності, за сумою усіх сплачуваних податків і зборів до Державного бюджету України, тютюнова галузь забезпечує до 7% податкових надходжень.

Проте, якщо перейти від абсолютних цифр до відносних і порахувати темпи приросту податкових надходжень рік до року, то можна побачити, що тенденція є скоріш загрозливою ніж позитивною. Для розуміння цього слід нагадати, що податкові надходження є функцією від двох основних факторів величини бази оподаткування та ставки податку.

Щодо ставки податку, то потрібно нагадати, що Законом України № 2245-VIII від 07 грудня 2017 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" передбачається щорічне зростання ставки акцизного податку на сигарети до 2025 року (майже на 30% у 2018 році та з темпом 20% надалі). Щодо бази оподаткування проксі-виміром якої може бути темп зростання середньої заробітної плати в економіці, то маємо за останні три роки середньорічний темп приросту на рівні 10%. За цей же період, тобто 2019 – 2021 років, податкові надходження від сплати акцизу на тютюн зростали в середньому на 12% щороку.

У цьому році особливо помітно, адже Законом України №466-IX від 16 січня 2020 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" з 1 січня 2021 року ставку акцизного податку на тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) було підвищено на 320%. Таким чином, очікується що уряд зможе залучити до бюджету надходжень від оподаткування цієї продукції в розмірі 5,1 мільярда гривень, що більш як удвічі більше суми отриманої минулого року.

Важливо Акциз на IQOS в Україні: Гетманцев розповів, що буде після вмовлянь бізнесу

Проте, повертаючись до проєкту бюджету, бачимо, що вже у наступному році, незважаючи на подальше підвищення ставок акцизного податку, нічого подібного не очікується. У проєкті Державного бюджету на 2022 рік зазначено, що акцизний податок забезпечує надходження в розмірі 53,6 мільярда гривень від сплати акцизу на тютюнові товари внутрішнього виробництва, а надходження від сплати на імпортні тютюнові вироби заплановані на наступний рік на рівні 8,9 мільярда гривень.

Таким чином, у загальному підсумку уряд планує залучити 62,6 мільярда гривень податкових надходжень від оподаткування тютюнової продукції. Різниця із цьогорічними надходженнями – лишень 700 мільйонів гривень. Відносний приріст становить взагалі скромний один відсоток!

Пояснення такого феномену запропонував майже сорок років тому професор Лаффер, який вивів залежність між величиною ставки податку і податковими надходженнями. Вона є непрямою і зворотною, що простою мовою означає існування певної граничної величини ставки податку, яка дозволяє надходження максимізувати, проте якщо її перевищити база оподаткування починає зменшуватись. Власне цей феномен наочно ми й спостерігаємо сьогодні.

Подальше підвищення ставки податку не забезпечує пропорційного збільшення податкових надходжень. Темпи приросту доходів основної маси населення є значно меншими темпів зростання податкового тягаря! До того ж проведене дослідження засвідчує, що, незважаючи на порівняно низьку ціну сигарет в Україні з країнами ЄС, їх цінова доступність для українського споживача за останні 5 років суттєво знизилася та наблизилася до рівня 25% середнього денного доходу. У розвинутих країнах даний показник не перевищує 15 %, що виступає певною критичною межею, перевищення якої посилює прагнення населення купувати нелегальну продукцію з метою мінімізації власних витрат.

Власне саме це ми абсолютно передбачувано спостерігаємо у наших реаліях. Згідно з даними дослідження ринку незаконної торгівлі тютюновими виробами Kantar TNS, що було оприлюднено у жовтні 2020 року, середньозважений рівень незаконної торгівлі тютюновими виробами в Україні в 2020 році становив 6,9%. У жовтні минулого року відбулось суттєве зростання цього сегменту ринку до 10%, переважно завдяки зростанню обсягів реалізації контрафактної продукції. Згідно з результатами останнього дослідження Kantar TNS станом на травень 2021 року, частка ринку нелегальних тютюнових виробів зросла до 15,9 %. Відповідно до цього, за експертними оцінками, державний бюджет недоотримує надходженні від існування тіньового ринку сигарет у сумі близько 13,2 мільярда гривень.

Читайте також Чому в некурців виникає рак легенів: нові дані

Таким чином, факти, які ми спостерігаємо, на відміну від благих намірів, полягають у тому, що різке підвищення акцизного податку негативно позначається не лише на розвитку тютюнової галузі, а й на доходах державного бюджету та добробуті громадян.

Очікування на наступний рік щодо динаміки податкових надходжень від сплати акцизу на тютюн є негативними, що, власне, непрямо визнає уряд оприлюдненими цифрами у проєкті державного бюджету.

В умовах недостатньої інституційної спроможності контролюючих органів необґрунтоване, відірване від соціально-економічних реалій нашого життя, підвищення ставок податку призводить лише до зростання тіньового ринку продукції. З огляду на це, здоровий глузд підказує правильний напрям дій уряду, оскільки навіщо потрібен один мільярд, якщо можна отримувати тринадцять!

Колонка является личным мнением автора, редакция 24 Канала может не разделять ее.