Що треба зробити, щоб новий уряд запрацював по-новому

28 марта 2016, 14:06

Політична криза в Україні дійшла до точки кипіння. Єдиним виходом із цієї ситуації експертне середовище вбачає формування нового Кабінету Міністрів України.

На жаль, процес формування наступного уряду проходить у кулуарному режимі і йдеться лише про заміну облич. Такий підхід не дозволяє сподіватися, що новий уряд стане ефективним локомотивом реформ.

Майбутньому прем’єр-міністру необхідно самостійно сформувати уряд із професіоналів, готових із першого дня роботи взятися за впровадження реформ. Вони повинні бути доброчесними, професійними та відмежованими від бізнес-структур. Вкрай важливо уникнути політичного квотування в новому Кабміні. Інакше новий очільник уряду отримає некеровану “солянку”.

Чинний уряд працював в авторитарному, непрозорому та авральному режимі – багато важливих рішень приймалися з голосу, без належного обговорення. Про виважені рішення, що базуються на аналізі політики, взагалі не йшлося.

Для того, щоб відновити довіру до влади, стабілізувати ситуацію та вивести Україну на траєкторію сталого розвитку, новий уряд повинен працювати за новими правилами:

  1. Ще до формування нового Кабінету Міністрів ухвалити зміни до законодавства про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади (на основі законопроекту 2354а), які:
  • запровадять прозорі процедури прийняття рішень на основі повного циклу аналізу політики.
  • запровадять обов’язковий розгляд усіх проектів урядових рішень на урядових комітетах, а також завчасне оприлюднення проектів урядових рішень та публічні консультації щодо їхнього змісту;
  • запровадять повне зосередження міністерств на формуванні політики та передачу адміністративних функцій “іншим центральним органам виконавчої влади” і ліквідацію територіальних органів міністерств;
  • позбавлять відповідно “інші ЦОВВ” функцій вироблення політики;
  • нададуть можливість міністрам самостійно добирати кандидатури на посади своїх заступників;
  • запровадять механізм “спрямування та координації інших ЦОВВ” виключно через конкретних членів Кабміну, а не урядом загалом.

Новим урядом для кожного міністерства має бути визначено місію і відповідно до неї сформовано ключові структурні підрозділи (нові департаменти), призначено відповідальних за найважливіші реформи (напрями державної політики). Нові департаменти повинні формуватися на засадах нового законодавства про державну службу і нових розмірів оплати праці, тим самим поступово заміщуючи існуючі.

  1. Створити в уряді посаду віце-прем’єр-міністра із питань адміністративної реформи.

Жодне перетворення неможливо зробити без відповідальної за це особи.

  1. Вже новий уряд повинен якнайшвидше та на прозорих засадах доопрацювати та прийняти Стратегію реформування державного управління.

Прийняття Стратегії є необхідною умовою для отримання 90 мільйонів євро від Європейського Союзу на доплати новим державним службовцям. Без цих доплат Україна не зможе забезпечити залучення нових професіоналів до конкурсів на зайняття посад нової державної служби.

Уряд не може реформувати країну, не реформувавши самого себе. Наразі критично змінити систему прийняття рішень та сформувати Кабінет Міністрів з осіб, озброєних стратегією суспільних перетворень і підготовлених для виконання такої роботи, а також покращити комунікацію із суспільством задля зміцнення довіри громадян до влади.