З іншого боку, всупереч поширеній думці, це не перше і навіть не рекордне оновлення парламенту. Насправді, кожна наступна Верховна Рада оновлювалась в середньому приблизно наполовину. Тобто просто зміна облич точно нічого не змінить, бо для реальних змін потрібні ще щонайменше дві складові.
Психіатри та пауерліфтери? Хто став депутатом Ради 9-го скликання – читайте у матеріалі 24 каналу
Для змін, на які більшість українців так очікують, потрібні щонайменше три складові:
- зміна правил;
- зміна інститутів;
- зміна людей при владі.
Припустимо, останнє, хай і в такий майже революційний спосіб, емоційно, шашкою, особливо не роздумуючи, змінили. Але наскільки і які правила та інститути ці нові люди хочуть і здатні змінювати? Це покажуть перші 2-3 місяці роботи нового парламенту.
Перші рішення нової Ради
Ці перші місяці – найбільше вікно можливостей і найважливіший час за всю каденцію. Час, коли вплив деструктивних сил найменший, формальна і неформальна, зовнішня і внутрішня опозиція ще слабка, а можливості для ухвалення рішень максимально сильні.
Прогнозую, що фундамент змін, який буде закладено до нового року, зрештою, і буде тим максимумом, який ми зможемо отримати від цього парламенту.
В надміру популістичний період суперкороткої передвиборчої кампанії, однак, новообрані парламентські сили обіцяли мінімум конкретики. А чим менше конкретики до виборів, тим менше шансів отримати очікуване від рішень, які вони будуть ухвалювати після виборів.
Результати парламентських виборів у інфографіці
Яких змін українці очікують від нового парламенту
Саме тому громадські експерти та організації максимально чітко сформулювали рішення, яких найбільше очікує суспільство. Ці дуже чіткі рішення, часто у вигляді вже розроблених концепцій або навіть законопроектів, були сформовані в так звані "порядки денні для нового парламенту" в різних сферах: антикорупційний, судовий, правоохоронний, правозахисний, екологічний та інші.
• Антикорупційна сфера
Перезавантаження частини антикорупційних органів, а саме Антикорупційного агентства і Антикорупційної прокуратури, інституційне посилення Антикорупційного бюро, зокрема, через зміну законодавства про процес розслідувань, ухвалення Антикорупційної стратегії на кілька років вперед і так далі.
• Судова сфера
Реформа суддівських органів, від яких залежить якість судового корпусу, і Конституційного суду, політична заангажованість якого нависає дамокловим мечем над усім реформаторським законодавством.
• Правоохоронна сфера
В правоохоронному порядку денному – реформа Служби безпеки, Генеральної прокуратури, Міністерства внутрішніх справ і Нацполіції. А ще – обмеження недоторканності депутатів і суддів та десятки рішень, прийняття або виконання яких саботувалось роками.
Ухвалити ці рішення пообіцяли публічно перед виборами ті сили, які нині мають більшість депутатів в новому складі парламенту. І їхнє ухвалення стане для суспільства маркерами – чи ми рухаємось в напрямку реальних змін, чи знову поміняли "шило на мило".
Важливо! Офіційні результати парламентських виборів 2019: ЦВК порахувала 100 відсотків голосів
Зрештою Україна, звісно, прийде до "професійності" політики, де депутатами обиратимуть за професійними якостями, а не за новизною обличчя, але для того нам усім треба буде докласти багато зусиль. Кінець кінцем, все буде добре, і якщо зараз не добре, значить – це ще не кінець.