Опера "Іоланта" подарує чудову можливість знову почути Лілію Гревцову в головній партії та прекрасний тандем Тарас Штонда – Валентин Дитюк. Міфологічні герої в балетній постановці "Ночі в садах Іспанії" мовою танцю розкажуть про пошуки насолоди та любові, а головні герої балету "Дама з камеліями" представлять на суд глядачів трагічну історію паризької куртизанки. І під завісу ще одна любовна трагедія про циганку Кармен в однойменній опері Бізе. Головну партію виконає солістка Національної опери, краща виконавиця цієї партії Анжеліна Швачка. За диригентським пультом – запрошений маестро Андрій Юркевич, наш співвітчизник, який здобув славу за кордоном, став першим українським диригентом, який диригував в знаменитій Віденській Штатсопері.

5 жовтня – опера "Іоланта" (Чайковський)

Опера Іоланта
Опера "Іоланта"

"Іоланта" – остання опера, написана Чайковським за рік до смерті, в 1891 році, і по праву вважається самою світлою оперою композитора. Натхненний драмою Герца "Дочка короля Рене", Чайковський писав оперу, яка, на його думку, повинна була змусити глядача плакати. Лібрето написав його брат Модест Ілліч.

Постановка опери "Іоланта" 2011 року на сцені Національної опери, яку здійснили диригент, народний артист України Володимир Кожухар, режисер Микола Третяк, народний художник України Марія Левитська – це красива і сповнена поетичної досконалості розповідь про любов, віру в Бога, велику силу духу, моральну чистоту, благородство, готовність до самопожертви, яких так не вистачає в сьогоднішньому житті.

Нинішній склад виконавців головних партій також заслуговує на особливу увагу. Партію головної героїні виконає одна з кращих виконавиць Іоланти – Лілія Гревцова. Її співу властива надзвичайно сильна енергетика, органічність і легкість, свобода виразності. На думку критиків, "слухаючи глибокий, навіть еротичний голос Лілії, що зачаровує, з безліччю динамічних і смислових відтінків, поринаєш у світ емоцій і відчуттів, і разом зі співачкою занурюєшся в стихію любові".

Унікальний і сформований тандем маститого Тараса Штонди (Рене, король Провансу) та представника молодого покоління солістів Валентина Дитюка (Водемон, граф, бургундський лицар), напевно не залишить байдужим глядачів.

11 жовтня – два одноактні балети "Ночі в садах Іспанії" та "Трикутний капелюх" (де Фалья)

Ночі в садах Іспанії
"Ночі в садах Іспанії"

Балетна постановка "Ночі в садах Іспанії" об’єднує два одноактні балети "El Sombrero de Tres Picos" ("Трикутний капелюх") та, власне, "Ночі в садах Іспанії" на музику відомого іспанського композитора Мануеля де Фальї.

До речі, саме "Трикутний капелюх" та "Ночі…" привернули свого часу увагу Сергія Дягілєва. В результаті з'явився балет "Трикутний капелюх", який отримав широку популярність. В оформленні "El Sombrero..." тоді брав участь сам Пабло Пікассо. А от що стосується "Ночей…", які також дуже приваблювали Дягілєва, то цю постановку він так і не встиг реалізувати.

Втілення двох найяскравіших творів видатного композитора початку ХХ століття Мануеля де Фальї на сцені Національної опери – це, без перебільшення, заслуга художнього керівника балету, балетмейстера-постановника Аніко Рехвіашвілі.

Перший музичний твір "Ночі в садах Іспанії", що має авторський підзаголовок "симфонічне враження для фортепіано з оркестром", написаний у формі триптиха, кожна частина якого має відповідну назву: "У Хенераліфе" ("У Старому замку"), "Віддалений танець", "У садах С’єрра-Кордова". Тож балет створений на музику, у якій повно і глибоко виражені поезія іспанської природи, ліричний настрій іспанської душі, на мелодії, сповнені то замріяним ліризмом, то терпкими співзвуччями і енергійними ритмами. Танець має романтичний, фантазійний характер, якого йому надають використані в сюжеті легенди і перекази Іспанії. Міфологічні герої оповідають нам про пошуки насолоди і кохання… Другий твір – це фантазія на фольклорно-історичну тематику: динамічна картинка із життя іспанської провінції за мотивами популярної повісті Педро Антоніо де Аларкона. Музика балету іскриться народним гумором і зачаровує розмаїттям композиторських технічних засобів та прийомів, – розповідає Аніко.

Диригент-постановник – Микола Дядюра. Художник-постановник – Марія Левитська. Художник по костюмах – відома іспанська театральна художниця Габріела Салаверрі. Постановка створена за підтримки Посольства Іспанії в Україні.

13 жовтня – балет "Дама з камеліями" (Бетховен, Брамс, Пахельбель, Форе, Елгар, Стравінський)

Балет Дама з камеліями
Балет "Дама з камеліями"

Хореографію балету "Дама з камеліями" здійснила художній керівник балетної трупи театру Аніко Рехвіашвілі, написавши лібрето разом з диригентом-постановником балету Олексієм Бакланом, який також працював і над музичною композицією твору. Вистава побудована на суто класичній музичній основі. Постановників зацікавили "дзеркальні паралелі": сучасні пластичні й віртуальні засоби виразності та класична музика, історія, яка була написана у середині XIX століття, та сучасна театральна мова, якою ця історія розповідається.

Нові креативні рішення були використані й у створенні сценографії та костюмів (художник-постановник – Наталія Кучеря). Декорації "оживають" завдяки різноманітним оптичним ефектам. Костюми наближені до сучасної fashion-естетики, подекуди навіть провокаційні.

Говорячи про виконавців головних партій, Аніко Рехвіашвілі висловлює думки:

Нинішню балетну молодь відрізняє не штучний романтизм. Я рада, що в театр прийшло таке покоління – це як ренесанс, оновлення, – і продовжує, кажучи вже безпосередньо про "Даму з камеліями" і про виконавицю головної партії Анастасію Шевченко. – Настя каже, що, коли танцює Даму, весь час плаче. Не може впоратися зі своїми емоціями, хоча не розуміє, чому так. Уявляєте, наскільки глибоке проникнення в образ, в характер героїні, співпереживання її історії! З Настею відбувається під час танцю щось дивовижне, і це важливо. Саме такі балерини – майбутнє українського балету, я переконана в цьому.

26 жовтня – опера "Кармен" (Бізе)

Опера Кармен
Анжеліна Швачка в ролі Кармен

3 березня 1873 року французька публіка вперше познайомилась з одним з найвидатніших музично-сценічних творів ХІХ століття – оперою Жоржа Бізе "Кармен" за мотивами однойменної новели Проспера Меріме. Опера була прийнята публікою неоднозначно. Французька критика і публіка були дещо шоковані "майданним" сюжетом опери, появою на сцені буденних подій, в яких брали участь низи суспільства. Бізе до глибини душі був вражений дивним прийомом опери. Він чітко усвідомлював, що створив шедевр і "Кармен" започатковує новий розділ в історії оперного мистецтва. Не доживши до визнання свого шедевру, композитор залишив цей світ 1875 року, коли йому було лише 37.

Одним з перших серед великих сучасників Бізе музику "Кармен" оцінив Чайковський. "Опера Бізе, – писав він, – шедевр, одна з тих небагатьох речей, котрим судилося найповніше зобразити музичні прагнення цілої епохи. Років через десять "Кармен" стане найпопулярнішою оперою у світ". І ці слова виявилися пророчими.

Головну партію Кармен виконує провідна солістка театру Анжеліна Швачка. У Анжеліни є свій персональний рекорд щодо цієї опери: партію Кармен вона виконала більше ніж 100 разів у близько 20-ти різних постановках багатьох країн світу. В одному з інтерв’ю Анжеліна зізналась:

За 20 років, які я співаю Кармен, багато що змінилося. Моральні критерії в різних країнах світу, підхід до любовних зв'язків, поняття свободи. Багато що залежить і від життєвого досвіду артиста, хоча я ніколи безпосередньо себе не ототожнювала з Кармен. Навіть з психологами радилася, як її краще зіграти. І прийшла до висновку, що Кармен бездарно загубила своє життя. Шукала любов, але не знайшла, надто швидко розчаровувалася в чоловіках. Мене навіть переконував один режисер, що вона жінка легкої поведінки, але тут вже я не згодна.

Практично кожен спектакль разюче відрізняється і режисерською концепцією, і подачею образу. Одного разу за кордоном Анжеліні запропонували зіграти Кармен-стриптизерку. Правда, стриптиз обмежився короткою спідницею та ліфчиком, але танцювати довелося багато. "…Але скрізь – від Копенгагена до Анкари, від Баку до Мінська, Варшави та Брюсселя відчувала, що в мою героїню вірять глядачі, а це щастя для артистки", – додала Анжеліна. Не випадково співачка визнана кращою виконавицею цієї партії.

Андрій Юркевич
Андрій Юркевич

За диригентським пультом цього разу – наш співвітчизник Андрій Юркевич, який здобув славу за кордоном. Його можна побачити за пультом видатних оперних театрів світу: Liceu в Барселоні, Королівський театр в Мадриді, Берлінська державна опера, Віденська державна опера, Цюріхський оперний театр, Опера Сан-Франциско і т.д. Чотири сезони тому цей перелік доповнився ще одним важливим пунктом – посадою головного диригента Національної опери Польщі у Варшаві, чи не самого амбітного оперного театру Європи. На батьківщині спостерігати за філігранною роботою Юркевича над симфонічними чи оперними партитурами можна нечасто. Тому запрошення визнаного на Заході диригента в Київ цього сезону стане справжнім подарунком українським шанувальникам опери.

Читайте також: Українці підкорили суддів шоу "Америка має талант": вражаюче відео виступу