Закінчився останній у вересні пленарний тиждень, а Верховна Рада залишила без розгляду ряд критично важливих для судової реформи питань, які парламент повинен був вирішити до 30 вересня – дня набрання чинності змінами до Конституції щодо правосуддя.
На розгляд парламенту передано понад 20 подань про звільнення за порушення присяги суддів, які виносили неправосудні рішення у часи Майдану, а також суддів, які підлягають люстрації. Серед них так одіозні як Татьков, Волкова, Демидовська, Макуха... Всі вони щоденно продовжують вершити "правосуддя" та нищити авторитет суду. Окремі подання про їх звільнення "лежать" у Раді вже понад 10 місяців і немає жодного логічного пояснення для такої бездіяльності.
Але питання вже не лише у безпідставному затягуванні процесу. Якщо ці судді не будуть звільнені до набрання чинності змінами до Конституції України, то вони взагалі можуть уникнути будь-якої відповідальності. У змінах до Конституції відсутня така підстава звільнення як порушення присяги. Тому після 30 вересня звільнення суддів Майдану за такою підставою вже буде сумнівним, чим однозначно скористаються недоброчесні судді. І винною у звільненні цих суддів від покарання буде лише Верховна Рада.
Не менш важливим питанням є заповнення вакансії у Вищій раді юстиції (ВРЮ) з числа суддів за квотою від Верховної Ради. Після набрання чинності змінами у Конституцію Рада втрачає можливість призначити ще одного члена до складу ВРЮ. Натомість до складу Вищої ради правосуддя (органу, в який трансформується ВРЮ) замість члена, якого мала призначити ВР, ще одного свого представника обере з’їзд суддів.
З огляду на те, що рівень довіри до судової системи на сьогодні є критично низьким (судам повністю довіряють менше 1% населення), є ризик, що до Вищої ради правосуддя, відповідальної за призначення, звільнення, а також дисциплінарні провадження щодо суддів, з’їзд суддів обере кандидата, який не відповідатиме критеріям доброчесності.
Крім того, з’їзд суддів обере додатково ще двох членів з числа суддів замість Міністра юстиції і Генерального прокурора. За умов неоновленого суддівського корпусу є ризики, що до склади Вищої ради правосуддя увійдуть люди, які не налаштовані на зміни. Це призведе до зміцнення кругової поруки і збереження усіх негативних явищ в судовій системі.
Громадськість також очікувала, що Верховна Рада нарешті визначиться щодо обрання суддів, призначених на посади вперше, відхиливши кандидатури недоброчесних суддів. Але це питання в парламенті так і не розглянуто. Неприйняття рішення з цього питання матиме наслідком ризик призначення недоброчесних суддів безстроково.
З огляду на викладене, звертаємось до Президента, Голови Верховної Ради України та голів фракцій і груп з вимогою відповідно до ч. 8 ст. 19 Закону "Про Регламент Верховної Ради України" та ст. 83 Конституції України скликати позачергове пленарне засідання Верховної Ради, яке має відбутися до 30 вересня 2016 року, на якому:
1) прийняти постанови про звільнення за порушення присяги усіх суддів, щодо яких внесено таке подання Вищою радою юстиції;
2) призначити члена Вищої ради юстиції з числа суддів, який (яка) має незаплямовану репутацію, достатню довіру громадськості і практичну здатність відстоювати справедливість;
3) розглянути питання стосовно обрання суддів, призначених на посади вперше, відхиливши кандидатури недоброчесних суддів.
Читайте також: Порошенко подав у Раду "невідкладний" законопроект