Микола Кміть — підприємець, який створив одного з лідерів ринку мінеральної води України — ТМ "Моршинська". Зараз активно інвестує в підприємства сонячної та вітрової енергетики на Західній Україні

В різні часи був різний Микола Кміть. І зараз це вже такий досвідчений з півстоліттям мужчина, який за плечима має корпоративний, великий, середній, малий бізнес, досвід державного управління, різні творчі процеси, як художника, соціальні програми. Людина яка десь може більше віддає, ніж чекає. Мені, можливо, приємніше зараз допомагати, ніж шукати якоїсь допомоги чи підказок. Мабуть вільна людина в першу чергу.

З чого все почалося. Вибір професії. Армія

Вибір професії — це, мабуть, що батьки вклали. Я у 8 класі сказав, що я йду вчитися на електрозварювальника у Львів в ПТУ. При тому, що я учасник олімпіад. То батько сказав, "ти знаєш, кожна професія почесна, іди". Але я подумав декілька днів і не пішов. Потім я закінчив військове училище. Але коли попав у Львівську політехніку, то мене зачарував головний корпус. Перший курс, армія, Афганістан. Не було куди діватись. Правда в Афганістан нас не пустили. Там я познайомився зі своїм партнером, другом Всеволодом.

Чому обрав власний бізнес

Я вже бачив, що треба бізнес робити. Але мене взяли молодим спеціалістом на "Ватру" в Тернопіль, де я мав можливість отримати однокімнатну квартиру. Дуже цікава робота. Мене завжди приманювали точні науки, конструкторське бюро було дуже потужним. Там наскільки розумні люди працювали і працюють, що я дотепер думаю, от який потенціал цієї держави.

В мене була ідея, якщо я зберу 5-8-10 таких як я, розумних, талановитих, швидких людей з різних галузей, то ми зробимо велику фірму дуже швидко. В нас було 4 напрямки. Ми хотіли робити макаронну індустрію, воду або молочку.

Є речі без яких нічого не буде. Серед них — працювати 20 годин в день в приватному бізнесі. Але головний принцип, чому я пішов в приватний бізнес, окрім грошей, — це свобода. В приватному бізнесі більше працюєш, встаєш раніше, приходиш пізніше, вихідних немає. Але це свобода. В бізнесі треба постійно робити кроки, якщо ти хочеш постійно рости. Ті кроки, які інші не роблять. Задача підприємця в його голові, постійно туди бути націленим і шукати. Все інше зроблять бухгалтера, фінансисти, виробничники. Якщо ти це не найдеш вдалої ідеї, нічого не вийде.

Бізнес на мінеральній воді

Наступив час в житті, коли дуже хотілось виробництва. І серед тих проектів, які ми започаткували, були макаронний бізнес, водяний і олійний. Найменше ресурсів, з точки зору інвестування, адже було обмеження в грошах, потребувала вода. Бо за неї не треба платити зразу, як за соняшник чи за муку. Ми позичили 30 тисяч доларів на перше обладнання. Невдало було спочатку. Щось вироблялось, не дуже продавалось. Не знали, не вірили. І ми з Всеволодом сказали "Ок, Всеволод виробництвом займається, я продажами". Час від часу мінялися навіть для цього. І пішли перші успіхи. Це Маріуполь почав в нас масово купляти воду, бо там була проблема. В негазованій воді ми зайняли нішу "блакитного океану".

Згодом ми відкрили за рік 28 філій по всій державі. Під це взяли 3 мільйони доларів кредиту.

Якщо ти будеш споживати цю воду, то її можна робити. Якщо ти її сам не п’єш і хочеш продати комусь, нічого з тобою не буде. Товар має бути доступний до людей, до тієї цільової категорії, яку ти вибрав.

"Моршинська" в склі

На певному етапі ми вирішили стратегічно, що "Моршинська" — це елітна якісна вода, яка повинна мати представлення в склі. Споживацький ринок показав що це продажі від 5000 одиниць в місяць. Зараз це більше мільйона пляшок в місяць. Також продається 40 мільйонів у пластиковій пляшці в місяць.

Читайте також: Як українському юристу вдалося стати найбільшим у світі виробником охолоджувальної техніки

Гроші в персонал

60 тисяч доларівми потратили на навчання, вміння працювати з персоналом. Зараз це показало, що це був стрибок. Ми дуже багато зробили кадрових правильних рішень. Тому що історія "Моршинської" так йде, що це кадрові правильні рішення. Це могутні, розумні люди, величезний колектив, це не одна людина.

Конкуренція і злиття з "Боржомі"

Коли "Боржомі" зайшло в Україну, купило Миргородський завод, і ми стали конкурентами. Ми вели довго переговори, розуміли, що це може бути цікаво. Було лише єдине наше бажання, що ми не хочемо продавати бізнес, було дуже багато пропозицій. Ми готові об’єднатись, але не продаватись.

Це об’єднання особисто мені багато чого дало. Ми отримали дуже потужного партнера, фінансово грамотного. І ми так десь на півроку паралельно лишили дві компанії. Я керував двома компаніями. За цей час ми все таки вибрали в цю структуру кращих людей, на справедливому конкурсі запропонували заповнити вакансії і вийшов ще один бізнес. Він тепер називається IDS Aqua Service Alaska.

Гроші в бізнесі

Гроші не головна проблема бізнесу, тому що більша проблема, з точки зору вже мого досвіду, є не заробити гроші, а зберегти і примножити. Тому грошей завжди є більше, ніж людей, які вміють їх примножити. А ще менше які вміють зробити стартап. І цим людям треба йти і робити свій бізнес. Чим раніше тим краще.

Поради українським бізнесменам

Саме цінне у нас, крім чорноземів, це високий потенціал людей — інтелектуальність. Багато розумних молодих і не молодих людей. Бажайте великого. Оце дуже важливо. Масштабно мисліть. Не забувати про сім’ю. Щаслива людина — це не тільки та, яка заробила 100 доларів. А за цей час можна все загубити. Дітей не виховати і потім з заробленими мішками ти глибоко не щасливий.

Більше — дивіться у програмі.