У четвер, 20 липня, антимонопольним комітетом України було завершено розгляд заяви, сформованої рітейлом. Нагадаємо, що її подавали українські торгові мережі, серед яких – АТБ, Сільпо, Новус Україна, Ашан, Варус, та Коло стосовно оцінки їх дій, що полягають у виконанні умов укладеного "Меморандуму про забезпечення стабільної роботи в Україні ланцюгу постачання продуктів харчування в умовах дії воєнного стану".

Читайте також Літній гастрошопінг: порівняння цін на овочі, фрукти та напої у популярних супермаркетах країни

Рітейл намагається врегулювати ситуацію для підтримки виробників та покупців в умовах воєнного стану

Документ був підписаний торговими мережами 14 квітня 2023 року, але для початку його виконання підписанти очікували на висновок Антимонопольного комітету.

За результатами оцінки Меморандуму Антимонопольним комітетом було встановлено, що визначений Меморандумом граничний термін розрахунків за базові харчові продукти у строки не більше 30 календарних днів є сумісним з торговельною практикою розрахунків за сільськогосподарську та харчову продукцію. Водночас виконання зазначених у документі положень не надає конкурентних переваг заявникам ні один перед одним (як перед конкурентами), ні перед іншими мережами, оскільки умови щодо визначення строків розрахунків з постачальниками є однаковими, а до Меморандуму може приєднатися будь-який інший суб’єкт господарювання, який здійснює діяльність щодо роздрібної реалізації відповідних продовольчих товарів.

Враховуючи положення Меморандуму, після отримання висновку АМКУ всі розрахунки за базові харчові продукти, що поставлені постачальниками з цієї дати, будуть проводитись підписантами Меморандуму не пізніше тридцяти календарних днів. Своєю чергою з метою дотримання вимог антиконкурентного законодавства, кожна торгова мережа залишається самостійною у визначені конкретних строків розрахунків зі своїми партнерами з урахуванням граничного строку оплати.

З метою проведення оплати за товар у встановлені граничні строки, постачальники повинні забезпечити чітке виконання вимог податкового законодавства – своєчасно здійснювати реєстрацію податкових накладних та надавати належним чином оформлені товаросупровідні документи.

Нагадаємо, що до списку товарів, на які поширюється дія Меморандуму, увійшли такі товари вітчизняного виробництва (крім товарів, маркованих як "органічна продукція"):

  • крупи (гречана, пшенична, ячна, горохова, перлова),
  • цукор-пісок (буряковий),
  • борошно пшеничне,
  • хліб і батон,
  • макаронні вироби з м’яких сортів,
  • вермішель з борошна пшеничного вищого сорту,
  • молоко (окрім тривалого зберігання),
  • сир кисломолочний,
  • кефір у плівці,
  • масло вершкове (жирністю 72,5%),
  • сметана у плівці,
  • яйця курячі (нефасовані) або категорії С1;
  • олія соняшникова рафінована,
  • м’ясо курятини і свинини,
  • овочі нефасовані "борщового набору" (картопля, морква, буряк, цибуля ріпчаста, капуста білокачанна),
  • вода мінеральна негазована.

На переконання торгових мереж, цей механізм повинен започаткувати приклад саморегуляції галузі та підтримати виробників (постачальників) базових харчових продуктів під час воєнного стану.

Підписанти Меморандуму закликають інших учасників ринку роздрібної торгівлі продовольчими товарами. Для цього пропонують підтримати "Меморандум про забезпечення стабільної роботи в Україні ланцюгу постачання продуктів харчування в умовах дії воєнного стану" та проконтролювати подальше його виконання.