Школярі навчаються за кількома підручниками

У Міністерстві освіти за коментарями щодо змін у підручниках посилають до одного із своїх підрозділів – Інституту інноваційних технологій. Тут розповідають: сучасні українські школярі навчаються за кількома книгами.

Але навіть ті 2-3 підручники, які є, визнають освітяни, майже ідентичні, адже стандарт та навчальна програма для них – однакові.

2011 року з підручників історії зникла Помаранчева революція, а розділ про ОУН-УПА міністерство скоротило вдвічі. Минулого року з розділу історії України в період 1945–початку 1950-х років вилучили згадки про десталінізацію.Цьогоріч міністерські інновації дійшли і до зовнішнього незалежного оцінювання.

Програма ЗНО – це насправді характер вивчення історії у школі. Що забрано? Забрано саме поняття – національні ідея. Далі, що вони вилучили ще – події національно-визвольної акції гетьмана Мазепи. Вчора я спілкувалася з Іваном Малковичем, їздив він у Батурин зі своїми дітьми, жодного слова екскурсовод не розповідає про Івана Мазепу. Далі – політика Російської імперії щодо України. Не можна говорити про політику імперії, тому що Росія – це наша сестра",
– народний депутат від ВО "Свобода" Ірина Фаріон.

Із програми ЗНО цього року вилучено також поняття "русифікація", яке вживалося щодо спільних українсько-російських сторінок історії. Не почують старшокласники на уроках і про Степана Бандеру та Романа Шухевича. До того ж жодного слова про "шістдесятників".


Альтернативний підручник

Тим часом львівські п’ятикласники весь поточний навчальний рік вчилися за альтернативним підручником, гроші на який виділила міськрада Львова. Цю книгу розкритикував Міністр освіти та науки Табачник.

"Ми написали про те, чого він не бачить в українській історії. Це є Голодомор, це є Бій під Крутами, це є УПА, дисидентський рух. Тобто воно трактується зовсім по-іншому, ніж ми це розуміємо, і маємо це розуміти. Діти мають знати факти, які відбувалися! Діти мають знати, що відбувався Бій під Крутами, де загинули діти, які у нерівному бою воювали проти російських військ", – каже автор альтернативного посібника з історії Андрій Закалюк.

70 тисяч гривень – саме стільки коштував альтернативний підручник для львівського бюджету. За альтернативною літературою також навчаються і львівські одинадцятикласники. Офіційно використовувати цю книгу у школах можна лише як допоміжну літературу, а не основний підручник.

У міністерстві освіти ще два роки тому створили українсько-російську міждержавну комісію. ЇЇ головне завдання – виробити єдиний погляд на спільну історію України та Росії.

Якщо пригадати ті тези, які озвучував міністр Табачник, з того часу, як він зайняв посаду, більшість з них залишилися не підкріпленими, що не може не тішити мене як історика, сам Дмитро Табачник історик, достатньо знаний автор, але його уявлення про історію мають партійних характер і відображають його політичну позицію,
– історик Кирило Галушко.

Історик Кирило Галушко розповідає: знаково, що ті теми, які зникли з українських підручників стосуються лише українсько-російських відносин. Експерт додає: така комісія призведе до того, що українці й надалі поступатимуться власною історією на користь сусідів.

За роки незалежності в Україні так і не змогли ухвалити єдиний погляд на спірні історичні події та персони. Як наслідок, шкільна історія поступово набула політичного забарвлення, коли за кожної нової влади по новому переписуються і підручники.