Причому, як зазначають вони, функцію регулювання галузі слід передати місцевій владі.
За задумом Української таксомоторної асоціації, місцеві органи управління ринком таксі мали б контролювати тарифну сітку, ліцензування та інші важливі питання для галузі. Поки ними, як констатують фахівці, ніхто не опікується.
Контролювати розцінки сьогодні немає можливості
"Хтось виголошує відверто демпінгові розцінки, за якими й на бензин неможливо назбирати. А інший може, абсолютно не боячись якогось покарання, встановлювати казкову ціну на послуги. Хоч 100 гривень за кілометр. І якщо він легалізований перевізник, то якимось чином обмежити його в таких ненормальних розцінках сучасне законодавство жодної можливості не дає", — пояснює голова правління Української таксомоторної асоціації Анатолій Галазюк.
Нелегальний ринок таксі оцінюють
у 20 мільярдів гривень на рік
Шляхом легалізації ринку таксі, за підрахунками експертів, до державного бюджету можна було би залучити до 1,5 мільярда гривень. Тим часом увесь ринок нелегальних таксі оцінюють у 20 мільярдів гривень на рік.
І уряд, і столична влада вже оголошували нелегалам війну. Зокрема в Києві планують створити спеціальну робочу групу з легалізації.
А урядовці готують законопроект і заснували державну службу таксі, що отримала статус офіційного перевізника футбольного чемпіонату з базуванням у "Борисполі". Утім, поки що спроби навести лад у галузі дають сумнівний результат.
"Віце-прем’єр Колесніков зробив великі кроки — виставлені таксі. А ви знаєте в чому трагедія? Що вони стоять. Це наче стоять локомотиви, а рейси не проклали. Бо будь-якого пасажира, особливо іноземця, особливий фільтр людей уговорює й тягне повз легальні таксі", — вважає екс-міністр транспорту та зв’язку України Євген Червоненко.
Із майже повною тінізацією ринку
погоджуються не всі
Утім, з майже повною тінізацією галузі погоджуються не всі. Як констатують учасники ринку, насправді тіньові схеми використовують в основному приватні перевізники чи банальні неплатники податків.
Для таких випадків існує Податкова. Решта ж ринку у цілком законних рамках, вважають таксисти. Та, при необдуманих реформах галузі, ненадовго.
"Є певні побоювання, що під цю боротьбу з нелегалами потраплять і легальні фірми, що працюють на ринку таксі. Будь-які обмеження призводять до перекосів на ринку. Ті служби, що легально надавали послуги, куди зникнуть? Вони йдуть у тінь. І це, знову ж таки, недобір податків", — переконаний директор служби таксі "1554" Антон Боголюбов.
Від боротьби з нелегалами можуть постраждати і легальні фірми
На думку таксистів, реформувати галузь слід винятково ринковими методами. А для підвищення якості послуги було б непогано створити сприятливі умови для надання таксистам автомобілів у лізинг. Тоді б і авто були новенькі та єдиного стандарту, і за споживача боролися б якістю.
"А боротися на ринку є за що. За експертними оцінками, тільки в Києві авто з "шашечками" щодня заробляють близько 5 мільйонів гривень. А з початком Євро-2012, коли тарифи та пасажиропотік можуть вирости в 2–3 рази, столичні таксисти щодня зможуть заробляти щонайменше 20 мільйонів гривень", — каже журналіст Олексій Савіцький.
Навести лад на ринку до Євро-2012 не вдасться
Та в будь-якому разі навести лад на ринку таксі до проведення Євро-2012 вже не вдасться, вважають експерти. Хоч влада й ставила собі таку мету.
Тож цілком можливо, що заробити на іноземцях зможуть як і спеціально створені офіційні перевізники футбольного чемпіонату, так і решта служб таксі і рядові приватні перевізники.