Часто технічний шум спричиняє вібрація. Отож вчені вивчають структури компонентів, які б мінімізували її. Ця галузь дослідження матеріалів називається адаптронікою.

“Адаптроніка - технологія з універсальним застосуванням. Вона корисна буде в інженерії, від технології виробництва - до автомобілебудування, від авіації та космосу - до оптики - всюди, де є потреба оптимізувати компоненти”, - каже фахівець з адаптроніки доктор Тобіаш Мельц.

Візьмімо, до прикладу, камертон. Будь-який удар змушує вилку вібрувати, а вібрація породжує звук. Як вирішення цієї проблеми адаптроніка пропонує антивібрацію. Дві вібрації поглинають одна одну… і непотрібний шум зникає.

Такого ефекту можна досягти за допомогою так званих п’єзокерамічних волокон. Ці “розумні” матеріали самі створюють рівновагу, нейтралізуючи звукові хвилі.

Ось принцип, за яким це працює: якщо на п’єзокераміку натиснути, тобто докласти механічних зусиль, вона поляризується і породжує електричний потенціал. І навпаки - якщо підвести до неї напругу, п’єзокераміка може розтягуватися або стискатися.

“Коли п’єзокераміка розтягується, з’являється певна сила. Наприклад, коли блок двигуна вібрує, це відбувається тому що він чинить тиск на кріплення. А те, у свою чергу тисне на нього - і весь механізм вібрує. Але якщо між ними помістити п’єзоелемент, блок тиснутиме на нього, але той змінить свою форму, поглинувши вібрацію. Тому вона не поширюватиметься з кріплення двигуна до салону автомобіля, а відтак зникне і шум”, - каже фахівець з адаптроніки Детліф Крахе.

Науковці з Інституту силікатних досліджень Фраунгофера розробили спеціальний процес для перетворення твердих та рідких речовин у гранули, які потім скручують у високотехнологічні волокна.

Ключовим сектором для адаптроніки є автомобілебудування. У майбутньому, сподіваються вчені, їм вдасться усунути навіть найменші вібрації на нерівних дорогах.

“Ми досягли максимуму в технологічному, економічному та екологічному плані при застосуванні пасивних мехатронічних систем. Адаптроніка може піти далі і посунути встановлені ліміти”, - каже фахівець з адаптроніки Доктор Тобіаш Мельц.

Ось простий приклад: У цьому пристосуванні вібрації створюються так, як і в автомобілі, що їде. Через амортизатор та підвіску вони передаються до головного корпуса - в цьому випадку склянки з водою. Підвіска та склянка з’єднані між собою трьома п’єзокерамічними дротами. Якщо активувати ці дроти, вода у склянці перестає вібрувати.

Отож у майбутньому цей компонент зможе зробити автомобілі безшумними. Встановлений між підвіскою та основним корпусом цей елемент адаптроніки усуває зайву вібрацію у машині. Лазерно-оптичні вимірювання показали - система з п’єзокерамічних дротів може нейтралізувати вібрації, що виникають, а відтак і непотрібні шуми.

Та чи впораються інноваційні технології з бездоріжжям? Відповісти на це питання має ось цей пристрій, який відтворює умови їзди по розбитих дорогах. Якщо система пройде тест, можна сміливо переходити до випробувань на дорогах.

Адаптроніка може стати новою віхою у розвитку автомобілебудування - та й будь-якої іншої галузі, де потрібно “втихомирити” вібрацію.
Єдине, чому безшумні потяги і “повітряні” машини поки не можуть зробити наш світ тихішим, це - дорожнеча новітніх систем.