Багряні ріки
Спершу кольором, а вже потім масштабом світ вразила аварія на угорському заводі з виробництва алюмінію.
За 160 км від Будапешта в місті Айка через вибух зруйнувався резервуар з токсичними відходами - червоним шламом. Понад мільйон кубометрів токсинів просто потекли вулицями.
Найбільше постраждали розташовані поруч міста та села. Багряні ріки змітали все на своєму шляху. Місцями висота отруйних хвиль сягала 2-х метрів. Жертвами цього червоного божевілля стали 10 осіб.
У трьох областях, які зачепив розлив відходів - Веспрем, Ваш та Дйор запровадили надзвичайний стан. Втім, аварійні служби Угорщини не змогли перешкодити потраплянню лужних шламів у найбільшу водну артерію Європи - Дунай. Під загрозою опинилася екосистема гігантської ріки. Але експерти заспокоїли - води Дунаю здатні нейтралізувати отруту.
Аварія на глиноземному заводі стала найбільшою катастрофою за всю історію країни, на кшталт українського Чорнобиля. Ліквідовувати її наслідки будуть мінімум ще півроку. Загальні витрати сягнуть десятків мільйонів євро. Для Угорщини - це нереальна сума, тож владі довелося просити допомоги у європейських колег.
"Нафтовий" Чорнобиль
Лихо, щоправда іншого кольору спіткало і Сполучені Штати Америки. У квітні вибух метану на платформі Deepwater Horizon пошкодив нафтову свердловину.
Загинуло 11 людей. Через 2 дні платформа затонула, а з пошкодженої свердловини на глибині 1,5 км почала витікати нафта.
Усім одразу стало зрозуміло - у Мексиканській затоці сталася найбільша в історії США екологічна катастрофа. За неповних півроку у воду вилилося близько 5-мільйонів барелів нафти. Зібрали лише 800 тисяч.
Експерти намагалися різними способами зупинити витік "чорного золота". Однак, успіх був перемінним. Гігантська нафтова пляма дісталася берегів Луїзіани, Флориди, Міссісіпі, Алабами і Техасу. Екосистеми цих штатів понесли значних збитків.
Нафтова епопея закінчилася наприкінці вересня. Компанії British Petroleum вдалося забетонувати аварійну свердловину - і вилив нафти нарешті закінчився. Однак втрати концерну оцінюють у десятки мільярдів доларів.
Причинами аварії назвали як технічні несправності, так і людський фактор. Після аварії президент США Барак Обама навіть запровадив мораторій на глибоководне буріння у Мексиканській затоці. Однак, під тиском інших компаній, які ведуть бурові роботи, рішення довелося переглянути.
Ще один нестандартний крок Обами в цій історії - купання у водах Мексиканської затоки. Аби переконати громадськість у безпечності відпочинку та повернути в регіон туристів, Президент поплавав у Мексиканській затоці. Купався, до речі, не сам. З собою прихопив 9-річну доньку Сашу.
Парад авіакатастроф
Літати стає лячно, літати стає небезпечно. 2010 рік запам’ятається серією страшних авіакатастроф.
Падали, як невеличкі легкомоторні літаки, так і великі пасажирські лайнери. Загальна кількість жертв сягнула 800 осіб. Це приблизно населення середньостатистичного українського села.
Найбільшим трагізмом виділяється аварія літака польського президента Леха Качинського під Смоленськом. 10 квітня в одну мить поляки втратили не тільки свого лідера, а й значну частину еліти країни. Ще дві аварії, які вразили світ, трапилися в Азії. У травні в аеропорту індійського Мангалора боїнг компанії Air India Express викотився за межі посадкової смуги і зайнявся.
Зі 166 осіб, які перебували на борту, вижили лише семеро. Потім був Пакистан. Поблизу Ісламабада аеробус компанії Airblue врізався у пагорб. Загинули усі 152 людини, які перебували на борту.
Загалом 2010 рік продовжив невеселу статистику авіасмертності. Хоча позаторік в авіакатастрофах і загинуло на півсотні людей менше, однак кількість і масштабність аварій майже не змінилися.