На думку розробників, документ насамперед захистить права клієнтів банків, страхових компаній та інших фінустанов. Адже сьогодні, за оцінками фахівців, кожна п'ята угода фінустанови зі споживачем має третейське застереження.
Тобто, в разі виникнення конфлікту, сторони можуть звернутись лише у конкретний визначений угодою третейській суд, який і ухвалює остаточне рішення по справі. Наполягти на відмові від такого пункту, що міститься у типовому договорі з фінустановою, звичайному громадянину вкрай проблематично.
”При більшості банків, при їх асоціаціях існують карманні третейські суди, в яких працюють ті самі працівники банків або страхових компаній. Таким чином, громадяни штучно позбавляються права на захист своїх порушених прав”, - каже народний депутат, Партія регіонів, Ірина Бережна.
Проте в громадській організації захисту прав споживачів фінансових послуг вважають, що сам законопроект порушує права споживачів. На думку юриста організації, нав'язування послуг "кишенькових" третейських судів дійсно часто має місце. Але разом з тим, в Україні існують і незалежні третейські суди, які швидко та якісно розглядають скарги споживачів на неякісні послуги у тому числі і фінансові.
”Таке формулювання, по суті, забороняє особі обирати і робити свій вибір на власний розсуд, яким чином захищати свої права: чи звертатись до судів загальної юрисдикції, чи до третейського суду”, - каже юрист ВГО Захисту прав споживачів фінансових послуг Алла Райковська.
Крім того, стверджують правозахисники, в разі ухвалення проекту на третейському судочинстві в Україні можна буде поставити хрест. Адже переважна більшість справ, що розглядають такі суди стосуються саме фінансових послуг.
”В третейському суді при асоціації українських банків вважають, що закон в першу чергу захистить недобросовісних позичальників та їх адвокатів. Більшість справ, які розглядає цей суд стосуються стягнення банками заборгованості зі своїх клієнтів”, - каже юрист ВГО Захисту прав споживачів фінансових послуг Алла Райковська.
За словами голови суду, в разі ухвалення закону, вони зможуть продовжувати розглядати справи за позовами банків, як і зараз. А от ті третейські суди, які розглядають скарги споживачів на банки та страхові компанії, такого права будуть позбавлені. Крім того, можуть постраждати і вкладники банків.
“Ми боїмося толкування законопроекту, при якому можуть постраждати наші вкладники, яких можуть зарахувати до користувачів фінансових послуг. Відповідно, вони вже не зможуть подавати позови до нас та отримувати протягом місяця позитивні рішення”, - каже голова третейського суду при Асоціації українських банків Анатолій Жуков.
Водночас, ініціатори проекту наголошують, що при розгляді позовів державними судами, споживачі звільнені від сплати держмита. В разі ж звернення по захист своїх прав до третейського суду, громадяни змушені платити збір в кілька сотень і навіть тисяч гривень. Проте, законодавство не звільняє споживачів від сплати “витрат з інформаційно-технічного забезпечення судового процесу”, який в окремих випадках перевищує суму третейського збору.