Киянин Олекса Шкатов часто їздить до рідного Харкова. Дотепер найзручніше було добиратись потягом. Як їздити тепер - не знає, вже одну поїздку скасував.
"Простих бюджетних поїздів тепер не залишилось. Тепер машиною їздити дешевше навіть удвох", — розповів Олекса Шкатов.
Укрзалізниця переписує графіки руху потягів. Протягом літа скасують чверть нічних маршрутів. Частково їх мають замінити швидкісні електрички Hyundai. Вже з понеділка вони їздитимуть з Києва до Харкова, Львова та Донецька. Ціни — значно вищі, але зате їхати швидше — кажуть в "Укрзалізниці".
"Якщо людині потрібно до Харкова за чотири з половиною години або до Львова за чотири години і п’ятдесят хвилин — поїде пасажир!" — каже начальник головного пасажирського управління "Укрзалізниці" Олександр Іванько.
Втім, не всі готові переплачувати за швидкість, новий графік теж не надто зручний та й п’ять годин сидіти із двома сусідами обабіч — не вельми зручно. Обурені пасажири проявляють протестну активність — щоправда, поки у соцмережі. Ще до запуску потягів Hyundai там з’явились групи незгодних з нововведеннями. Одну з таких спільнот організував киянин Віктор Крук. Його регулярні поїздки між Києвом і Львовом будуть тепер або надто дорогі, або надто довгі.
"По суті, людям не залишили вибору — або їхати 12 годин вночі. або 5 годин — але дуже дорого", — каже Віктор Крук.
Поступово нові потяги з новими цінами витіснять старі. У Кабміні кажуть, довгий час залізничні квитки були "невиправдано збитковими».
"Усувати збитковість здорожчанням квитків не вихід", — сказав екс-міністр транспорту Йосип Вінський.
На його думку, на ринок залізничних перевезень слід допустити приватні компанії, тоді й ціни на квитки, за рахунок конкуренції, будуть невисокими.
"При нормальній системі організації пасажирського транспорту ціни будуть невисокі. Тому що в мене завжди є питання, чому потяг, який везе 500 людей — збитковий, а автобус, який везе 20 людей — прибутковий", — додав Йосип Вінський.
Незабаром усі 10 нових Hyundai мають вийти на українські маршрути. Для того, щоб їх придбати, Україна взяла міжнародний кредит, адже вартість одного корейського потяга — майже 30 мільйонів доларів. Слід зазначити, що поїзди такого ж класу роблять і в Україні.
"Не гірший за імпортні, але дешевший. Українські вагонобудівники переконують — їхня продукція задовольнить і пасажирів, і залізничників. Але чиновники вирішили по-своєму. Тож левову частку держзамовлення отримали іноземці", — розповів журналіст Максим Кукало.
На Крюківсьому вагонобудівному заводі дуже розраховували на держзамовленя до ЄВРО-2012, але чиновники віддали перевагу корейцям. Вітчизняний виробник отримав квоту лише на два потяга. Чому так сталось, на заводі не розуміють.
"За два корейських потяги можна купити три наших", — заявив президент ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" Володимир Приходько.
Один з цих поїздів уже ходить залізницею, інший — доробляють на заводі. Їхня швидкість — до 160 кілометрів за годину, всередині — кондиціонери, Wi-Fi, вакуумні туалети, біля кожного сидіння — розетка. Подбали і про зручності для машиністів.
"Тут є мікрохвильовка, у якій можна підігріти сніданок. Також холодильник для зберігання продуктів", — каже головний конструктор швидкісного потяга Георгій Ігнатов.
Окрім ціни, ще одна перевага, про яку говорять крюківські вагонобудівники — всі запчастини і ремонт в разі потреби будуть доступні за кілька годин, адже виробництво в Україні. Відповідно, й ціна на квитки для пасажирів була б дешевшою.
Віце-прем’єр Борис Колесніков каже, що не проти купувати українські поїзди, але в майбутньому.
"Коли цей потяг обкатають повністю, коли він відповідатиме параметрам, які висуває залізниця, ми із задоволенням купимо український потяг", — каже урядовець.
Він також пояснив, що крюківський завод не встиг представити свої поїзди до ЄВРО-2012, відтак перевагу віддали корейським потягам. На заводі ж заперечують, мовляв, Кабмін з самого початку попередив, що купить не більше двох потягів. То й зробили, скільки замовили. Грошей за цей контракт на заводі ще не бачили.
"В нас не повірили. Я не хочу зараз говорити на камеру, що сказав прем’єр-міністр. Він дуже образливо висловився щодо наших здібностей і можливостей і обмежився двома потягами. Добре, дякуємо. Якщо питання профінансують, як про це сказали прем’єр і Президент, то ми не лише зробимо, а й гроші отримаємо. А можемо ж зробити і не отримати", — сказав Володимир Приходько.
На Крюківському заводі сподіваються, що держава таки дасть замовлення на їхні нові електрички. Адже в планах влади за 4–5 років більшість звичних вагонів замінити саме такими — швидкісними, із сидячими місцями.