Як повідомляється, за відповідне рішення проголосували 240 депутатів з 395 зареєстрованих в залі. Так, як зазначається в пояснювальній записці до законопроекту, за прикладом законодавства Росії, ЄС і вимог відповідної угоди СОТ пропонується поступове збільшення ставок на коньяки до рівня ставки на горілку.
Варто відзначити, що в зарубіжних країнах здійснюється оподаткування міцних алкогольних напоїв по одній ставці незалежно від способу їх виробництва. На перехідний період запропоновано збільшити ставку на 20% - з 14 грн до 17 грн за 1л 100 -% спирту, і ставку на пиво з 0,60 грн до 0,74 грн за 1 л і на вина виноградні натуральні з 1 коп. до 10 коп. за 1 л.
Крім того, запропоновано застосовувати однакові підходи до оподаткування спирту, який міститься в горілці і винах. Нагадаємо, що минулого року спожито 49,2 тис. дал. горілки і лікеро-горілчаних виробів, що на 9,6% менше ніж у 2008 р. Разом з цим, надходження акцизу до бюджету зросли на 25% за рахунок збільшення ставки з II півріччя минулого року на 58% (з 21,5 до 34 грн за 1 л 100% спирту).
Після індексації у 2010 зазначена ставка буде складати 39,4 грн за 1 л 100 -% спирту. На сьогодні в Україні питома вага акцизного збору в ціні горілки складає 34%, тоді як у Росії - 37%, Польщі, Литві - 42%, Білорусі - близько 60%.
Запропонована індексація ставок на індекс споживчих цін в 2009 році до 2008 року - 115,9% дозволить забезпечити фіскальну функцію специфічних ставок в умовах інфляційних змін і збільшить питому вагу акцизу в ціні до 36,7%.
Як повідомлялося, в минулому році, порівняно з попереднім роком, споживання бензинів зменшилося на 10%, при цьому, частка виробленого в Україні товару виросла з 61% до 71%, тоді як частка імпорту зменшилася з 44% до 36%.
Зазначене свідчить про орієнтацію споживання бензинів на продукцію внутрішнього виробництва. Слід зазначити, що частка акцизу в ціні бензинів в Україні на сьогодні становить 11% (у Білорусії - 25%, у Литві - 43%, Польщі - 54%).
Ціна на сировину, оплату праці та кінцевий продукт збільшується пропорційно залежно від інфляційних процесів, тоді як питома вага суми податків (податок на прибуток, ПДВ, акцизний збір) зменшується.
Також минулого року нафтопереробні компанії у складі валових витрат задекларували 86% витрат на придбання товарів, робіт, послуг.
Такий високий відсоток обумовлений застосуванням схем мінімізації з використанням низки посередників з метою збільшення вартості сировини в 2 і більше разів. Це свідчить про значний фінансовий ресурс сплати податку за збільшеними ставками без підвищення ціни кінцевого споживання.
Таким чином, збільшення суми акцизного збору на 50 коп. на 1 л бензину можна здійснити без зростання роздрібних цін. При цьому питома вага акцизу в собівартості бензинів збільшиться на 7,5 процентних пункти (з 13,2% до 20,7%).
Крім того, пропонується збільшити ставку податку з 110 євро до 200 євро за 1 тис. кг на супер-бензини з октановим числом 98 і більше.
Якщо говорити про сигарети, то в 2009 році реалізовано на внутрішньому ринку 109 600 000 000 шт. сигарет, що на 12% менше ніж у 2008 р. Це обумовлено підвищенням у минулому році ставок акцизного збору в 2 рази.
У той же час, не зважаючи на зменшення обсягів реалізації, надходження акцизного збору збільшилися в 2,5 рази, що дає підстави припускати наявність ресурсу для збільшення податкового навантаження на виробників цієї галузі.
Разом з тим, питома вага акцизного збору в ціні тютюнових виробів залишається досить низькою. Зокрема, частка податку в ціні пачки сигарет Marlboro в Україні становить 32%, Литві - 60%, Польщі - 68%.
Законопроектом пропонується збільшити ставки акцизного збору на сигарети з фільтром: із адвалорної складової, яка обчислюється у відсотках від максимальної роздрібної ціни, з 20% до 25%, за специфічною - з 69 грн до 90 грн за 1 тис. шт. Впровадження змін збільшить питому вагу акцизу у ціні сигарет до 37%.
Також, законопроектом передбачена ліквідація схеми ухилення від сплати податку з нафтопродуктів. Останнім часом деякі компанії почали виробництво компонентів бензину (легких дистилятів), які обкладаються податком за ставкою 20 євро за 1 тис. кг. Через мережу посередників ці продукти реалізуються на автозаправних станціях під виглядом бензинів.
Як повідомляється, мінімізація податку становить 90 євро за 1 тис. кг. Проектом передбачено встановлення ставки акцизного збору на інші легкі дистиляти та інші спеціальні бензини на рівні ставки на моторні бензини.
Крім того, передбачено також тимчасово протягом цього року зупинити норми щодо права платників ПДВ включати до складу податкового кредиту майбутніх періодів невідшкодовані суми від'ємного значення з ПДВ.
Залишок невідшкодованого від'ємного значення протягом 2010 року буде відображатися в декларації з податку на додану вартість окремим рядком і буде включатися до складу податкового кредиту, починаючи з першого звітного періоду 2011 року.
Також передбачено запровадити з 1 січня 2011 р. при оподаткуванні операцій з підакцизними товарами авансову сплату ПДВ одночасно зі сплатою акцизного збору у розмірі 20% суми акцизного збору.
Законопроектом передбачено змінити базову ціну нафти, яка застосовується при обчисленні коригуючого коефіцієнта до ставок рентної плати за нафту і газовий конденсат, з $ 100 на 560 грн за бар. З метою приведення її у відповідність зі світовими цінами.
Варто також відзначити, що до другого читання законопроект буде підготовлений за скороченою процедурою. Нагадаємо, раніше експерти заявляли, що головний ризик підвищення акцизів на бензин, яке ініціює Кабмін, - збільшення частки неякісного бензину на ринку. Як повідомлялося, на думку експертів, з 1 червня 2010 ціни на сигарети мають збільшитися в середньому на одну гривню.
6 хв
Рада прийняла у першому читанні закон про оподаткування алкоголю, тютюну та бензину
Джерело:
РБК-УкраїнаСьогодні, 11 травня, Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект № 6337 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оподаткування).