Та українські чиновники чекати готові. Адже, переконують, зведення регазифікаційного терміналу дозволить зменшити газову залежність Києва від Москви і, відповідно, вартість блакитного палива для України.
“Він дозволить демонополізувати ринок газу і створити потужний інструмент, ім'я якому конкуренція”, - каже директор ДП "СПГ-термінал" Петро Мирошников.
Нині скраплений газ на світових ринках коштує 190 доларів за тисячу кубометрів. Це мінімум на 30 доларів дешевше російського газу. Відтак, Україна зможе отримати додаткові аргументи при переговорах щодо ціни на газ з Росією.
На думку експертів, саме це і є основною метою розмов про будівництво СПГ-терміналу. Адже сам проект, за словами В’ячеслава Ковтуна, має лише віртуальний характер. Тож, переконаний експерт, до реального будівництва справа не дійде.
“Тобто, це лише засіб тиску на Російську Федерацію для того, щоб домогтися у них зниження ціни на газ. Хоча, загалом, цей проект перспективний, але поки що керівництво не має політичної волі для того, щоб його реалізовувати”, - сказав директор Центру суспільних досліджень "Експерт" В'ячеслав Ковтун.
Та чиновники запевняють - воля є. Кажуть, навіть гроші в бюджеті на проектування терміналу вже передбачили.
“На сторінках преси розгорнулась дискусія з приводу економічної доцільності, з приводу реалістичності цього проекту. Я шпигуноманією не страждаю, але характер цих публікацій свідчить про те, що дехто серйозно стурбований тим, що Україна зайнялась цим проектом”, - зазначив керівник робочої групи "Національні проекти" Владислав Каськів.
Знайшли і потенційних постачальників. Так, каже Каськів, Азербайджан готовий щорічно постачати 5 млрд. кубометрів газу для українського СПГ-терміналу. Та це не єдина країна, з якою тривають переговори. Адже найбільшими виробниками скрапленого газу в світі є Катар, Арабські Емірати та країни Північної Африки. Та на заваді імпорту палива з цих країн може стати Туреччина, яка, з міркувань безпеки, обмежує прохід великих танкерів та газовозів через проливи Босфор і Дарданели.
“Сподіватись, що до Одеси буде приходити велика кількість танкерів, наприклад, з Північної Африки, на мій погляд, не потрібно. Але те, що одеський термінал може приймати танкери з Азербайджану або Російської Федерації - це цілком можливо, реально і, я думаю, буде вигідно”, - вважає заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.
Та дешевий газ - не єдиний аргумент на користь зведення терміналу. Разом із ним Україна може отримати й додаткові бонуси у вигляді створення нової інфраструктури та розвитку супутніх галузей.
“У результаті регазифікації виділяється величезна кількість холоду, який може використовуватися в харчовій промисловості, медичній промисловості і так далі”, - каже директор ДП "СПГ-термінал" Петро Мирошников.
Орієнтовну вартість будівництва керівництво національного проекту оцінює в понад мільярд доларів. Точну цифру зможуть назвати лише після проведення конкурсу на розробку техніко-економічного обґрунтування, який оголосять 19 січня.