“Автомобіль в Україні - не розкіш. Розкіш - їздити на ньому. Адже заправити своє авто вже зараз далеко не кожному по кишені. Вартість пального перевищила позначку у 9 гривень за літр. Бензин подорожчав настільки, що його ціна просто не вміщується на стеллах АЗС” – каже журналіст Вікторія Лісецька.

Трейдери навіть не намагаються виправдовуватись - кажуть, зростання цін і так запізніле. Вартість пального у світі почала крокувати вгору ще восени. В Україні ж її штучно стримував уряд. Тож тепер надолужують втрачене, і жодних ймовірних ризиків, на кшталт потенційного імпортного мита на нафтопродукти, у сьогоднішніх цінах ще нема.

“На сьогодні вже ніхто нічого в ціну не закладає, наблизитися хоча б до нормальної ціни. Якщо ринок зупиниться на цих позиціях, то 10,20-10,40 за 95-й - це нормальна ціна. Якщо було б мито, то ціна була б на 2 гривні відразу ж вищою”, - сказав фінансовий директор мережі АЗС "КЛО" Ігор Чернявський.

Проте визнають - окрім несправедливої внутрішньої політики, є і глобальні причини зростання - зокрема неспокій у Північній Африці. В уряді також кивають на Чорний континент, але уточнюють, на ситуацію в Україні більше впливають вітчизняні імпортери.

“На жаль, негативні тенденції на ринку нафти та нафтопродуктів в світі - і це відображається і на Україні. Але у нас є і суттєві претензії до декількох імпортерів, які використовують, на наш погляд, цю ситуацію. І діяльністю, яких зараз займається АМКУ”, - зазначив міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко.

“Наразі завершується розслідування по цій справі. І найближчим часом комітет прийме рішення. Суми штрафів, які можна накласти на учасників цього ринку, сягають від 300 мільйонів гривень, розрахункові, це 10% від їхньої виручки”, - каже заступник голови АМКУ Юрій Кравченко.

Хоча Антимонопольний комітет лише збирається оприлюднити результати свого розслідування, в Міністерстві енергетики вже знають винуватців у зростанні цін на пальне.

“Найвищі ціни - в 3-х чи 4-х мережах. Це компанії WOG, ОККО і Shell”, - вважає начальник департаменту нафтопереробної промисловості Міненерго
Костянтин Бородін.

“Ціни на нафтопродукти білоруського виробництва формуються на конкурсній основі та в системі електронних торгів - це і служить нашим певним індикатором, і контракти здійснюються по результатах торгів, але за цінами не гіршими, ніж на самих торгах”, - каже директор з маркетингу БНК, постачальник WOG та ОККО Віктор Краснянський.

Самі трейдери, запевняють - торгують за тими цінами, які диктує ринок. Проте експерти кажуть, світовий ажіотаж навколо нафти має місце, і в Україні цим користаються усі. Як імпортери, так і внутрішні виробники, адже український бензин на заправках не дешевший за імпортний.

“Сказати, що лише імпортери спекулюють, а внутрішні виробники святі та праведні - абсолютно некоректно. Тим паче, що власники української нафтопереробки - частина відповідних бізнес-імперій, які постачають готові нафтопродукти”, - вважає експерт з енергетичних питань Михайло Гончар.

Ціни цінами, але залишається ще й питання якості пального. Дізнатися, що ж заливають в баки автомобілісти вирішили у Держспоживстандарті. Наразі триває урядовий моніторинг усіх АЗС в країні.

“Як свідчать попередні результати моніторингу, обсяг неякісного пального становить майже 30% від загального ринку нафтопродуктів”, - повідомляє заступник голови Держспоживстандарту Владислава Хижняк.

Тож штрафувати можна не лише за антимонопольні дії. Відтак, уряд закликає учасників ринку не гратися з ним.

“У США є механізм, за яким АМК може закрити заправку, якщо ціни ростуть. Ось ми і думаємо - може нам теж використовувати такий “американський” механізм”, - сказав Прем’єр-міністр України Микола Азаров.

Вітчизняні водії, кажуть - від нових цін у шоці, але кермо наміру кидати не мають.

“Будемо шукати шляхи виходу з ситуації, але від машини відмовлятися не будемо”, - сказав водій Cергій.

“Можливо, там зацікавлені є вгорі - в зростанні бензину, але воно повинно бити обґрунтовано або сезонно, тому що зарплата низька, а ціни ростуть”, - каже водій Костянтин.

“Звичайно, не подобається. Ось передавали, що з трейдерами не домовилися - стріляти їх підуть чи що? Будемо допомагати, а що робити?”, - каже водій Володимир.

Тим часом, лише протягом останнього тижня вартість бензину в Україні зросла на 40-50 копійок і впритул наблизилася до 10 грн. за літр. А на деякі марки і перевищила. Середня ціна А-95 коливається близько 9,75 гривень за літр, дизель подорожчав до 9,2 гривень.

Нафта на світовому ринку також б’є чергові рекорди. Щоправда в останні дні ціни на неї знизилися зі 120 до 112 дол./бар. Але про наміри знижувати ціни на пальне в Україні ніхто з трейдерів поки не заявляв.