Сміливий та неординарний художник, який перевернув мистецтво з ніг на голову. Саме король поп-арту Андрій Варгола (його справжнє ім'я) зробив високе мистецтво масовим і доступним.
"Зелені банки Coca-Cola", "Томатний суп Campbell" і "Купюри долара" – його експериментальні та прості, на перший погляд, картини спочатку шокували, потім ставали культовими, а згодом – перетворювались на символи епохи.
Сучасники дивувалися, звідки в Енді така фантазія. Мало хто знав, що у дитинстві син емігрантів із лемківського села Миково, що неподалік україно-словацького кордону, часто хворів і місяцями не виходив із дому.
Його матір, Юля Завадська, вишиваючи картини і малюючи писанки до Великодня, заохочувала до мистецтва й сина. До речі, мати Андрія так і не вивчила англійську, тому він розмовляв з нею русинським діалектом, що дуже близький до української мови.
Мистецтво на конвеєр
Фантазія Ворхола приносила йому все більшу славу. Найбільш упізнаваним став метод шовкографії, коли художник за допомогою трафарету переносив на папір різнокольорове зображення.
Свою нью-йоркську студію, де Енді за день випускав до 100 шовкографій, він називав "Фабрикою".
Згодом художника зацікавив соціалістичний агітпроп. Він у звичній для себе манері намалював портрети Мао Цзедуна, червоного Леніна, серп і молот.
Мільйони за Монро
Попри масовість робіт Ворхола, ціни на них були далеко не маленькі. Більше того, одразу три його картини опинилися у списку 25 найдорожчих шедеврів світу.
"Аварію зеленого автомобіля" продали за 75 мільйонів доларів, портрет Мерилін Монро – за 84, а "8 Елвісів" пішли з молотка за сто мільйонів.
Навіть дитячий малюнок Ворхола зараз оцінюють у понад два мільйони доларів. Загалом, художник створив десять тисяч робіт.
Після його смерті аукціон тривав аж дев'ять днів. За цей час виручили ще 20 мільйонів доларів.
Попри суперечливість творчої манери, Ворхол прагнув навчити людей бачити красу в простих речах і чи не першим з усіх митців зробив простоту мистецтвом.
Більше про гордість України читайте тут.