Днями ДП «Укрспирт» анонсувало готовність в найближчі місяці запустити виробництво біоетанолу для використання в якості автомобільного палива на 20 підприємствах держкорпорації.
Лідери переходять на біоетанол
Згідно з опублікованими даними про підсумки роботи ДП "Укрспирт" у першому півріччі, держкомпанія виробила 2,3 тис. тонн біоетанолу. При цьому для потреб виробників автобензинів було відвантажено 11,9 тис. тонн продукту КМТА (компонент моторного палива альтернативний), що виготовляється на основі біоетанолу. Мінімальну потребу вітчизняного ринку експерти галузі оцінюють у 250 тис. тонн біоетанолу тільки для використання в якості антидетонаційної добавки і альтернативного палива при випуску автобензинів.
Окрім використання в якості добавок і альтернативного палива, біоетанол застосовується в якості нетоксичної заміни буровим рідинам у нафтогазовій промисловості. У період з 2000 по 2014 рік світове виробництво біоетанолу зросло більш ніж у 5 разів - до приблизно 8,6 млрд дал (1 дал = 10 л). Світові лідери виробництва біоетанолу - США (основна сировина - кукурудза), Бразилія (цукрова тростина), ФРН і Франція (переважно - цукровий буряк і зернові). У найближчі 5 років очікується зростання світового виробництва ще приблизно на 70% - в основному для використання в якості автомобільного пального.
Крім того, що біоетанол розглядається як альтернатива вичерпним джерелам енергії, його застосування знижує викиди шкідливих речовин та оксиду вуглецю в атмосферу. Саме з цих причин ЄС має вельми жорсткі нормативи по нарощуванню частки біоетанолу в енергобалансі. Зокрема, з 2011 року діє директива, яка вимагає наростити частку біоетанолу в автомобільному пальному до 10%. Україна Угодою про Асоціацію приймає на себе аналогічні зобов'язання. І якщо в ЄС зараз цей показник поступово наближається до 5%, то в Україні він не перевищує 1%.
Україна наздоганяє
Висока залежність від імпорту нафти і нафтопродуктів, необхідність використовувати для його оплати дефіцитну валюту змушує Україну нарощувати виробництво біоетанолу. У першому півріччі 2015 року ДП "Укрспирт" запустило у додаток до чинних заводів виробництво біоетанолу на Зарубінському спиртзаводі (Тернопільська область) із залученням іноземних інвестицій в обсязі 60 млн грн. До перепрофілювання підприємство простоювало.
Як повідомило ДП "Укрспирт", Зарубінський державний спиртзавод є третім підприємством в країні, яке випускає біоетанол для використання у виробництві спиртовмісних моторних палив. Запуск підприємства став можливим завдяки модернізації виробництва за рахунок коштів інвесторів з Вірменії. Перезапуск заводу дозволив створити 100 додаткових робочих місць для жителів регіону.
"Ми повинні створювати продукцію з високою доданою вартістю, використовувати всі сировинні можливості, - упевнений в.о. директора ДП "Укрспирт" Роман Іванюк. - Виробництво біоетанолу допоможе вивести країну з економічної кризи, забезпечить нові робочі місця, підвищить конкурентоспроможність і покращить екологічний стан".
Ринкова ситуація з попитом на спирт для виробництва алкогольних напоїв в принципі підштовхує до того, щоб перепрофілювати підприємства держкомпанії на виробництво біоетанолу - на нього є зростаючий попит. І таке перепрофілювання було одним з інструментів, завдяки яким новому менеджменту "Укрспирту" вдалося вивести підприємство на рентабельну роботу в 2015 році.
Поки що виробництво біоетанолу тільки починає нарощуватися, але його вже цілком можна розглядати як рішення задачі скорочення імпорту нафтопродуктів і зниження потреби у валюті для їх оплати. Стратегію імпортозаміщення на ринку нафтопродуктів підтримує і президент Української зернової асоціації Володимир Клименко: «Сьогодні біоетанол в Україні фактично не виробляється. При цьому ми імпортуємо близько 4 млн. тонн бензину в рік з Росії та Білорусі, за який платимо валютою, хоча могли б щорічно виробляти такий же обсяг біопалива».
Звичайно, випуск в Україні 4 млн тонн біоетанолу в рік - це не занадто близьке майбутнє. Сьогодення - це виробництво приблизно 250-300 тис. тонн біоетанолу на рік, що еквівалентно імпорту нафтопродуктів на суму близько 300 млн євро в діючих зараз цінах
МінАПК і "Укрспирт" введуть імпортозаміщення
Діючі в Україні ставки акцизу на альтернативне автомобільне пальне (з вмістом біоетанолу понад 30%) могли б стимулювати попит - і при нинішньому рівні споживання автомобільного пального ємність українського ринку становить понад 1 млн тонн біоетанолу. Що еквівалентно його частці приблизно в 20% - удвічі вище, ніж Україна зобов'язалася б мати до 2020 року відповідно до директив ЄС.
Якщо орієнтуватися на обсяги виробництва біоетанолу близько 1 млн т на рік, то випусковим його підприємствам доведеться боротися за зниження його собівартості, зниження енергоємності і розширення сировинної бази. "Підприємствам "Укрспирту" доведеться знаходити джерела інвестицій для зниження енергоємності виробництва біоетанолу, і, як наслідок - для зменшення його собівартості. Адже в міру зниження ціни буде зростати інтерес до біоетанолу, - упевнений експерт, главред журналу "Гроші" Олександр Крамаренко. - Про це свідчить досвід найбільших країн-виробників біоетанолу - США і Бразилії. У міру зростання виробництва доведеться модернізувати виробництва під використання нових для них видів сировини. А це теж зажадає інвестицій".
Але це все в середньостроковій перспективі. А якщо говорити про найближчі перспективи, то куди більший вплив на ринок робить нестабільність законодавства і неврегульованість фіскальних процедур. Ледь не найбільшою перешкодою на шляху є суперечливе використання "алкогольного" акцизу біоетанолу, який в принципі не може бути використаний для виробництва спиртних напоїв. Експерти вважають, що обсяги випуску альтернативного автомобільного пального та добавок на основі біоетанолу можуть бути збільшені в рази відразу ж після вирішення цієї проблеми. Контролювати випуск і цільове використання біоетанолу досить просто - є податкові пости на підприємствах, є технології денатурування - тобто внесення добавок, що роблять продукцію принципово непридатною для використання в харчових цілях.
З технологічної точки зору в ДП "Укрспирт" не бачать перешкод для практично миттєвого нарощування виробництва до рівнів близько 250-300 тис. тонн біоетанолу в рік: "Ми готові почати виробництво біоетанолу на двох десятках спиртзаводів практично протягом декількох місяців, - упевнений в.о. директора ДП "Укрспирт" Роман Іванюк.- Сировинна база для цього достатня, технічний стан підприємств це дозволяє. Потрібно лише врегулювати деякі організаційні питання, і країна отримає сотні тисяч тонн біоетанолу в якості альтернативи імпортованим нафтопродуктам".
Одним із стратегічних напрямків розвиток альтернативної енергетики названо і в Програмі розвитку аграрного сектора економіки на період 2020 року, яку зараз формує Міністерство аграрної політики і продовольства. Наприклад, в одному зі своїх інтерв'ю міністр аграрної політики і продовольства Олексій Павленко заявив, що виробництво біопалива є одним з локомотивів української економіки: "Вважаю, що біоетанольний напрямок взагалі має бути одним з ключових для нашої країни. У Росії є "Газпром" і нафта, а у нас - аграрний сектор і кукурудза, і це - теж енергія. У нас є всі шанси стати енергетично незалежними".