Але сьогодні ми будемо говорити про систему не закупівель, а аукціонів – про "Prozorro.Продажі", яка побудована за цінностями та принципами усієї сім'ї Prozorro.
"Prozorro.Продажі": що це таке
У 2016 за ініціативи Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Transparency International Україна, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національного Банку України та українських електронних майданчиків була створена ЕТС (Електронна Торгова Система) "Prozorro.Продажі".
Одна з головних переваг "Prozorro.Продажі" – гарантія безпеки та рівність усіх учасників торгів.
"Після кризи 2014 року зародилася потреба ФГВФО ліквідувати активи 90 банків-банкрутів. Ось так і прийшла ідея створити дворівневу аукціонну систему "Prozorro.Продажі", – розповів Олексій Соболев, Директор ДП "Prozorro.Продажі".
Проєкт розпочався зі співпраці із Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) для реалізації майна неплатоспроможних банків. Перші лоти було зведено у жовтні 2016 року, а вже у червні 2017 року вдалось заробити перший мільярд.
Такі успішні результати змусили ФГВФО прийняти рішення про обов’язкове використання системи для продажу всіх активів неплатоспроможних банків, які знаходяться в управлінні Фонду.
У квітні 2018 року за рішенням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з’явилось державне підприємство "Prozorro.Продажі".
Щоб не плутатись між "Prozorro.Продажі" та системою закупівель, адже це різні платформи однієї сім’ї Прозорро, слід запам’ятати кілька термінів:
- "Prozorro.Продажі" – це про аукціони та продажі. Тобто про все, що держава ( і не тільки вона) хоче продати.
- Закупівлі Prozorro – це про тендери й те, що держава хоче придбати. Це платформа для державних закупівель товарів та послуг.
Як працює система електронних аукціонів?
Перші лоти на "Prozorro.Продажі", як ми вказували, було заведено наприкінці жовтня 2016, і вже через пів року було продано майна неплатоспроможних банків на мільярд гривень.
Ще з початку система чудово себе зарекомендувала, тож згодом було відкрито нові напрями – для реалізації державного і комунального майна по всій території Україні.
Сьогодні "Prozorro.Продажі" об’єднує понад 40 окремих маркетплейсів та бірж. Організатор аукціону заводить лот до системи, а покупець обирає об’єкт, який його цікавить.
Що потрібно зробити покупцеві:
- Ознайомитись зі списком лотів;
- Обрати лот, який цікавить;
- Ознайомитись з умовами продажу або оренди активу;
- Зареєструватись на одному з майданчиків;
- Подати заяву на участь в аукціоні через особистий кабінет на майданчику;
- Взяти участь в аукціоні та перемогти;
- Пройти кваліфікацію;
- Укласти договір купівлі-продажу та оплатити вартість активу.
Держава, як продавець, має змогу відкрито реалізувати майно і наповнити бюджет. А переможець торгів, у свою чергу, отримує товар чи послугу за вигідною йому ціною.
Також найголовніше те, що така система продажів унеможливлює будь-які маніпуляції та підтасовування на користь когось одного з учасників аукціону. Кожен крок відображається онлайн, 24 години на день 7 днів на тиждень. А спостерігати за процесом має змогу будь-хто, адже уся інформація є відкритою та доступною.
Сучасна модель державного підприємства
"Prozorro.Продажі" – це не лише про гарантію безпеки та прозорості, а ще про ефективну модель управління. Воно стало взірцем сучасної моделі управління серед держпідприємств. Адже Прозорро.Продажі переймає сучасні HR-практики та дбає про власну корпоративну культуру.
Окрім цього, уже 1,5 року у "Prozorro.Продажі" працює потужна та професійна Наглядова рада під головуванням Іллі Михайлова.
"Унікальність підприємства у тому, що воно виросло з ідеї. Потім була невеличка проєктна команда. А вже згодом за рішенням акціонера з’явилось підприємство разом із Наглядовою радою. Це важливий елемент з точки зору побудови довіри до реформи, якою ми займаємось та її результатів зі сторони як суспільства, так і органів виконавчої влади", – розповів Ілля Михайлов, Голова Наглядової ради ДП "Prozorro.Продажі".
Експертиза, досвід та знання членів Наглядової ради допомагають формувати стратегію та працювати краще і системніше. Це також механізм підвищення довіри до підприємства з боку всіх партнерів та учасників.
"Держава через прозорі аукціони може формувати довіру до себе, довіру до того, що розпорядження державним та комунальним майном може бути прозорим і підконтрольним громадськості, а також може приносити результат", – зазначила Світлана Панаіотіді, представник держави у Наглядовій раді, заступниця Міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України.
Наразі до складу Наглядової Ради підприємства входять: незалежні члени – Надія Васильєва та Дмитро Крепак, представники держави – Світлана Панаіотіді та Ілля Михайлов.
Крім Наглядової ради, підприємство "Prozorro.Продажі" також намагається переймати корисні практики з бізнесу, і має свою корпоративну культуру, а замість відділу кадрів – сучасна HR-функція – система рекрутингу, адаптації, мотивації, навчання, оцінки та розвитку персоналу. Адже комфорт працівників у роботі є запорукою успіху самого підприємства.
У "Prozorro.Продажі" хочуть, щоб українці нарешті повірили та переконалися, що держава може бути надійним партнером – від безпечної та відкритої співпраці, від спостереження за аукціоном та тим, як держава розпоряджається власним майном до роботи у держпідприємстві з сучасними підходами та умовами праці.