Каже, уряд оцінює вартість добудови у 5 млрд. доларів, тоді як такі ж самі блоки з нуля Росія будує в Китаї за 1,7 млрд. Це враховуючи те, що саме низька ціна добудови була головною умовою перемоги росіян на конкурсі. До того ж, платити доводиться за кота в мішку, оскільки реактори цього типу раніше ніде не використовували. Реактори В-392 Б розробляли для Балаковської АЕС в Росії, але проект так і не був реалізований.

За словами Соколовського, схожа ситуація була у Чорнобилі, найновіші реактори, які ставили на ЧАЕС, також вважали найбезпечнішими, щоправда до квітня 1986 року.

“Освоєно приблизно 40% первинного кошторису, значить залишилося 60%. І тепер те, що залишилося, так нам кажуть із Москви, а ми вже, начебто, почали погоджуватися, тобто залишок добудови коштуватиме 5-6 млрд. В той час, як аналогічні за потужністю блоки російські, за російськими проектами, у Китаї, скажімо, на електростанції Таньвань, перша черга була збудована за 3 млрд. доларів,а зараз будується черга з двох реакторів - 1,7 млрд. дол.”, - переконаний експерт з енергетичних питань Богдан Соколовський.

Він наголошує - добудова має коштувати дешевше, ніж будівництво нових блоків. Це була основна вимога тендеру 2007 року. Його свого часу і виграла російська компанія. Окрім них, участь у конкурсі взяли тільки корейці. Світові гранди - відмовились, бо планували будувати "з нуля", а не закінчувати довгобуди.

Другу чергу Хмельницької станції почали будувати 20 років тому. І саме заради економії вирішили доробляти старе. Тим більше, що блоки вже готові: один на 70%, другий - на 28%.

“Ми на цьому практично нічого не економимо - це десь близько 17% оцінено на сьогодні від загальної вартості будівництва, економія - будувати на діючих будівельно-монтажних забудовах, а от з точки зору термінів виробництва ми економимо в 2 рази”, - констатує президент НАЕК "Енергоатом" Юрій Недашковський.

Разом з тим, експерти наголошують, небезпеку становлять не тільки не випробувані на практиці реактори, а й самі два недобудовані блоки.

“Багато років в принципі споруди знаходилися без консервації, пройшли корозії металу, часткове можливе руйнування бетонних конструкцій. На сьогодні ядерний регулятор не дав чіткої офіційної відповіді чи можна проводити добудову, оскільки потрібно провести ретельну експертизу, власне, на предмет безпеки”, - наголошує директор енергетичних програм центру Разумкова Володимир Саприкін.

На станції все в порядку, - заявляє її директор Микола Панащенко. Він у справності конструкцій не сумнівається, каже їх перевіряли у 2006-2008 роках, каже - блоки можна буде використовувати ще 45 років після запуску. До того ж запропоновані росіянами реактори В-392 Б є модернізованим варіантом тих, які вже працюють в першій черзі ХАЕС. Отже, за словами Панащенка, станція має достатній досвід їх експлуатації.

“Говорити про те, що В-320 це якийсь старий закритий проект або вчорашній день, я б не взявся. Тому, що Україна на сьогоднішній момент має найбільший парк реакторів В-320 в експлуатації. Не потрібно відхрещуватися від колишнього напрацьованого досвіду і вплутуватися в якусь іншу технологію, в якій у нас немає знань, немає досвіду, немає вміння”, - каже генеральний директор ВП "Хмельницька АЕС" Микола Панащенко.

В уряді кажуть - вже протягом наступних 8 місяців Україна планує отримати від Російської Федерації перші 2 мільярди дол. кредиту на добудову Хмельницької АЕС. І хоча зараз в Україні профіцит енергопотужностей при відновленні економічного зростання енергії не вистачатиме, покрити нестачу і мають два нових енергоблоки вже у 2018 році.