- Яка політична доля чекає Литвина?
Доля Литвина залежить від того, чи підпише він мовний закон, чи буде знайдена якась хитра формула, де не буде його прямої відповідальності за підписання. Якщо ж він буде категорично проти, буде заважати іншим варіантам, то, боюсь, тоді постане питання про оновлення керівництва у Верховній раді.
Натяки на можливе проведення дострокової парламентської сесії — це, фактично, натяк Литвину. Якщо він не проявить гнучкості, тоді питання про його відставку буде розглядатись. Поки йому дали шанс.
Сьогоднішнє голосування - це шанс Литвину. Це - така демонстрація. Поки Литвин потрібен. Поки. Але все залежатиме від того, думаю, як він підпише і закон про зміну до регламенту, яким передбачають спрощену процедуру звільнення і обрання керівництва Верховної ради, і від того, як він підпише закон про державну мовну політику.
- Литвин учора бачився з Єфремовим. Подейкують, що зустрічався він і з Януковичем. Які підводні течії Ви бачите?
Тут, насправді, усе зрозуміло. Просто усе відбувається в закритому режимі. Думаю, що Литвина намагаються переконати. Плюс - схоже, що сам Володимир Михайлович дуже хоче залишитись на посаді, правда він висуває свої вимоги. Думаю, він хоче зберегти політичне обличчя, але, мені здається, його поставлять в достатньо жорсткі рамки.
Тобто вибір буде, але вибір буде дуже обмежений і Литвину доведеться вибирати що важливіше: або підписання цього закону, або відставка і вже трохи інший політичний статус. Зараз ідуть спроби переконати Литвина, або навести йому такі аргументи, такі умови і вимоги, від яких він не зможе відмовитись.
- Хто і як може тиснути на Володимира Литвина?
В кулуарах регіонали не приховують згадки про можливу причетність Литвина до справи Гонгадзе. Плюс - традиційна тема - будь-якого спікера завжди підозрюють чи звинувачують у маніпуляціях з бюджетом і майнов Верховної ради. Цим також можуть тиснути. Можуть аудити або перевірки збоку рахункової палати організувати і т.д.
Сьогодні йому дали зрозуміти, що можливий компроміс, але це - компроміс на певних умовах. І поки він намагається диктувати зустрічні вимоги, але все ж, мені здається, у нього менше аргументів, ніж у його колег і опонентів у мовному питанні.
- Чи буде, на Вашу думку, Віктор Янукович підписувати законопроект про мову?
Цей закон дуже потрібен Партії регіонів на парламентських виборах. Тому, чи буде перешкоджати Президент інтересам рідної партії — це питання. Я не виключаю і можливого варіанта вета. Утім, Президент скоріш за все підпише закон, проте може висловити серйозні зустрічні законодавчі ініціативи, пов'язані з посиленням державних гарантій у розвитку української мови. Це може бути певна нейтралізація нинішньої напруги цього закону.
Ще один варіант зняття напруги навколо цього закону, якщо він буде підписаний, його скасування рішенням Конституційного суду вже після виборів. У нас вже таке було. Схожа історія була із червоним прапором. Думаю, всі її дуже добре пам'ятають. Особливо у Львові. Цей закон якийсь час попрацював, але потім його скасували рішенням Конституційного суду. Щось таке може бути і з законом про засади державної мовної політики.
- Коли підпишуть законопроект про засади державної мовної політики: до чи після парламентських виборів?
Варіанти можуть бути різними, але, скоріш за все, він буде підписаний, і до виборів хоча б формально, але буде діяти. А от після виборів ситуація може помінятись. Президенту треба враховувати державні інтереси. Закон збурює суспільство, протиставляє одну частину суспільства іншій, має такий неоднозначний резонанс.
Тому Президенту не дуже вигідно, щоб цей закон залишався як конфліктоземний чинник. А навпаки: Президент спробує зняти цю напругу в цій сфері. Як це зробити? Це - один з випадків, коли він непричетний — у нього ж теж російськомовні виборці. Думаю, йому не дуже вигідно за власною ініціативою зупиняти цей закон, тому що російськомовні виборці можуть йому знадобитись у 2015 році, а ось Конституційний суд може виступити на захист державних інтерсів. І це буде такий своєрідний компромісний варіант.
- Тобто Президент опинився між двома вогнями?
Так, дійсно. Час від часу такі ситуації виникають, коли партійні інтереси, навіть партії Президента, хоча формально він її не очолює, йдуть всупереч інтересам державним, а, відповідно, і інтересам Президента, як керівника держави.
- Як Ви бачите ситуацію у перспективі?
Тут треба знайти специфічний компроміс. Суть може полягати у тому, що закон до виборів попрацює на інтереси партії, в даному випадку для Партії регіонів, а після виборів вже повернеться для захисту державних інтересів.
Тарас Середич
Телеканал новин "24"