Слово "карусель" неодмінно асоціюється з розвагами та дитячими усмішками. Але сама назва йде корінням у ХІІ століття. Тоді було особливо не до розваг. Слово карусель буквально означає "невелика війна", тобто особливий вид тренування, зокрема, лицарів-хрестоносців, які готувалися до походу. Вершники і справді крутилися по колу, намагаючись збити одне одного з сідла.
Слово "атракціон" в ті часи теж мало кривавий відтінок. Тоді так називали будь-яку подію, яка приваблювала натовпи людей. Наприклад, страту. Сумнівні звичайно розваги, але й понині найбільш екстремальні атракціони збирають сотні глядачів. Наприклад, дерев'яні американські гірки у данському "Дю-е-гавс-баккені" – першому у світі парку атракціонів, заснованому 1583 році.
Різні методи ковзання і спусків за визначеною траєкторією– це і є один з перших атракціонів. Так розважалися вельможі у своїх парках підганяючи рельєф під розваги. Спочатку їздили на санках, а потім на вагонетках. Механічна катальна гора – винахід росіян за Петра 1, тому пів-Європи називає американські гірки російськими.
Ніхто не сумнівався у популярності ще одного первісного атракціону. Вкінці ХІХ століття в Чикаго на ярмарці продемонстрували небачене чортове колесо або ж колесо Ферріса, назва якого походить від прізвища його винахідника Джорджа Феріса. Звичайно, дерев'яні аналоги існували і до виставки. В рух такі колеса приводили вручну.
Читайте також: Згадати Все. Від Діда Панаса до "Мультфільму на замовлення"
Висота атракцірну становила 80 метрів. Для порівняння: найвище українське колесо огляду у Харкові заввишки лише 55 метрів. Колесо Феріса здатне було одночасно вмістити понад 2000 людей, тобто в кожній кабінці по 60.
Чому колесо Феріса на просторах Радянського Союзу отримало назву Чортове – справжня загадка. Найбільш достовірна версія, що назву просто переплутали. В Німеччині цей атракціон, популярний на Октоберфесті називається "чортовим колесом", мабуть, тому, що в центрі тебе сам чорт не втримає. Назва перекочувала у Союз, але прилипла трохи не до того атракціону. Але нехай, он в поляків колесо огляду взагалі диявольським млином називається.
Найскладніше з порядком було в черзі на автодром або ж просто машинки – чи не найпопулярнійший атракціон. Офіційна назва цієї забавки – бамперні машинки. Це американський винахід початку ХХ століття. Електорокари працювали від струму, який подававсяна стелю автодрому. Головна місія – таранити.
Хоча зовні машинки майже нічим не відрізнялися, діти завжди знали, де найкраща і намагалися зайняти саме її.
Ще одна завабка, що викликала живий інтерес – ланцюгова карусель, бо ще до старту можна закрутити своє сидіння на ланцюгах, щоб потім, розкручуючись, отримати додаткову дозу адреналіну.
З 1960 і аж до кінця 70-х років можна було пролетітися на літачках. Чому в один момент літачки в парках заборонили – невідомо. За чутками, причиною були висока аварійність і трагічні інциденти.
Кімната кривих дзеркал. Це був максимальний рівень веселощів. Дивно, але туди ще досі ходить відвідувачі.
Хлопці обов'язково заходили в тир. Це була суто чоловіча розвага. Якщо патрони у тирі були за півціни, на машинки проводять без черги, а на катамарані ти катаєшся безлімітно - значить маєш блат, тобто знайомих серед працівників парку.
З початку 90-х паркам культури почав наставати глобальний капець. Грошей на розваги не виділяли і багато де атракціони стали просто музеєм під відкритим небом, де жалібно скрипить іржава карусель.
Читайте також: Згадати Все. Дитячі ТВ-шоу дев’яностих