ARCHIVE: Нудить від власних пісень? Ти обрав не ту роботу
Аби описати музику цих харизматичних британців, доведеться дещо напружитися та скомпонувати щось путнє як мінімум із п’яти музичних стилів. Колектив вже давно здобув собі неабияку славу у Європі, при цьому залишаючись практично у тіні на рідному Туманному Альбіоні. Темні, огортаючі та інтелігентні композиції — це про них.
Гіпнотичні Archive вже встигли внести свою лепту у музичне життя нашої країни, виступивши у червні цього року на львівському Stare Misto. Тож поки фестивальний сезон не завершився остаточно, а Archive грунтовно не засіли у студії, ми зустрілися з одним із засновників гурту Даріусом Кілером та вокалістом Дейвом Пеном на одній із їхніх фінальних фестивальних локацій 2013-го — Burn Selector Festival у польській столиці.
Замість глибинного копирсання у творчості, ми поговорили про заняття «архівних» музикантів поза гуртом, про те, кому адресована знаменита F*ck U, а також із задоволенням переконалися, що «Карлсон» хоч і «полетів, та обіцяв повернутися».
24: Чудово бачити вас знову! Відразу запитання, що виникло у мене на шляху сюди. Україна та Польща — практично «сусіди через дорогу». Але у той час, як тут люди отримують мало не по два оргазми на брата, чуючи вашу музику, в Україні ваші прихильники — рідкість. Чому так?
Дейв: Зажди, ти сказала «два оргазми»?
24: Так. Хоч і не буквально, я гадаю.
Даріус: Ну, мало того, що наша музика не лунає із усіх радіоприймачів, Україна для нас — це щось нове, лише раз там відіграли. Але ми повернемося — ось наступної весни їдемо у тур Східною Європою.
Дейв: Це наразі чорнові плани.
Даріус: Так, але хочемо також відіграти у Латвії, Угорщині та багатьох країнах Східної Європи, де ще не були.
Єдиний спосіб, щоб про тебе дізналися — давати концерти.
Люди чують твої творіння, чують тебе вживу, інформація іде в народ.
У Польщі ми вже мали чимало виступів, а в Україні лише один. Це справа часу.
24: Але чому саме Польща?
Даріус: Хороше запитання. Усе почалося із хлопця на ім’я Пітер, відомого і досить впливового діджея у Польщі. Сталося так, що він часто ставив нашу Again, публіка її вподобала, тож про нас знали ще до того, як ми вперше приїхали туди з концертом. Так часто трапляється — з легкої руки пари-трійки впливових людей, артистів вищого гатунку, розпалюється інтерес до гурту. Те саме із Грецією. Дуже впливовий грецький діджей та МС познайомив публіку із нашою музикою, і зараз ми також дуже популярні у країні.
24: А як щодо Франції? Ще одна країна, де від вас стоять «на вухах».
Даріус: Це вже радше заслуга Londinium, нашого першого альбому. Тут він отримав визнання критиків, просто чудові відгуки, так усе й почалося. А ось успіхом у Східній Європі, Греції та Польщі варто завдячувати нашій третій платівці (You All Look the Same to Me — «24»).
24: Ваша славнозвісна провокативна F*ck U — чи не найпопулярніша у наших краях. Чий це був «маніфест», і кого мав на думці автор?
Даріус: Автор слів — Денні (Гріффітс, один із засновників гурту — «24»).
А сама пісня багато в чому у момент написання була пов’язана
із політичною ситуацією, Джорджем Бушем і Тоні Блером.
Проте люди, як не дивно, часто вбачають у ній якийсь любовний контекст.
Дейв: Вся суть цієї пісні у самій концепції і її простоті. Те саме «f...k you» можна вжити до будь-кого: твоїх колишніх, боса, того, хто доводить тебе до сказу. Універсальна фраза, саме тому пісня така популярна. Кожен може «приліпити» до неї свій власний контекст.
24: Кого ж конкретно Денні зробив адресатом цієї пісні?
Дейв: Джорджа Буша! Апріорі було так, що Денні якось побачив його фото у газеті, звідси й перший рядок: «There’s a look on your face I would like to knock out.» («У тебе такий вираз обличчя, що хочеться заїхати тобі у пику» — «24»). Тож пісня із сильним політичним підтекстом. Але, в принципі, може стосуватися будь-якого політика світу. Вічна пісня насправді.
24: У ваших альбомів цікава особливість — пісні наче вливаються одна в одну, між ними відсутні паузи. Чи це вплив чогось на кшталт Enigma чи Pink Floyd?
Даріус: Я б тут радше назвав Pink Floyd.
Дейв: Не сказав би, що Enigma, хоча у них дуже вдумлива музика. Але «вдумливість» краще дозувати, часом хочеться менше розмірковувати і просто відпустити себе. Тож це були Pink Floyd, а ще The Who і навіть Майк Олдфілд — саме вони привели нас до чогось більш андеграундного.
24: Кожен ваш альбом — наче окрема історія. Що ж іде спочатку — концепція альбому, «історія», чи з моря пісень ви просто обираєте якісь із спільною тематикою і об’єднуєте у платівку?
Даріус: Це поступальний процес. Одні композиції приводять до інших, це постійних рух.
Дейв: Немає усталеної структури, це може бути один звук, один музичний поворот один рядок, одне слово, що задає тон усьому альбому. Не обов’язково усе має починатися, скажімо, лише з фортепіанної партії, чи гітарної. Це може бути будь-що, і у цьому уся краса. Саме через такий підхід пісні настільки різнопланові, різних форм і забарвлень.
24: Тож ви не знаєте, чим усе закінчиться, коли починаєте писати альбом?
Даріус: Саме так. Починаєш писати із певними намірами, а потім альбом наче починає жити власним життям.
Дейв: Ми обговорюємо ідею між собою, із продюсерами, і ніколи не знаєш, якої форми вона набуде. І у цьому весь смак.
24: До речі, про альбоми — подейкують, скоро потішите вашим черговим дітищем?
Дейв: Не дуже скоро, новий альбом вийде наступного року.
Даріус: Можливо, навіть два підряд. Одна платівка десь весною, можливо, у квітні, а інша ймовірна — наприкінці осені. Щодо останнього ще не певні, але один альбом у 2014-му буде стовідсотково.
24: Інтернетом гуляє відео, на якому ви даєте концерт просто посеред парку розваг у Парижі. Розкажіть про це.
Дейв: О, це був перший виступ Полларда (Берьє, вокаліста гурту — «24») у складі Archive!
Даріус: Це була частина проекту «concerts sauvages» («дикі» концерти« — «24»), такі собі незаплановані виступи, коли гурти раптом з’являлися у несподіваних місцях, скажімо, на залізничному вокзалі. А нам дістався цей ярмарок, парк розваг. Це неординарніше, ніж вокзал.
Виступ Archive у паризькому парку розваг |
|
24: Безкоштовний концерт?
Даріус: Так, 45-хвилинний. Французи просто досить чудернацький народ. «О, а давайте влаштуємо виступ у парку розваг!». Або, «а чому б не дати концерт в океанаріумі?» Ми і там якось виступали. Такі ось французькі причуди. Ми їх просто обожнюємо.
Дейв: Давненько це було, але пам’ятаю, що паралельно із нашим виступом люди робили цікаві речі — один хлопчина, наприклад, малював графіті на дзеркалі. Тож все було таке мультимедійне і мистецько-сюрреалістичне.
24: У вашій рідній країні Archive не надто користується успіхом, і ви, зрештою, не єдиний такий випадок. Чому Британія відкидає свої кращі музичні формації?
Даріус: Ні, зовсім не відкидає. Це потрібно зрозуміти. Нами не нехтували, просто ми нічого не випускали у Англії ось уже 10 років. А все тому, що були невдачі, пов’язані і з Londinium, і з нашим другим альбомом (Take My Head — «24»). Останній «запороли» і звукозаписувальна компанія мала чимало проблем, тож у нас не було жодних контрактів аж до With Us Until You’re Dead (альбом 2012-го року — «24»). А отже — впродовж 10 років ніхто у Британії про нас нічого не чув, а звукозаписувальні компанії вважали нас «поганим бізнесом» і не спішили співпрацювати. Ніхто нікого не відкидав — не було релізів.
На Туманний Альбіон ми повернулися із With Us Until You’re Dead, 75% рецензій на який були просто чудові. Збираємося також випускатися в Америці — і це фантастика. А у Англії усе просто дещо повільно набирає обертів. Але вже був англійський тур, що не може не тішити.
Дейв: В Лондоні грали у КОКО (відомий концертний майданчик — 24), усі квитки було розпродано. Процес повільний, але ми дуже терплячі, коли йдеться про подібні речі. Плюс на горизонті релізи у Англії та Америці, а тому усе рухається у правильному напрямку.
24: У планах надолужити згаяне та підкорити музичний простір на рідних теренах?
Даріус: Ми ніколи нічого не підкорюємо. Просто повільно закріплюємося у свідомості публіки і просто граємо свою музику, саме тому ніколи не виходимо з моди. Якщо щось «завойовувати» — можна надто запишатися, а нам це не потрібно.
24: Вашу музику складно назвати радіо- чи телеформатом. Як вам вдається просувати себе?
Даріус: Інформація, що передається «з вуст в уста» — могутня штука. Ми даємо концерти, люди про них говорять. Фестивалі також є хорошими «плацдармами», аби про тебе дізналися. Ну і у нас таки є кілька пісень, що потрапили на ТБ. Тож наша музика гуляє світом. І не забуваймо про Інтернет, це земля обітована у наші дні.
Дейв: Зрештою, те, що слухаємо ми самі, теж не почуєш по радіо.
24: Цікаво. Наприклад?
Дейв: Ось за кілька тижнів усі йдемо на концерт Джона Хопкінса (Jon Hopkins, британський продюсер та музикант — «24»). Вважаємо його одним з найкращих та найперспективніших музикантів, хоч він і давно у індустрії. Його останній альбом просто бомба, неймовірний артист. Однозначно будемо слухати Джеймса Блейка сьогодні (молодий британський талант електронної музики, учасник Selector Festival — «24» ). А ось на День взяття Бастилії у Франції були на концерті одного кавер-гурту. Вони грали Стіві Вондера, The Beatles, усе на світі. І від кожної пісні у нас просто слинки текли! А взагалі-то ми дуже відкриті в плані музики.
Даріус: Мене пруть Kraftwerk, The Who, The Gang of Four. А ще обожнюю Бетховена.
24: Вже не вперше натрапляю на нарікання фанатів з приводу того, що ви не виходите на біс. Це у вас стиль такий?
Даріус: Це лише на фестивалях! У нас просто немає на це часу! Наша б воля — виходили б залюбки.
Дейв: На власних концертах завжди виходимо на біс. На фестивалях просто не маємо права. Людям часом важко збагнути, що у нас є часовий ліміт.
І якщо після тебе ще чотири гурти, а ти раптом виходиш на заклик публіки — організатори просто повернуть тебе назад і ти заробиш погану репутацію. Нічого особистого.
24: Сезон фестивалів позаду — які у вас плани на холодну пору року?
Даріус: У жовтні у нас ще два виступи, а далі у листопаді-грудні засядемо у студії, будемо працювати. На весну запланований тур, тож перед ним матимемо лише півтора місяці «канікул». А Дейв зараз також займається своїм BirdPen (власний музичний проект Дейва Пена — «24»), дописує альбом.
Дейв: У нас так завжди: перестаємо гастролювати — осідаємо у студії. Одна з приємностей нашої роботи — постійно використовуємо наші мізки, уяву.
Оце матимемо трохи вільного часу, щоб «потусуватись», але впевнений,
що вже за тиждень мозок кричатиме: «Я не можу більше сидіти і нічого не робити! Дайте мені щось написати, зібратися із колективом, позалагоджувати справи».
І це круто.
24: Бачу, у вас дуже щільний графік. Як вдається поєднувати роботу і сім’ю?
Даріус: Як і усім решта. Взагалі-то, більше стресу навіть у тих, у кого звичайна робота і при цьому сім’я. Бо ми, наприклад, проводимо чимало часу із родиною, коли не у турі. Як на мене, нам простіше у цьому плані.
Дейв: Це не важко, це наша робота, і рідні усе розуміють. Так і живемо.
24: Чим ви займаєтеся поза Archive?
Дейв: Я беру участь у марафоні, а ще у мене проект «Монблан» (благодійний проект Дейва Пена — «24»). Ми узагалі багато чим займаємося.
Даріус: Ага, втрапляємо в халепи.
Дейв: О так! Просто коли збираємося разом, то поводимося, як дурні. Ми любимо проводити час конструктивно.
Даріус: (до Дейва) І щоб нам зносило дах! (обоє гучно сміються)
Як каже Дейв, ми ж рок-н-рольщики!
Дейв: Свята правда. А якщо серйозно, то любимо зависати разом.
Любимо бути з друзями, сумуємо за ними, коли у роз’їздах.
Ми дуже соціальні люди. Збираємося на пиво, сміємося.
Даріус оце ще плаванням займається, я бігаю — намагаємося підтримувати форму, це добре для мозку і тіла. Одним словом, проводимо час із тими,
кого любимо — ось що ми робимо поза Archive.
24: Ви наголошуєте на тому, що ви колектив, а не гурт. У чому принципова різниця?
Даріус: Колектив — тому що у нас постійні зміни у складі. У гуртів, як на мене, зазвичай десь чотири стабільні людини, може хтось один приходить-йде. У нас же динамічний проект, нефіксований і мінливий. Ось чому ми колектив.
24: І, судячи зі всього, дуже демократичний колектив?
Даріус: Не намагаємося бути демократичними. Робимо те, що робимо, якщо у когось виникає проблема — обговорюємо її.
Дейв: Ми її «проїжджаємо» і рухаємося далі. На мій погляд, у гуртах часто виникає проблема з его музикантів. В усіляких рок-н-рольних, наприклад, коли фронтмен дратується, а в гітариста претензії, мовляв, у мене є власні пісні і бла-бла-бла. Щодо нас — то кожен свою пісню, музику наче приносить у сім’ю, в колектив. Ось так це працює.
24: Але оскільки склад такий мінливий — вам необхідно щоразу «притиратися». Адже ви маєте скаладатись, наче пазл, аби функціонувати як одне ціле...
Даріус: Якщо хтось не пасує до «пазлу» — зазвичай, надовго з нами не залишається. Так не раз вже було. Та насправді головне не те, які у нас стосунки, а те, наскільки хорошу музику ми робимо. Якщо зробимо пісню і бачимо, що вона — лайно, вдаємося до чогось іншого. Тому отой «пазл» не такий і важливий.
24: Коли граєте свою музику знову і знову — ніколи не виникає відчуття, що «приїлось», стомились від неї? Чи є композиції, які готові грати цілодобово?
Дейв: Гадаю, ніколи не втомимось від фінальної частини Dangervisit. Це просто неймовірна насолода і драйв.
Даріус: Якби ми грали концерти щовечора — можливо, голова від них і йшла б обертом, а так ми обожнюємо це діло і вже смакуємо появу нових композицій незабаром. Наступний наш виступ — у Парижі, весною на нас чекає тур вже із новими піснями. Нові емоції. Якщо ж нудить від власних пісень — ти обрав не ту роботу. Ми не кавер-гурт, де щовечора щось нове.
Дейв: У нас ще є усі шанси закінчити як кавер-гурт (сміється).
24: Дейве, від виконання яких пісень найбільше кайфуєш?
Дейв: О-о, складно. Усі такі різні... Finding It So Hard — непогане випробування вокальне та емоційне. Часом Again — справжній виклик, адже знаю, скільки людей знаходять у ній себе. Хоч і не я її написав, але те, що я вкладаю в її виконання — на 100% щире. Я ніколи нічого не вдаю. Люблю співати Feeling of Losing Everything, а Words on Signs — одна з улюблених. У ній стільки простору і атмосфери, вона наче заспокоює.
24: Чи є у вас якісь ритуали перед виходом на сцену? Можливо, якісь прикмети?
Дейв: Ніколи нічого у кишенях. Там має бути абсолютно пусто!
Якщо я знаю, що там хоча б одна монетка — мене це страшенно гнітить.
Бо не відчуваю себе повністю вільним. Так, дивацько.
Є ще деякі зовсім особисті штуки. Але не можу вийти на сцену бодай
із піщинкою у кишені.
Даріус: Перед виступом? Найчастіше просто намагаюся впоратись із хвилюванням (сміється). Я не палкий прибічник ритуалів. Я то нервуюсь, то усе гаразд. Тож жодних ритуалів.
24: На Stare Misto у Львові ви усі обіймалися просто перед виступом. Хіба це не ритуал?
Дейв: Щось на кшталт. Але ми це і так часто робимо.
24: Ну і останнє «українське» питання — як вам наша публіка?
Даріус: (Піднімає угору великий палець) Дуже сподобалася. Саме тому ми і повертаємося.
Розмовляла Анастасія Брюквіна,
Телеканал новин «24»