"Основним сюрпризом в частині видатків, відповідно до проекту держбюджету на 2017 рік став новий порядок відшкодування медичної субвенції місцевим бюджетам.
Тепер медична субвенція лише на зарплати, решта – місцеві бюджети.
У частині фінансування медицини проект Державного бюджету на 2017 рік пропонує зміни не лише у обсягах, але й у структурі видатків. Медична субвенція, з якої фінансуються державні та комунальні заклади охорони здоров’я, наступного року буде спрямовуватися лише на заробітну плату медикам. Раніше з медичної субвенції фінансувалися усі поточні видатки закладів охорони здоров’я.
В 2017 році уряд планує збільшити медичну субвенції, але водночас зобов’язати місцеві органи влади фінансувати оплату комунальних послуг бюджетних установ (включно із оплатою за енергоносії).
До чого це призведе? Для прикладу візьмемо Київську область.
На 2017 рік заклади медицини та освіти Фастівського району потребують видатків з оплати комунальних послуг та енергоносіїв в розмірі 17 704 тис. грн.
Станом на 01.11.2016 рік вільні кошти бюджету розвитку м. Фастів становлять 7 485 тис. грн. Місто Буча в 2017 році потребуватиме 15 986 тис. грн. На 01.11.2016 рік місцева влада має тільки 11 771 тис. грн. Аналогічні проблеми мають Поліський, Сквирський, Тетіївський, Яготинський райони Київської області.
Відповідно до цифр видно, що вже з початку року медична галузь буде відчувати брак коштів. Наступним кроком може бути скорочення закладів охорони здоров’я та звільнення лікарів.
Такими діями Уряд змушує місцеву владу не виконувати своїх зобов’язань перед громадою, адже позбавляє їх коштів на розвиток та благоустрій міст. Зупиняться роботи з благоустрою, будівництва, покращення інфраструктури, за рахунок цих коштів місцева влада буде рятувати медичні заклади.
Фактично з наступного року фінансова децентралізація зводиться до нуля. Коштів на розвиток територіальних громад у 2017 році не буде – майже всі прибутки місцевих бюджетів підуть на забезпечення тих функцій, які держава передала на місця. Місцева влада буде змушена витратити частину своїх доходів на підтримку нових функцій (витрат), які будуть покладатися урядом на їхні плечі в майбутньому році. Як наслідок, реформа системи охорони здоров’я зупиниться, тому що місцева влада буде намагатися якось утримати лікарні, не маючи коштів на їх покращення та модернізацію. Не буде закуповуватись та ремонтуватись обладнання, закуповуватись ліки та медичні вироби.
Медична субвенція з державного бюджету попередніх років не забезпечувала потреби регіонів в повному обсязі. Зазвичай, останні два місяці року місцева влада вже не мала коштів на утримання лікарень та виплат заробітних плат медичним працівника. Це потрібно було міняти, але зміни мають нести покращення.
Варто врахувати помилки попередніх років та передбачити розумний перерозподіл функцій, а не просто скидати фінансовий баласт з державного бюджету до місцеві. Це може мати негативні наслідки та призвести до скорочення штату закладу охорони здоров’я, і навіть, до закриття лікарень", – пояснили в Об'єднанні "Самопоміч".