Непередбачувана ліквідація податкової поліції відкрила можливості для нового органу – Служби фінансових розслідувань. Окрім того, створення Служби фінансових розслідувань – це частина міжнародних зобов’язань України та пункт в коаліційній угоді. Але, попри ентузіазм, що ця помилка дозволить створити незалежний та сучасний інструмент, влада почала відроджувати монстра, яким бізнесменів лякають з середини 1990 років.
Так, спочатку податкову поліцію намагалися протягнути в зовсім іншому законопроекті, що стосується спадщини. Його готувала для розгляду парламенту наближена до Президента Петра Порошенка голова податкового комітету Ніна Южаніна. Але ми, депутати, швидко розкусили цей задум та провалили таку ініціативу.
Паралельно почав наростати тиск з метою створення Служби фінансових розслідувань, яка була б не озброєним формуванням, а спецслужбою білих комірців, які сучасними методами виявляють фінансові зловживання.
Читайте також: Які справжні наміри Порошенка щодо Антикорупційного суду
Ще навесні 2017 року Кабмін схвалив законопроект про створення Служби фінансових розслідувань та відправив його на погодження до Національної ради реформ – допоміжного органу при адміністрації президента. Втім, документ досі без жодних пояснень не потрапляв на розгляд Нацради.
Нещодавно Президент Порошенко, виступаючи перед інвесторами, пафосно заявив, що Службі фінансових розслідувань бути! Щоправда, тут же тихенько додав, що проект уряду нікуди не годиться і для ухвалення закону має бути розроблений альтернативний документ. Силами профільного комітету Ради на чолі з тією ж Южаніною, яка, повторюся, є особисто відданою Петру Порошенку та Ігорю Кононенку, адже працювала фінансовим аудитором підприємств цього тандему, включно з "5 каналом", і отримала путівку до парламенту виключно як член їхньої команди.
Робочі групи в профільних комітетах – це типова тактика затягування чинного “гаранта”. Наприклад, аналогічним способом Порошенко блокував створення антикорупційного суду. Примітно, що весь цей час всупереч закону де-факто працює стара податкова поліція та продовжує "кошмарити" бізнес. Потреба у створенні незалежного та ефективного органу, позбавленого корупційних ризиків податкової поліції вже давно перезріла.
Читайте також: Про конфлікт інтересів народних обранців
Показово, що в цьому питанні зіштовхнулися міністр фінансів Олександр Данилюк та заступник глави адміністрації президента Дмитро Шимків. У своєму листі Шимків вимагає від Данилюка узгодити створення Служби фінансових розслідувань з міністром внутрішніх справ Аваковим. Нещодавно мені довелося взяти участь у круглому столі, де Данилюк справедливо обурювався: “Хто такий Шимків, щоб давати доручення одному міністру узгодити питання з іншим міністром”.
Це слушний докір, оскільки за Конституцією президент України, а тим більше глава його канцелярії і особливо заступник не мають повноважень вказувати уряду, в який спосіб ухвалювати рішення. Громадяни України обрали Порошенка вирішувати питання виключно в межах його повноважень, які стосуються міжнародних відносин, а також сфери оборони та національної безпеки
Бажання Банкової покерувати міністерством фінансів через голову уряду та самого міністра мало неодноразові приклади. Наприклад, Данилюк ледь зміг позбутися нав'язливих намагань призначити заступником міністра фінансів Уманського, якого протягав Ігор Кононенко. Або нещодавно, щоб зробити Данилюка більш зговірливим, відносно нього відкривали кримінальні провадження в департаменті генпрокуратури, кураторами якого є ті ж самі Кононенко з Грановським.
Читайте також: Мікс пропаганди та маніпуляцій: чому Порошенко обрав тактику Путіна
Так чи інакше, ми бачимо, що реформаторські ініціативи блокуються людьми з оточення президента Порошенка. Чому він не хоче остаточно ліквідувати податкову поліцію? Бо не хоче втрачати вплив на процес. Її силами він може збирати голоси в парламенті, або кеш для власних потреб. Добровільно президент ніколи не погодиться позбутися такої годівниці. А тому ми, разом з малим та середнім бізнесом, повинні дотиснути це питання і змінити життя в Україні на краще.