Який транш виділив МВФ Україні?
Третій. Чотирирічна програма для України в розмірі близько 7,5 мільярда доларів була затверджена 11 березня 2015 року з метою підтримки економічної програми уряду, спрямованої на відновлення економіки, зовнішньої стійкості, зміцнення державних фінансів, підтримки фінансової стабільності та економічного зростання шляхом просування структурних та управлінських реформ. Минулого року Україна отримала два транші за програмою в обсязі 5 і 1,7 мільярда доларів.
На що він буде направлений?
Як повідомив міністр фінансів України Олександр Данилюк, транш піде на поповнення золотовалютних резервів України та "сприятиме стабільності курсу гривні, а отже і стабільності фінансової системи".
Коли Україна його отримає?
Надходження траншу в Україну, як правило, відбувається протягом декількох днів з моменту прийняття відповідного рішення Радою директорів МВФ.
Чому цей транш важливий?
Головним чином – не сам по собі, а як вияв політичної підтримки Заходу Україні. МВФ – кредитор останньої інстанції. Якщо фонд відмовляється від співпраці – приватні інвестори отримують сигнал, що із країною співпрацювати ризиковано. З урахуванням того, що до України вони ставляться з обережністю – такий сигнал був би вкрай небажаним.
Що означає виділення траншу?
Що Україна все ж просунулася у реформуванні країни. Що економіка хоч і повільно, але демонструє ознаки відновлення. Що тепер влада мусить втричі активніше працювати над бюджетом, реформуванням та антикорупційними програмами – вже наприкінці листопада буде вирішуватися доля наступного траншу (приблизно у 1,3 мільярда доларів) і до того моменту Україні потрібно продемонструвати певний прогрес. Що певний час гривня лишатиметься стабільною. Що Україна може отримати 1 мільярд доларів від розміщення єврооблігацій під гарантії Міністерства фінансів США, а також залучити 600 мільйонів євро від Єврокомісії.
Окрім того, це означає, що Україна отримала чергове домашнє завдання. Голова МВФ Крістін Лагард зазначила, що українській владі слід зробити акцент на поліпшенні податкового та митного адміністрування; пріоритетом у грошово-кредитній політиці та реформі фінансового сектора зробити скорочення інфляції, відновлення міжнародних резервів та поступову відмову від адміністративних заходів, що досі мають місце; перебудувати й роздержавити держпідприємства; запровадити кримінальне переслідування випадків корупції на високому рівні; довести до ладу питання пенсійну реформу.
Що цей транш змінить для українців?
Кардинально – нічого. Найближчим часом можна не хвилюватися через курс гривні. З приватного сектору тимчасово знімається навантаження по його зовнішніх кредитах. Протягом наступного місяця-двох українці матимуть нагоду спостерігати або за тим, як у країні поступово реалізовуються зміни, або за тим, як політики поступово провалюються у безодню популізму.
Коментарі експертів
Олег Устенко, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера:
Транш МВФ з одного боку означає, що ми побачимо різке коригування курсу. Я б не виключав, що курс досить швидко наблизиться до позначки 25,7. Його можна буде утримати доволі тривалий проміжок часу. Відтак, буде зняте напруження по розрахунках за зовнішніми кредитами, які є на руках у приватного сектору. Ми маємо певну грошову подушку, яка дозволить закупати газ, вугілля – тут напруження теж буде зняте. Тому зараз українці можуть спати спокійно.
З іншого боку, транш означає, що сьогодні вночі пролунав постріл зі стартового пістолету для Кабміну, парламентарів та НБУ. У 20-х числах листопада українське питання знову може бути винесене на засідання ради директорів МВФ. Відтак кожен з них має виконувати своє домашнє завдання. Йдеться про все, що стосується бюджету, зниження дефіциту держбюджету, реальної боротьби із корупцією, судової реформи, підготовки приватизації. Це все має відбуватися паралельно і дуже швидко.
Андрій Блінов, економічний оглядач:
З одного боку, Україна позичила гроші, які через 4-5 років потрібно буде повертати. З цієї точки зору, мабуть, нема нічого хорошого у цій позиці. З іншої точки зору – це позитивне рішення. Транш допоможе і надалі мати зовнішнього наглядача, який діє більш ефективно, аніж наша політична система та громадянське суспільство у питанні економічних змін. Далі те, що вимагатиме МВФ для отримання четвертого траншу – менше податкових експериментів та необхідність щось робити із пенсійною системою країни – це дійсно одні з ключових економічних проблем.
Прямо зараз у нашому житті цей транш нічого не змінить. Якщо прибрати політику, емоції, переписку у соцмережах та заяви президента – транш нічого не змінює з точки зору життя середньостатистичного громадянина. Він, на мою думку, нічого глобально не змінить на валютному ринку. Зміни настануть тоді, коли вслід за траншем МВФ прийдуть гроші інших кредиторів, але вони поки що теж під питанням. Тому потрібно розуміти, що перебуваючи під прицілом МВФ, український уряд має досить сильний тиск з боку кредиторів у питанні необхідності жити за коштами. Український політикум готовий скотитися у популізм, українське суспільство теж до цього готове. МВФ зараз лишається одним з небагатьох якорів, який утримує Україну від прийняття різких популярних рішень.