Закарпаття було у складі величезної кількості держав – Угорщини, Австрії, Чехословаччини, Радянського Союзу і України. Від кожної регіон щось взяв для себе. І тільки у Cкансені – музеї просто неба, показано побут Колочави у різні періоди.

У наступному музеї повстанців щиро раджу вам пам'ятати пароль – "Слава Україні", бо там вас зустріне озброєний упівець.

Музей визвольних змагань назвали "Бункером Штаєра" на честь найвідомішого упівця на цих землях. Бунтарі тут були ще від опришків і аж до упівців.

У нас було десь 46 угруповань, від 4 до 10 осіб в складі. Але через сексотство і енкаведистів 45 груп було розсекречено буквально за рік. Вся інформація про них знищена,
– розповів екскурсовод Андрій Глеба.

Хлопці протрималися 10 років. Тільки в околицях Колочави по горах мали 8 криївок. Одну із них відтворили у музеї. Замаскований вхід, але всередині є усе необхідне для життя.

Читайте також: Невідомі факти про родовий замок старовинних українських меценатів Острозьких

Хлопці могли перебувати у таких криївках від 3 до 6 місяців. Щоб було що пити, то жолобами вода затікала до кринички, з кринички вимивалося через туалет і далі.

Коли холодніше, оселитися туристам пропонують у колибі лісоруба. Це такий місцевий готель, який складається з 20 номерів. Одна ніч вартує 35 гривень з особи. За ці гроші отримаєте уже готові карімати і мангал.

Часи угорського панування тут відтворили відділком жандармерії. Історію Карпатської України тут оселили у тогочасний автобус, бо саме на таких наші хлопці коли відступали заїхали у Колочаву.( Не оминули й сторінки енкаведистських репресій, майже сотня колочавців загинула у таборах.

Читайте також: Чим дивують унікальні палаци та замки на Закарпатті

В селі також є неабияка атракція – музей вузькоколійки. Такі вузькі колії будували у другій половині 19 століття. Їх головне призначення було вивезення деревини. Якщо в долині річки, не можна було транспортувати ліс сплавом, то прокладали колійку.

Музейники привезли сюди німецький паровоз 50-х років, він цілком на ходу, але їхати йому уже ніде. А кожен із 10 вагонів показує транспортування за різної влади. Тут мають і досі рухому дрезину, на ній возять туристів.

І одразу поруч із Колочавою у сусідньому селі є одне із найгарніших озер України – Синевир.