Поправки до законопроекту №3224, які сприяли б удосконаленню паспортного законодавства, наразі проігноровані Комітетом з питань інформатизації та зв’язку, який сумнівно визначений як профільний.

Без врахування цих принципових поправок можемо прогнозувати такі наслідки від ухвалення законопроекту 3224:

1. Легалізація паразитуючої структури – державного підприємства "Документ", діяльність якого вже протягом трьох років є протиправною. Підприємство з кожного паспорту, що видається через офіси "Паспортний сервіс" незаконно отримує по 350 грн, а це сотні мільйонів гривень повз державний бюджет.

2. Плата за паспорти залишиться непрозорою і залежною від монопольного суб’єкта господарювання. Так, громадяни і надалі сплачуватимуть кілька платежів, які визначатимуться Кабінетом Міністрів України та виробником паспортів (Поліграфкомбінат "Україна").

Обидва положення – це ще й порушення Закону України "Про адміністративні послуги", який:

а) забороняє роботу суб’єктів господарювання з адміністративними послугами (мається на увазі ДП "Документ");
б) вимагає, щоб плата за кожну адмінпослугу була визначена у законі (а не Урядом) одним платежем.

3. Марнотратство сотень мільйонів гривень на розбудову інфраструктури для видачі цифрових паспортів-карток та органами влади, бізнесом, різними установами на "рідери" для зчитування нових паспортів. Скільки часу забере створення інфраструктури – невідомо. У цьому немає вигоди для громадян, адже цифровий підпис поєднаний з паспортом, – вже далеко не найкраща технологія для електронних послуг. Для України було б достатньо просто безпечного "пластикового паспорта" або ж паралельно – двох типів документів (на вибір особи).

4. Неможливість децентралізації найнеобхідніших для людей адміністративних послуг та їх інтеграції у єдиних офісах (ЦНАП). Органи місцевого самоврядування не матимуть можливості ефективно реєструвати місце проживання, і виступати фронт-офісами для видачі паспортів, адже обладнання для роботи з новими паспортами у них відсутнє, а інформація про місце проживання не вписується на паспорті. ДМС відмовляється надавати вже придбане за державні кошти обладнання для центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Тому громадяни змушені будуть для отримання паспорта та при зміні місця проживання – додатково відвідувати підрозділи ДМС та використовувати ще й довідку про місце проживання у різних відносинах.

На усунення цих та інших загроз, мінімізацію негативних наслідків для громадян, і були спрямовані поправки. Без них "бізнес на паспортах" процвітатиме, а громадяни потерпатимуть від додаткових походів до чиновників, черг та поборів.

Реанімаційний Пакет Реформ та Центр політико-правових реформ рекомендують депутатам ВРУ направити законопроект №3224 на повторне друге читання в Комітет з прав людини, врахувавши відповідні правки задля оптимізації надання паспортних послуг, їх максимальної зручності для громадян та справедливості і прозорості в оплаті, відновлення законності у сфері паспортних адміністративних послуг.

Читайте також: Головні факти про заміну паперових паспортів на ID-картки