Переможці парламентських виборів замкнули владне коло четвертим елементом – віддавши Олександру Турчинову з "Народного фронту" посаду секретаря РНБО з повноваженнями контролю силового блоку.
11-го грудня, Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроект №1343 про внесення змін до Закону "Про Раду національної безпеки і оборони України", цим самим розширивши повноваження РНБО та його секретаря.
Вже за кілька днів на посаду секретаря з новими повноваженнями Президент Петро Порошенко призначив представника партії "Народного фронту" Олександра Турчинова.
Дві партії влади
Головні переможці парламентських виборів в особі Петра Порошенка і Арсенія Яценюка, ще до передвиборчої кампанії шукали механізми розподілу влади між собою. Після оголошення результатів, що засвідчили високий рейтинг "Народного фронту", стало очевидно, що уряд очолить Арсеній Яценюк.
Незважаючи на меншу кількість мандатів у новій Раді, "фронтовики" зажадали більшого. У першому форматі коаліції, що обговорювали на початку, туди мали увійти лише дві партії – БПП і "Народний фронт". За такої розстановки сил, соратники Яценюка претендували на усі ключові посади в державі. На рівних конкуруючи з Петром Порошенком та його людьми.
Подібного сценарію Президент не допустив, запросивши в коаліцію не тільки "Самопоміч", але й силу одіозного Олега Ляшка під приводом утворення конституційної більшості. А по суті, з розрахунку якомога применшити вплив "Народного фронту" на прийняття рішень.
Досвід, амбітність та апетит до влади Арсенія Петровича та Олександра Валентиновича Турчинова не дали можливості виштовхнути "Народний фронт" за борт ТОП-представників нової української влади. Більше того, де-факто "фронтовики" вибили у Порошенка право на дуумвірат.
Владний формат
Основна проблема полягала у справедливому розподілі влади між трьома основними центрами: президентом, парламентом і урядом. Президентська команда отримала посаду спікера парламенту – Володимира Гройсмана, який набагато краще міг себе проявити в уряді.
Для Порошенка Гройсман занадто вагома фігура, аби віддавати його під керівництво Яценюка. Саме тому Гройсмана узгодили на голову Верховної Ради, де кращим претендентом виглядав Олександр Турчинов з "Народного фронту". Віддавати керівництво парламентом соратникам Яценюка у БПП не збирались.
Таким чином Петро Порошенко отримав перевагу над партією Яценюка, що ніяк не могло сподобатись останньому.
Тому була запропонована нова формула комфортного співіснування влади Президента та Прем’єра. А саме "роздути" повноваження РНБО та його секретаря з метою підняття статусу цього органу на вищий рівень. Що робилася вже не вперше. За Ющенка, цю посаду займав нинішній Президент, що так і не зміг наростити свій авторитет на цій посаді.
Якщо Верховна Рада у другому читанні проголосує за проект закону №1343, то в державі з’явиться четвертий владний центр. А Олександр Турчинов повернеться на одну з найвищих посад в державі.
Які повноваження?
Цим законом РНБО наділяють правом контролювати окремі органи виконавчої влади, які відповідають за національну оборону, боротьбу з корупцією, забезпечення громадського порядку, тощо.
Крім того, відтепер рішення РНБО, після підписання Президента, фактично отримують силу указу і мають виконуватись усіма органами виконавчої влади. До того ж, апарат Радбезу отримує статус юридичної особи.
У новій редакції закону збільшується роль самого секретаря РНБО. Він формує апарат органу та подає її президенту на затвердження.
РНБО також має право рекомендувати кандидатури на посади у силових структурах влади. А також вносить на розгляд пропозиції відносно їх звільнення.
Місія "пастиря"
Народження нового РНБО, безумовно, входила у домовленості між Яценюком і Порошенком. Хоч Радбез залишається у лоні президентського впливу, але виростає з дорадчого органу при президентові до контролюючого. При необхідності може блокувати будь-які рішення.
Незважаючи на нові повноваження, Олександр Турчинов буде змушений здобувати лояльність представників інших партій, які вже працюють у силових відомствах.
Його місія полягатиме у перетворенні РНБО з політичного відстійника для політичних невдах, яким воно було довгий час у новий владний центр, що збалансує українську політичну систему. Дев’ять років тому Петру Олексійовичу цього зробити не вдалося.
Автор: Дмитро Бобрицький