Та зашкодити порозумінню Києва і Москви можуть зобов’язання перед Євросоюзом
Одна структура не може бути одночасно продавцем і постачальником газу до Європи. Про це йдеться у другому пакеті європейської енергетичної хартії. Ратифікуючи документ, Україна брала на себе низку зобов’язань і сподівалась на європейське фінансування модернізації вітчизняної ГТС.
"Європейська енергетична хартія - це не є якась взаємодопомога, на відміну від Європейського союзу. Це правила гри країн, які до них долучаються або не долучаються. Що передбачають ці правила? Перше, відсутність монополізму, розділення підрозділів того ж НАК "Нафтогазу" на 3. Ми підписали ці зобов’язання, ми їх не виконали і ми щось чекаємо від Європи?" - каже член комітету ВР з питань ПЕК, БЮТ-Батьківщина Сергій Пашинський.
Експерти: Україна створить консорціум з Росією і отримає нову ціну
Не отримавши від Європи грошей, український уряд вирішив зробити вітчизняну ГТС розмінною монетою у газових переговорах з Росією. Принаймні про здачу труби дедалі частіше заговорили експерти. Першим про здачу труби заявив нардеп опозиціонер Володимир Ар'єв, посилаючись на власні джерела близькі до процесу переговорів.
"Передається газотранспортна система, тобто йде фактично здача газотранспортної системи, лише формула от зараз обговорюється в останні дні і Україна має вийти з другої європейської енергетично хартії", - сказав народний депутат України, НУ-НС Володимир Ар'єв.
У Міненерго про консорціум нічого не кажуть
У Мінпаливенерго традиційно наче води у рота набрали. Профільний міністр буває доступний для журналістів лише у дні урядових засідань на шляху від свого автомобіля до дверей Будинку уряду. Поки долає цю 10-ти метрівку говорить небагато.
"Ми ведемо переговори по самому широкому спектру питань в енергетичній сфері. Більш того, по нашій взаємній згоді, ми близькі до завершення по всіх параметрах, які відображені в контракті", - пояснив міністр енергетики і вугільної промисловості України Юрій Бойко.
У Партії регіонів говорять про спільне управління ГТС
Більш говірки депутати від партії влади. Говорять про позитив спільного володіння українською трубою разом із росіянами.
"Це не продаж, це не здача. Це спільне, правильне використання, ремонт, але при цьому - це власність української держави. Ну що ж тут поганого? ", - каже член комітету ВР з питань економічної політики, Партія регіонів Ірина Горіна.
Нічого поганого у спільному управлінні трубою не бачать і окремі експерти. Мовляв, вже за 5 років, з добудовою Південного потоку, українська ГТС може виявитись непотрібною ні Європі, ні Росії. Тому фінанси на модернізацію потрібно шукати негайно. Консорціум з Газпромом - один з механізмів. Погоджуються з цим далеко не всі.
"Якщо ми отримаємо, по-перше, гроші, по-друге, гарантії транзиту, тому що без гарантій транзиту модернізація непотрібна. Треба консервувати систему, тому що навіть зараз потужності газотранспортної системи надлишкові", - запевняє експерт з енергетики Валентин Землянський.
Віддавши ГТС, Мінськ отримав не найкращий контракт до 2014р.
Шляхом здачі ГТС "Газпрому" пішла Білорусь. Поглинання "Бєлтрансгазу" Газпром завершив наприкінці листопада. Бажання керувати ще й українською ГТС у російського керівництва нікуди не поділося.
"При цьому ми домовляємося про те, що Російська компанія "Газпром" купує у власність всі 100% "Бєлтрансгазу", тобто газотранспортної системи України, прошу вибачення, Білорусі", - оговорився прем'єр-міністр Росії Володимир Путін.
Чи варті, нібито, обіцяні Києву 230 доларів за тисячу кубометрів газу, у разі здачі "труби", можна побачити на прикладі тієї ж Білорусі. За свою трубу Мінськ отримав від "Газпрому" контракт до 2014 року і ціну 244 долари вже наприкінці 2012-го. Але далі ціна зростатиме.