Про недоліки судової реформи

– Судова реформа – це ширша рамка, фактичне перетворення сьогоденної ганьби на чесний, незалежний та справедливий суд. В реформи є багато компонентів. Зміни до Конституції уже відбулись, які повинні принести деполітизацію судової влади. Це і зміни до процесуальних кодексів, оновлення суддівського корпусу, підвищення відповідальності перед суспільством тощо.

Щонайменше 13 пунктів у судовій реформі треба виправити. Надбанням Революції Гідності є те, що з 2015 року існує можливість без дозволу судді робити відеофіксацію. Це абсолютна прозорість, яка скасовується пакетом президентської реформи. Окрім цього, вводиться нове правило, що може обмежити участь у судовому засіданні. Коли бракує місць у залі суду, людей можуть не впустити. В такому разі дуже зручно призначити судове засідання в найменшій залі та не допускати окремих людей.

– Відповідно до документа, сторони можуть зустрічатись з суддею в позапроцесуальний спосіб навіть десь в ресторані, чи де завгодно, і це буде дозволено кодексом. Суперечне питання стосовно вибору свідків, слідства.

– Шкода, що Петро Порошенко вирішив подавати три кодекси, зміни до четвертого та багато правок до судових законів одним величезним законопроектом. Це найбільший документ в історії незалежної України в розмірі 794 сторінок. Не дивно, що до нього запропонували понад 5 тисяч поправок.

Щодо впливу Петра Порошенка на судову реформу

Президент та Адміністрація зацікавлені, щоб пройшов їх варіант судової реформи, зокрема, їх процесуальні кодекси. Гаранту важливо зберегти політичні впливи на суд. Це видно за результатами конкурсу до Верховного Суду, який відбувся у Вищій кваліфікаційній комісії. Щонайменше 30 переможців не відповідають критеріям доброчесності та етики. Таке ж простежується у судовій реформі: подається величезний документ в редакції, вигідній президенту, а коли розглядаються правки депутатів, ніхто не приходить на засідання, або ж корективи не підтримують.

Перспектива створення Антикорупційних судів

– Вся судова система повинна бути антикорупційною. В нас, на жаль, цього немає і не передбачається. Оскільки реформування може зайняти роки, а то й десятиліття, потрібно створити Антикорупційні суди якомога швидше. Щоб такий суд діяв, необхідно ввести спеціальний добір суддів за окремою системою, зі спеціальним фільтром та залученням міжнародних експертів. З практики видно, що антикорупційні відомства, як НАБУ і САП ефективно працюють, тому є перспективи і в Антикорупційних судів.

Більше – дивіться в інтерв'ю.