24 Канал має ексклюзивне право на переклад і публікацію матеріалів Девіда Акса з порталу Euromaidan Press (EP). Оригінальна публікація початково вийшла на сайті EP і публікується з дозволу правовласника.
Що не так з заявами росіян про виробництво нових танків?
Російський танковий завод в Омську, що в Сибіру, припинив виробництво нових газотурбінних танків Т-80 ще у 2001 році. Упродовж наступних років основними танками Росії стали простіші дизельні Т-72 та Т-90.
Читайте також Російське радіо добралося до Одещини: як звучать пропагандисти
Але потім у лютому 2022 року Росія розширила свою війну проти України, і українські війська почали знищувати російський танковий корпус та його 3000 активних танків, зокрема й близько 500 модернізованих Т-80БВ та Т-80БВМ.
43 місяці потому Росія втратила понад 4000 танків, зокрема й вражаючі 1200 Т-80.
Це фактично всі діючі довоєнні танки плюс ще 700 старіших Т-80, які російські війська вилучили з довгострокового зберігання та відремонтували в Омську, перш ніж відправити їх на передову.
Кремль відчайдушно потребує заміни танків, тому доручив Омську відновити виробництво Т-80.
Перше замовлення надійшло 2 роки тому. А зараз, за словами генерального директора російського виробника танків "Уралвагонзавод" Олександра Потапова, нові танки "виробляються".
Але будьте скептичними та скоригуйте свої очікування. Навіть до зупинки виробництва у 2001 році Омський завод не виробляв Т-80 повністю з нуля ще з 1991 року. Натомість він збирав "нові" Т-80 із запасів шасі та компонентів, які робітники виготовили раніше.
Не дивно, що Потапов вже два роки говорить про будівництво Т-80 з нуля: можливо, стільки ж часу знадобилося б "Уралвагонзаводу", щоб знайти нових постачальників тисяч деталей, з яких складається 46-тонний тримісний Т-80.
Можливо, Омський завод нарешті збирає кілька нових Т-80, використовуючи корпуси 1991 року випуску та нещодавно виготовлені компоненти. Нові Т-80 могли б доповнити зменшену кількість відновлених Т-80, які вивозяться з Омська зі швидкістю близько десятка на місяць.
Ще у 2022 році на величезних російських автопарках іржавіло майже 1900 списаних Т-80. Наразі, можливо, тисяча цих старих танків пройшла ремонт в Омську. Сотні цих відновлених танків вже знищені в Україні.
Зрештою, в Омську закінчаться старі танки для ремонту. На той момент, будь-які нові Т-80, які він зможе зібрати, будуть єдиними Т-80, які він зможе поставити на фронт.
Ажіотаж навколо танків
Варто зазначити, що російські чиновники схильні перебільшувати кількість танків, які може випустити "Уралвагонзавод". Можливо, деякі незалежні аналітики також винні.
Проукраїнська Conflict Intelligence Team дійшла висновку, що російська промисловість щороку виробляє сотні нових Т-90М. Цього достатньо, щоб найкращі танкові полки були повністю озброєні для великої війни в Україні або якогось майбутнього зіткнення з НАТО.
"За нашими оцінками, "Уралвагонзавод" випустив від 60 до 70 танків Т-90М у 2022 році. У 2023 році, на тлі зусиль щодо мобілізації оборонної промисловості, обсяг виробництва міг зрости до 140 – 180 танків, а до 2024 року він міг перевищити 200 одиниць на рік, можливо, наблизившись до темпів виробництва від 250 до 300 танків на рік", – повідомляє CIT.
Зауважте Європі прийшов час виходити з зони комфорту: сигнали Москві потрібні зараз
Але, на думку одного експерта, CIT помиляється. Серджіо Міллер, аналітик і колишній офіцер розвідки британської армії, вважає, що Росія ледве може завершити виробництво навіть 100 Т-90М на рік, а більшість тих, які вона випускає, – це модернізовані Т-90А, а не абсолютно нові машини.
"Загалом, УВЗ заявив про поставку лише 100 танків у 2024 році. Я не маю уявлення, звідки беруться високі цифри, наведені деякими західними ЗМІ. Немає жодних доказів того, що це правда", – сказав Міллер журналісту Девіду Гемблінгу.
Для росіян ситуація погіршується. Міллер підсумував, що цього року "Уралвагонзавод" завершив виробництво 10 або менше Т-90. З такою невеликою кількістю нових танків Кремлю буде важко відновити свої виснажені бронетанкові полки.
Є підстави довіряти Міллеру, а не CIT. Стиснутий санкціями "Уралвагонзавод", ймовірно, має труднощі з постачанням високотехнологічних деталей для танків, таких як оптика та електроніка. У цьому контексті нижча цифра виробництва Т-90 має сенс. Так само перебільшенням можуть бути заяви Потапова про нові Т-80, які вже формуються в Омську.
Нове виробництво, ймовірно, не зможе зупинити поступову "демеханізацію" російських збройних сил, яка розпочалася з перших поразок Росії на полі бою навесні 2022 року. На відкритих складах залишилося занадто мало танків, можливо, що й занадто мало танків виходить із "Уралвагонзаводу".

