У разі його виходу на повну потужність з української труби може зникнути до 30% транзитного блакитного палива.
“Сьогодні в нас дуже важлива та довгоочікувана подія. Ми запускаємо першу чергу газопроводу “Північний потік”, який відкриває нову сторінку в партнерстві нашої країни з Євросоюзом”, - каже Президент РФ Дмитро Медведєв.
“Північний потік” буде сприяти забезпеченню постачання газу у майбутньому. Також цей проект працюватиме на користь енергетичного партнерства між ЄС та Росією”, - каже канцлер ФРН Ангела Меркель.
Важливо зазначити, досі основним шляхом російського газу до Європи була українська газотранспортна система. Потужність потоку сьогодні 27 мільярдів кубометрів транзиту, із запуском другої черги - вона зросте вдвічі.
Європейці пояснюють - давно хотіли диверсифікувати шляхи постачання газу. Не в останню чергу через перманентні газові війни між Україною та Росією. Але чого більше в “Північному потоці” - політики чи економіки, не можуть визначитися й самі європейці.
“Ми давно прагнули диверсифікації, проте українська ГТС залишається найважливішим транспортним шляхом російського газу в Європу, і її модернізація є найбільш вигідним і ефективним шляхом для того, щоб зберегти цю важливу ланку подачі газу з Росії до Європи”, - каже посол Німеччини в Україні Ганс-Юрґен Гаймзьот.
“Насправді цей проект не диверсифікація джерел постачання, а поглиблення залежності країн Євросоюзу від одного-єдиного постачальника газу”, - каже єврокомісар з бюджетних питань Януш Левандовскі.
В Україні вже встигли підрахувати збитки від "диверсифікації" - приблизно 700 мільйонів доларів на рік. В масштабах держави - сума не критична, проте втрачати їх уряд не хоче.
“Ми відстоюємо свою позицію, що наша ГТС є одним з найбільш економічно-вигідних напрямків транзиті російського газу в Європу. В той же час ми з розумінням відносимося до будівництва “Північного потоку”, розуміючи що додаткові обсяги газу, які будуть видобуті на Штокмановському родовищі і півострові Ямал потребують додаткових транзитних потужностей”, - каже міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко.
У “Газпромі” дійсно планують наступного року постачати Європі на 12-13 мільярдів кубів газу більше, аніж цьогоріч. Але української труби це не стосується.
“Все залежить від попиту на газ у Західній Європі. На даний час буде скорочення транзиту Українською ГТС. Проте якщо зростатиме попит , то будуть завантажені і українська труба і “Північний потік”, - каже заступник гендиректора "Газпром експорт". Сергій Челпанов.
Втім, не всі впевнені, що у “Газпрому” взагалі є газ для “Північного потоку”, будівництво якого коштувало 8 мільярдів євро.
“Якщо "Газпром" не зможе пристосуватися до нових реалій, то тріумфально відкритий "Північний потік" виявиться просто непотрібним, як нафтопровід "Одеса-Броди"для якого за 10 років так і не змогли знайти ресурси для його повноцінного завантаження”, - каже експерт аналітичного центру Reuters Breakingviews Джейсон Буш.
“Будь-який проект, будь який газогін, який будується в обхід вже існуючих газогонів - України та Білорусі в даному випадку - газ, який буде транспортуватися, він буде все одно дорожчим, бо треба інвестиційні кошти відпрацьовувати, треба повертати інвестиції які вклали у ці проекти”, - каже екс-речник НАК "Нафтогаз України" Валентин Землянський.
Втім, навіть якщо Європа погоджується платити за газ більше лише аби отримувати його по двом трубам замість однієї, Україні це ні чим не загрожує, - переконані деякі українські фахівці.
“Нема в цьому великої біди. Бо на транзиті ми заробляємо як держава аж до півтора мільярда доларів, це не є та сума за яку можна торгувати незалежністю не буде транзиту не буде болю, але ГТС буде наша”, - каже колишній уповноважений президента з енергетичної безпеки Богдан Соколовський.
Головного болю додасться “Нафтогазу України”. За оцінками міжнародного агентства Fitch, вже сьогодні компанія знаходиться у переддефолтному стані. Запуск “Північного потоку” може її взагалі поховати, адже знизить виручку ще на 20%.