Науковець з автоматизації Ю Чжен та його колеги з Університету Цінхуа в Китаї хотіли знайти нові рішення для покращення наших міст, які швидко стають перевантаженими та забетонованими. У результаті вони продемонстрували, що машинне навчання може генерувати ефективніші просторові плани, ніж людина, і за менший час.
Дивіться також 6 найкращих програм для Mac зі штучним інтелектом для економії часу та підвищення продуктивності
Краще, швидше, екологічніше
Вчені розробили систему штучного інтелекту для вирішення найбільш виснажливих обчислювальних завдань міського планування. Виявилося, що машина створює міські плани, які перевершують людські проєкти приблизно на 50 відсотків за трьома показниками: доступ до послуг, зелених насаджень, а також рівень трафіку.
- Спочатку перед програмою поставили завдання спроєктувати міські райони розміром лише кілька квадратних кілометрів (приблизно 3×3 квартали).
- Після двох днів навчання та використання декількох нейронних мереж ШІ почав шукати ідеальні схеми доріг та землекористування, які б відповідали концепції 15-хвилинного міста, політиці та потребам місцевого планування.
- Але планування великого міста є незрівнянно складнішим завданням. За оцінками дослідників, проєкт району, що складається з кварталів 4×4, містить удвічі більше планувальних рішень, ніж квартал 3×3. Тобто кількість роботи зростає дуже швидко з ростом розмірів міста.
- Проте це все одно ефективніше, ніж робота людини, адже модель за лічені секунди обчислювала завдання, на які живі планувальники витрачали б від 50 до 100 хвилин.
Автоматизація рутинних завдань дозволить планувальникам більше зосередитися на складніших або орієнтованих лише на людину завданнях, таких як залучення громадськості та естетика, кажуть дослідники.
Водночас Чжен і його колеги поспішають заспокоїти: їхня мета не в тому, щоб ШІ замінив людей. Вони бачать свою систему як "асистента" містобудівників, який покращить фінальний результат. Очікується, що завдяки кращому плануванню ШІ забезпечить зменшення рівня шуму, спеки та забруднення, покращить здоров'я населення, ефективніше розподілятиме місця для життя, роботи, відпочинку, паркування та іншого.
Дослідники також попросили 100 міських дизайнерів оцінити створені плани міста. Вони не знали, які з них створені машиною, а які – людиною. У результаті ШІ отримав значно більше голосів за його проєкти.