Текст законопроєкту проаналізували експерти "Центру протидії корупції". Вони попередили, що його ухвалення загрожує знищенням довіри західних партнерів до української влади.
Читайте також Зв'язок між провалом вакцинації та звільненням Ситника – очевидний, – Устінова
Адже у такому випадку НАБУ фактично отримає одночасно і директора, і виконуючого обов'язки директора. Відповідно це поставить під сумнів легітимність будь-яких рішень його керівництва.
Очевидно, що причиною цього проєкту є бажання призначити "ручного" директора НАБУ, який за одним дзвінком з Банкової буде блокувати справи або навпаки порушувати їх щодо ворогів Зеленського,
– вважає Віталій Шабунін, голова правління ЦПК.
"Ні блокування роботи НАБУ, ні ручна процедура конкурсу в НАБУ за жодних обставин не будуть прийняті міжнародними партнерами. Саме тому проросійське оточення штовхає Зеленського на цей крок", – наголосив він.
Що буде з Ситником
У перехідних положеннях закону мовиться про те, що обов'язки директора НАБУ до обрання нового виконуватиме його перший заступник. Проте там не прописано, що чекає чинного очільника бюро Артема Ситника.
Зверніть увагу:
- рішення КСУ не призводить до втрати ним своїх повноважень чи звільнення з посади директора;
- немає жодних підстав, встановлених законом, для звільнення Ситника з посади директора.
Тобто Ситник й надалі обійматиме посаду директора НАБУ. Проте поки бюро не отримає нового керівника, повноваження директора матиме і його заступник – Гізо Углава.
Тобто в НАБУ залишиться в.о. з повноваженнями директора та директор з повноваженнями. У підсумку підривається легітимність будь-яких рішень обох,
– наголосили у ЦПК.
До того ж, ця проблема не розв'яжеться навіть після призначення нового директора. Вона існуватиме щонайменше до квітня 2022 року. Саме тоді спливає 7-річний строк призначення Ситника.
Гізо Углава, заступник директора НАБУ / Фото з соцмереж
У ЦПК також підкреслили, що законом встановлені чіткі та вичерпні підстави для звільнення чи припинення повноважень директора НАБУ. Це – одна з гарантій незалежності відомства та його керівника.
"Жодної з цих підстав наразі немає. Подібне не визначене формулювання та політичне рішення підриває основні принципи незалежності НАБУ і створює небезпечний прецедент на майбутнє", – пояснили експерти.
Про нову конкурсну процедуру
Згідно з нею, до конкурсної комісії входитиме 9 членів, 3 з них має визначити РНБО, 3 – Кабмін самостійно та ще 3 також Кабмін, але за пропозицією партнерів України у сфері антикорупції.
Для ухвалення рішення потрібно, аби його підтримала більшість, а саме – 5 членів комісії. У ЦПК застерегли, що у такому випадку голос делегованих міжнародними партнерами членів не відіграватиме важливої ролі.
Наслідки для України
У ЦПК звернули увагу на те, що законопроєкт з'явився після невдалих переговорів з МВФ. Зауважимо, що місія Фонду в Україні завершилася. Про перегляд програми щодо виділення траншів домовитися не вдалося.
"Ручні процедури для обрання нового директора також зруйнують співпрацю як з ЄС, так і зі США. Адже це прямо суперечить тому, що вимагають від України", – підсумували у "Центрі протидії корупції".